Konfirmasjonsgave?

Veldig ot. Men hvor mye har dere gitt i konfirmasjonsgave?
Og hvor mye er for mye?

Selv har jeg sett og hørt hårreisende tilfeller. Men mulig jeg bare er gammeldags og kjip......
Det kommer vel ann på hvor nær slekt man er, hvor mye kontakt man har med denne personen og sist men ikke minst, hva man har på konto.
Desverre ikke alle som tenker slik.
Hva man har på konto og hva man har lyst til å gi, er tydeligvis blitt neglisjert i dagens samfunn.

En nabo av meg fortalte at i en konfirmasjon han hadde vært i, hadde hele slekta blitt enige om å gi 2500,- pr familie! Altså alle besteforeldre, tanter, onkler m.m. skulle gi 2500,-!

Er det jeg som har blitt gnien, eller er det flere som reagerer på denne måten å gjøre det på?

Økningen i konfirmasjonsgavene øker iallefaløl mye mer enn konsumprisindeksen.
Vel at de spleiset eller at hver enkelt skulle gi 2500. Hvis hver enkelt måtte ut med en sånn sum skjønner jeg man får sjokk.
Jeg er kanskje gammeldags jeg å, eller bare gjerrig, men jeg synes 500kr er en grei sum. Foreldre og besteforeldre gir jo gjerne mer, men for andre synes jeg det er ganske greit.
Pengene har fremdeles ikke blitt så lite verdt at man bare kan hauge ut, og for en i den alderen er tusen kroner utrolig mye, eller iallefal var.
Altså 2500,- pr familie!
Regnestykket blir da sånn:
"jeg" har to beste foreldrepar(2*2500,-=5000), To forldre(2500,-), 8 tante/onkelpar(8*2500,-=20.000,-) + det "jeg" ville fått fra øvrig familie og venner/ foreldres bekjente (5-10.000,-)

Totalt blir dette fra 32.500 til 37.500,-!

en pen sum dette!?

Den tiden jeg ble konfirmert var det også noen som fikk både fem og ti tusen fra besteforeldre. Men de kom sjelden over 20.000,- totalt. Fordi det ikke var forventet at alle skulle gi så mye som i dag.
Jeg ble konfet for 20 år siden, og da var det nå flere i familien som bare ga sølvsmykker. Det var dengang.
Jeg ser at den samme familien i dag gir gjerne 1000 kr fra onkler og slikt.
Min mor pleier å gi akvareller som er verd ca 2-3 tusen, men de maler hun jo selv, så det blir vel ikke helt det samme. Hun er kunstner.
Inaktiv bruker
søstera mi blei konfirmert for litt siden, å hu fikk ommtrent 300-500 per pers det var jo ikke noe krav hva hu skulle få,og det blei 17 tusen til slutt tror jeg jeg ga selv bare 300 kroner, ikke alle brødre som gjør dette, men man må jo stå fram litt til familien da
De fleste jeg kjenner får rundt 15.000-20.000 kr totalt i konfirmasjonsgave, men som det er nevnt tidligere så kommer det ann på størrelsen på familien!

Jeg personlig syns 200,- er greit dersom en kjenner vedkommende som nabo, sønn/datter av en venn osv, men til søskenbarn og nær slekt kan 500,- vere greit...
Vi gir 200 til de som vi ikke er i slekt/familie med, 500 til tantebarn etc., og 1000 til fadderbarn. Siden vi ikke har så mange fadderbarn, og tante-/onkelbarna stort sett er ferdig med konfirmasjonene, så kan vi snart glise rått til alle dem som må ut med tusenvis iløpet av "sesongen"...
Tydeligvis at det finnes flere som har et edruelig forhold til gaver

Ga selv 500,- til min niese i helga. Og synes det nok.
Jeg fikk 5000 av mormor og besta og av mamma og pappa, så av tanter og onkler fikk jeg vel 500. En oldemor ga penger(husker ikke antallet i hodet) og en oldemor fikk jeg en ring av. Vi tre søsken ga hverandre gaver, pluss at jeg vikk noen gaver av mamma, pappa, søster og bror sammen.
Jeg endte opp i 20000kr pluss de gavene, men det er nok og! Skulle egentlig ønske at alle var så snille på burdagen min og
Selv om det er mange år siden fikk jeg rundt 13 000 + smykker til min konfirmasjon. Siden jeg er jente ble det jo en del på smykker da og i gave fra mor og far var festdrakten jeg hadde på meg. Den var jo verdt en del.
Når jeg leser disse summene er det nesten slik at jeg vurderer å la meg døpe, for så å bli konfirmert i voksen alder. God butikk dette her!
tender
Når jeg leser disse summene er det nesten slik at jeg vurderer å la meg døpe, for så å bli konfirmert i voksen alder. God butikk dette her! :)

Tja... Ikke rart det er så mange religiøse her i landet... ;P
Aggi

He-he Nå er vel kirken godt kjent for å være dyktige økonomer opp gjennom alle tider, så det er vel en sammenheng.....
Aggi
[QUOTE=tender]Når jeg leser disse summene er det nesten slik at jeg vurderer å la meg døpe, for så å bli konfirmert i voksen alder. God butikk dette her! :)

Ikke si det, jeg konfirmerte meg borgerlig Broren min konfirmerte seg egentlig ikke, men vi hadde fest, og han fikk penger og gaver han og
Konfirmerte meg borgerlig jeg også... Men på den tiden var det mange som så på dette som "falsk" konfirmasjon... :S
Jeg fikk 12 000 sammlet i penger, dvs familie, venner osv..
Av muttern og fattern fikk jeg en gullring og en gullklokke etter farfar, også fikk jeg bunad av dem..

(er gutt foresten)

Konfirmerte meg for 5-6 år siden.. Begynner jaggu å bli lang tid..:p
Og Bunaden passer fortsatt og skal på på 17. Mai =)
Jeg fikk 20.000 av bestemor, en klokke til rundt 5000 av foreldrene mine og endte opp på nærmere 40.000 totalt (uten klokka altså)

Ble konfirmert for 9 - 10 år siden. Syns det var helt greit jeg as
Nå er det jo desverre også en gang slik at mange foreldre og besteforeldre idag er skilt og har funnet sammen med nye igjen.
8 besteforeldre skraper sammen mer penger enn det 4 gjør...
Tilfeldig bekjentskap
© Stephen Land
Reklame for plussmedlemskap