Oppdrett på neontetra/kardinaltetra.

Hei..
Jeg har drevet oppdrett på all slags fisk, for ca 8 år siden.
Åsså dukket interessen opp igjen, men alt blir bare fiasko.
Jeg har nå prøvd på div barber, blei ikke et eneste yngel. Så nå skal jeg prøve på div tetra.
Har kjøpt en stim på 15 neomtetra blandet med kardinaltetra.
Trenger litt tipps og råd til å få det til kjenner æ.
Alt om det rent praktiske, til foring, vannverdier, temp, type vannfiltreting(biofilter?)
Å med det praktiske tenker æ: kan det funke med tetra som med barber at du lar dem gå over klinkekuler i par tre dager, med bare brusestein som sirkulasjon. 3 hunn og en han slippes oppi med lav vannstand og temperatur på ca 28 c*
For å så trigge fram eggelegging med 10 liter kaldvann, slik at de tror det er regntid da dæm legger egg da.
Økende vannstand, og et lite temperaturfall.
Dette funket jo svært bra før, så hva er det jeg gjør galt nå?
Om oppdrett av Neontetra


Om oppdrett av Kardinaltetra

Tror du bør fôre godt med levende fôr for å få dem i form først. Ville prøvd når det er sesong for mygglarver og daphnier ute
Både kardinaltetra og neontetra er arter som er ganske vriene å få drettet på. Jeg vil tro at de fleste barber er hakket enklere, så du har nok bare gjort det enda vanskeligere for deg selv når du gikk over til arter fra Paracheirodon-slekta (spørs litt på hvilken barbe da).

Men så godt som alle eggleggende stimfisk kan drettes på den måten du foreslår ja; et eget akvarium/boks med en mekanisme for å fange eggene som ligger på bunn. Det er sjeldent vanskelig å få verken kardinaltetra eller neontetra til å legge egg, men hos begge artene er både lys og yngel svært sensitive for lys. Etter et par dager klekker eggene, og da må du ha fôr klart. Jeg ville nok brukt infusorier de første dagene, og gått over til mikroorm eller artemia etter noen dager.

Om du vil prøve deg på noen enklere arter i fremtiden kan jeg anbefale venusfisk, sebrafisk, eller andre arter fra Danio-slekta. Disse er generelt sett på størrelse med neontetraer, men svært mye enklere å få frem yngel på. Der har man litt større rom for å gjøre småfeil under oppdrettet, så det er nok ikke like frustrerende som å avle på neontetra eller kardinaltetra. Her er litt lesestoff om oppdrett av Danio-arter. Mange av disse tipsene kan også brukes direkte på neontetra og kardinaltetra også, men bare husk det med å unngå lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap