Hvordan bli kvitt bladlus på rosene?

Noen som har tips som virker?

Takk for hjelp
Sigarettvann
Har du tilgang til røykere så tar du og fyller innholdet fra et askeberger på en flaske med vann og lar det stå og trekke over natten. sil så vannet og bruk dette til å vanne rosene med.
PG
Har du tilgang til røykere så tar du og fyller innholdet fra et askeberger på en flaske med vann og lar det stå og trekke over natten. sil så vannet og bruk dette til å vanne rosene med.

Urk, funker det altså? Men lukter det ikke helt for jæ... ? Jeg røyker selv og samler sneipene i en tett boks før det kastes, og til og med tørre sneiper lukter jo grusomt! Våte sneiper lukter jo 100 ganger værre. Var på et røykeslutt kurs en gang og der måtte vi lukte på et glass med vanna sneiper. Forferdelig!
det skal prøves ut sambo røyker.

bare å komme med mere forslag vist dere har
Bland 5 liter vann med 3,5 dl grønnsåpe og 3 ss salmiakk, hell på sprøytekanne og spray i vei.

Men ikke bli skuffet om lusa kommer tilbake... det må nok gjentas noen ganger. Luseangrepene er ekstra ille i år, det gjelder mange. Varmen har nok en del av skylda, men år om annet er det bare slik at det blir "luse-år". Man får bare smøre seg med tålmodighet, drive litt "brannslukking" og spraye det verste. Utpå sommeren vil det avta av seg selv. Fugler, rovveps og marihøner tar en del av lusa også.

Roser og lus hører sammen. Det vil alltid finnes noe lus der det finnes roser. Så lenge lusa ikke tar helt overhånd, må man bare akseptere at det vil være noe av dem. Men som sagt, i år er det så ille at man må gjøre noe. Jeg sprayer med insektssåpe støtt og stadig, det hjelper en liten stund, men det er bare å fortsette.
Det slår meg at om man ikke bruker kjemikalier, så kan man vel likegodt gi disse til fiskene? Hvis håndplukking blir for ekkelt, hva med en håndstøvsuger som har en rein pose inni? - Bare en tanke...
Den oppskriften virker fint, Mona. Den bruker vi også. Det er ikke "gift" og det virker nesten like bra som dyre giftige sprøytemidler. Desuten er det ikke farlig å få salmiakkblandingen på seg.
For noen dager siden plukket vi en fin rosebukett i hagen for å ha inne. Den var sella full av lus. Fylte grønnsåpevann i oppvaskkummen og dyppa hele kvasten nedi der en stund. Har ikke sett lus på dem siden. (ca 5 dager), men nå visner de selvfølgelig etter hvert som alle snittblomster.
Aggi
Det slår meg at om man ikke bruker kjemikalier, så kan man vel likegodt gi disse til fiskene? Hvis håndplukking blir for ekkelt, hva med en håndstøvsuger som har en rein pose inni? - Bare en tanke...

Hva med pinsett, maurene melker jo disse, så de burde være søte og gode for våre kjære fisker vil jeg tru.
Eller klippe av en rammet kvist og riste/ pirke på over akvariet.
Tror nesten jeg må prøve det, men de er vel ikke giftige vel??
Bladlus er ikke giftige så sant man ikke har brukt noen giftmidler/såpeblandinger på rosene.
Men bladlus er veldig myke i skallet, og er lette å kverke, så jeg tror ikke pinsett er så lurt. Den bevingede varianten er vel helst lurt å ikke bruke i akvariet, siden den kan rømme til stueplantene ved fóring.
mona o
Bland 5 liter vann med 3,5 dl grønnsåpe og 3 ss salmiakk, hell på sprøytekanne og spray i vei. Men ikke bli skuffet om lusa kommer tilbake... det må nok gjentas noen ganger. Luseangrepene er ekstra ille i år, det gjelder mange. Varmen har nok en del av skylda, men år om annet er det bare slik at det blir "luse-år". Man får bare smøre seg med tålmodighet, drive litt "brannslukking" og spraye det verste. Utpå sommeren vil det avta av seg selv. Fugler, rovveps og marihøner tar en del av lusa også. Roser og lus hører sammen. Det vil alltid finnes noe lus der det finnes roser. Så lenge lusa ikke tar helt overhånd, må man bare akseptere at det vil være noe av dem. Men som sagt, i år er det så ille at man må gjøre noe. Jeg sprayer med insektssåpe støtt og stadig, det hjelper en liten stund, men det er bare å fortsette.

denne skal prøves med en gang vente litt med røyketipset.
Galemor
Eller klippe av en rammet kvist og riste/ pirke på over akvariet. Tror nesten jeg må prøve det, men de er vel ikke giftige vel??

Nja, siden lusa stort sett sitter på ny vekst og nye skudd fulle av blomsterknopper, så vil iallefall ikke jeg sette i gang og klippe dem av for å fôre fiskene med lusa...

Jeg har heller ingen særlig lyst å trekke lus inn i huset. Jeg har potteplanter også...
PG

Det hjelper. Jeg hadde det på spruteflaske og sprøytet med det også. Ser litt ekkelt ut på hvite roser men forsvinner i første regnskyll.
Som Mona sier følger det alltid lus med roser. Jeg har det hvert år på mine klatreroser. Jeg gjør ingenting med det da de blir borte(tørker inn) etterhvert. Nå er all lusa tørket inn hos meg så det er bare og spyle med hageslangen. Men det blir en kort periode med mye lus før den blir borte. Rosene har aldri tatt skade av dette.
Dette er min erfaring. Enkelt er det også. Liker ikke og spraye mine planter med noen som helst kjemikalier.
Et annet og fullstendig giftfritt tips for luse-bekjempelse er rett og slett;
fingrene dine!
Man tar rett og slett og klemmer lusa ihjel, der de sitter. Det er ikke store skviset som skal til for å mose lusa. Roseskuddene og knoppene tåler det, men ikke lusa - de blir flate

Det er litt ekkelt i starten, men etterhvert blåser man i det, og klemmer i vei. Jeg brukte hansker i starten, men det blir for plundrete og løpe å hente hansker hver gang man ser en samling lus på en knopp. Så nå går jeg og klemmer ihjel lus med fingrene dagen lang
Jeg kan være enig med Mona at den såpeblandingen virker men et annnet tips er å bruke kaffegrut og strø det rundt plantene.
Grønnsåpevann
Så et "forbrukerprogram" på svensk TV forleden der de hadde sjekket innholdet i midler du får kjøpt for å ta bladlus; de inneholdt kun vann og små mengder såpe (mindre enn 2%) og kostet 125 - 200 kr/liter !!! De hadde også snakket med en ansatt i et kjent firma som lager slikt og han innrømmet dette og sa at han selv brukte "grønnsåpevann", som var mere effektivt og kostet mindre enn 25 øre/liter.

Noen anbefaler å blande litt skummet melk, noen litt matolje, i "grønnsåpevannet" og noen sier at om du sprøyter når det er sol vil effekten øke da blandingen kleber seg bedre til bladlusa.

Det jeg bruker og som jeg synes funker er;
ca 1 dl. grønnsåpe og ½ dl olje pr liter vann (om jeg skal bruke opp alt på en gang har jeg også litt melk oppi, men det lukter litt om du ikke bruker opp alt med én gang). Sprøyter i sola og lar det tørke før jeg spyler rosene med en hard stråle med kaldt vann. Da drysser det med døde bladlus.
Behandlingen må ofte gjentas etter en ukes tid og kan gjerne gjøres forebyggende.
Tilfeldig bekjentskap
© Annette Kleven
Reklame for plussmedlemskap