- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Hvor vanlig er det med lekkasjer og vannskader...?
Hvor vanlig er det med lekkasjer og vannskader...?
Hehe, jeg er nyyyybegynner, og har kjøpt meg et 160 l akvarium brukt. Gleder meg veldig til å få det opp å gå, har skiftet silikonering og malt rammen og sånn, i morgen håper jeg å få vann i det.
Og DA blir det spennende. Kommer det til å holde vann?
Mannen min er superskeptisk og mumler om vannskader og forsikring og blabla...
Hvor vanlig er det at akvarier får lekkasje og 160 liter vann renner fra stua og nedover i etasjene.... ja for, stua ligger selvfølgelig i andre etasje...
:oS
Kommer til å fylle vann og la det stå nede på vaskerommet i kjelleren noen uker først. Jeg kan vel likesågodt la filteret stå der og godgjøre seg, for så å tømme det for vann og sette det opp med sand, planter osv. på stua etter noen uker? Når jeg vet litt mer om det er tett eller ikke?
Noen motargumenter for det?
Jeg har liksom aldri hørt om noen som har fått vannskader av akvarie, men så har jeg egentlig aldri spurt om det heller. Men HER må det vel finnes noen hvis det i det hele tatt forekommer???
Og DA blir det spennende. Kommer det til å holde vann?
Mannen min er superskeptisk og mumler om vannskader og forsikring og blabla...
Hvor vanlig er det at akvarier får lekkasje og 160 liter vann renner fra stua og nedover i etasjene.... ja for, stua ligger selvfølgelig i andre etasje...
:oS
Kommer til å fylle vann og la det stå nede på vaskerommet i kjelleren noen uker først. Jeg kan vel likesågodt la filteret stå der og godgjøre seg, for så å tømme det for vann og sette det opp med sand, planter osv. på stua etter noen uker? Når jeg vet litt mer om det er tett eller ikke?
Noen motargumenter for det?
Jeg har liksom aldri hørt om noen som har fått vannskader av akvarie, men så har jeg egentlig aldri spurt om det heller. Men HER må det vel finnes noen hvis det i det hele tatt forekommer???
Postet 26.02.07 kl 20:52
Det vil jo bestandig være en viss risiko med et akvarium da, vil jeg si.
Være seg nytt eller gammelt.
Men selvsagt, vet du at du har gjort en grundig jobb med silikoneringen, får man bare håpe at det holder.
For sikkerhets skyld, ta kontakt med forsikringsselskapet ditt, for å undersøke om de dekker evnt skader ved lekkasje.
Være seg nytt eller gammelt.
Men selvsagt, vet du at du har gjort en grundig jobb med silikoneringen, får man bare håpe at det holder.
For sikkerhets skyld, ta kontakt med forsikringsselskapet ditt, for å undersøke om de dekker evnt skader ved lekkasje.
Postet 26.02.07 kl 21:02
Postet 26.02.07 kl 21:02
Tja....vet ikke helt hvor vanlig jeg skal si det er. Har hatt akvarium siden jeg var 6 år, og har aldri hatt noen som helst form for lekkasje (bortsett fra hvist man teller med at man fyller på for mye vann;P Da lekker det av nokså naturlige årsaker).
Men jeg var sammen med en fyr som ble smittet av akvarielidenskapen min, og han kjøpte seg en 100 liter, som sprakk i bunnen etter noen måneder. Han fikk det på reklamasjon, og fikk et identisk av butikken. Etter noen uker sprakk dette også. I bunnen da også. Snakket med de på dyrebutikken om det og det var kun han som hadde hatt problemer med den typen akvarie, og eiern av butikken hadde aldri hørt om noen som var så uheldig...Han hadde heldivis flaks, og fikk ingen skader på huset.
Det som hadde skjedd (i begge tilfeller) var at det var kommet litt og litt vann under akvariet, fra vannsøl under vannskift. Dette vannet klarte å trenge inn i treverket der skruene var satt inn.....noe som førte til at treverket svellet. Det ble for mye press på bunnen etterhvert, og det sprakk.
Så vannsøl er ikke noe å kødde med
(Jeg fikk hvertfall overta Hypancistrusen hans (L-266), så jeg var jo egentlig ikke sånn overtrist for at det skjedde).
Men jeg var sammen med en fyr som ble smittet av akvarielidenskapen min, og han kjøpte seg en 100 liter, som sprakk i bunnen etter noen måneder. Han fikk det på reklamasjon, og fikk et identisk av butikken. Etter noen uker sprakk dette også. I bunnen da også. Snakket med de på dyrebutikken om det og det var kun han som hadde hatt problemer med den typen akvarie, og eiern av butikken hadde aldri hørt om noen som var så uheldig...Han hadde heldivis flaks, og fikk ingen skader på huset.
Det som hadde skjedd (i begge tilfeller) var at det var kommet litt og litt vann under akvariet, fra vannsøl under vannskift. Dette vannet klarte å trenge inn i treverket der skruene var satt inn.....noe som førte til at treverket svellet. Det ble for mye press på bunnen etterhvert, og det sprakk.
Så vannsøl er ikke noe å kødde med
(Jeg fikk hvertfall overta Hypancistrusen hans (L-266), så jeg var jo egentlig ikke sånn overtrist for at det skjedde).
Postet 26.02.07 kl 21:12
Postet 27.02.07 kl 13:50
Jeg har hatt vannskade
Jeg hadde en 160 liter som sprakk i bunnen. Så parketten gikk i stykker. Det er jo dekket på husforsikringen. Og da jeg har en skikkelig forsikring på innbo får jeg også dekket akvariet og innhold.
Så tegn en god innbo forsikring. Alle selskap har 2 stykker. En basic, og en god.
Men mitt akvarie var jo ikke så gammelt egentlig. Så noen ganger skjer ting tidligere en man tror det skal være mulig skjønner jeg.
Men fra nå av sverger jeg til akvarier med ramme, og ikke hel glass. Føles jo liksom som de holder mye bedre dem. For ingen av dem har gått hos meg.
Så tegn en god innbo forsikring. Alle selskap har 2 stykker. En basic, og en god.
Men mitt akvarie var jo ikke så gammelt egentlig. Så noen ganger skjer ting tidligere en man tror det skal være mulig skjønner jeg.
Men fra nå av sverger jeg til akvarier med ramme, og ikke hel glass. Føles jo liksom som de holder mye bedre dem. For ingen av dem har gått hos meg.
Postet 27.02.07 kl 16:01
Dersom bunnen din sviktet, alfen50, skyltes nok dette overbelastning på ett meget konsentrert område, f.eks en stein som hvilte rett på glasset.
Har selv overvekt av helglass, og her er glasset tykkere enn rammekar.
Glasset tåler mao mer før det ryker.
Så lenge disse plasseres på ett vatret og plant underlag, er de minst like robuste som rammekar.
Selv liker jeg best helglass, og det er kun til racken at det er rammekar
Har selv overvekt av helglass, og her er glasset tykkere enn rammekar.
Glasset tåler mao mer før det ryker.
Så lenge disse plasseres på ett vatret og plant underlag, er de minst like robuste som rammekar.
Selv liker jeg best helglass, og det er kun til racken at det er rammekar
Postet 27.02.07 kl 16:28
Postet 27.02.07 kl 17:05
Postet 27.02.07 kl 17:13
Postet 27.02.07 kl 22:07
Ikke stein
Nå hadde jeg ikke stein i mitt akvarie på 160 liter som røk. Hadde det på et akvarie bord som var plant, og blåsesand i bunn og en del planter. Hadde jo mange små ciklider i det som gravde litt, men kun kokosnøtthuler og sverdplanter i hele akvariet.
Så helt hva grunne til at det sprakk vet jeg ikke. Men det fikk en sprekk på tvers av det hele. Men fikk jo gitt det bort, så ute av huset, og selv om du mener det er bedre med helglass, er det jo lov og ha en annen mening også.
Så helt hva grunne til at det sprakk vet jeg ikke. Men det fikk en sprekk på tvers av det hele. Men fikk jo gitt det bort, så ute av huset, og selv om du mener det er bedre med helglass, er det jo lov og ha en annen mening også.
Postet 28.02.07 kl 10:14
Postet 28.02.07 kl 10:21
Jeg var på fjellet
Det var ikke flyttet på. Sist gang det skjedde var flere månder tidligere. Men selv var jeg jo på fjellet når det skjedde. Så fant ut av det når jeg fikk en telefon. Men sprukket er jo sprukket. Noe fisk lever noen døde. Men får vel bare finne på noe annet neste gang.
Postet 28.02.07 kl 10:42