Er dette rare retter?

Mange har nevnt at jeg/familien er litt merkelige i matveien, er dette rart?:

* Kylling med potetgull i steden for ris
* Sukker på sjokoladepudding/gele

For meg er dette de mest naturlige ting i verden, mens andre blir helt sjokkert når jeg nevner det sammen :P Noen andre her som spiser sånn?
kylling med potetgull har jeg ikke spist, men jeg har fått potetgull servert til middag engang. er visst mer vanlig nerover i europa å ha det som tilbehør til middagsretter.

og sjokopudding er da jaggu søtt nok :p
Kylling med potetgull spiser vi også

I nordnorge er jeg vokst opp med melk til grøt, men det rister folk på hodet av her i sør. De mener det er "smør på flesk" og drikker rød saft til istedet. Jeg syns saft til grøten er helt pyton...
Sanne
kylling med potetgull har jeg ikke spist, men jeg har fått potetgull servert til middag engang. er visst mer vanlig nerover i europa å ha det som tilbehør til middagsretter. og sjokopudding er da jaggu søtt nok :p

Det passer bra til biff og forresten. Sjokoladepudding er jo ikke søtt, det er sjokoladesmakende :P derfor trenger man sukker på
er diabetiker, så skal helst ikke ha noe av det der :p men sjokopudding er søtt nok for meg. dog, det MÅ være vaniljesaus til :p

vet ikke no rariteter vi spiser.. men stefaren min fra romsdalen har ketchup og sennep på fiskekaker og majones på banan på brødskiva... høres riv ruskende galt ut i mine ører :p
Vaniljesaus eller krem må det være
Bestemoren min spiser fiskeøyne hu :P sitter og sutter på store torskeøyne, ser ganske ekkelt ut egentlig
Vi har som regel alltid potetgull med salt og pepper når vi spiser kotteletter eller kjøttkaker.

Bror og far min har tendens til å sukre frokostblandingene enda mer.

Jeg for den del syns selv det er litt rart å blande ketchup inn i potetmosen. Og å ha pølse ris og ketchup, eller bernaie.
Er vandt til paprikapotetgull til kylling. Det er snadder. Det med å ha sukker på sjokoladepuddingen har jeg sett hos min far og mine besteforeldre (de er fra gudbrandsdalen) Synes det er snadder med litt på, også vaniljesaus. Er også vandt til melk til en type grøt (noe i området fløyelsgrøt), ikke ellers. Er noe ulike matvaner. Min bestemor koker verdens beste rømmegrøt, og serverer det med en tynn "kake" (avlette) til. Spises gjerne til kaffe/som dessert. Snadder!
Kjetilv
Mange har nevnt at jeg/familien er litt merkelige i matveien, er dette rart?: * Kylling med potetgull i steden for ris * Sukker på sjokoladepudding/gele For meg er dette de mest naturlige ting i verden, mens andre blir helt sjokkert når jeg nevner det sammen :P Noen andre her som spiser sånn?

HÆ? er du gal? går ikke ann å eta detta?? hehe.. neida.. tulla bare

Sukker på sjokopudding, blir ikke det smør på flesk?

Må innrømme at jeg aldri har prøvd de nevnte kombinasjoner.
Selv er jeg glad i hvitost med syltetøy, eller sennep, eller sylteagurk. Pizza med bernaisesaus. yummie.
akvafil
Må innrømme at jeg aldri har prøvd de nevnte kombinasjoner. Selv er jeg glad i hvitost med syltetøy, eller sennep, eller sylteagurk. Pizza med bernaisesaus. yummie.

....Syltetøy med banan på skive, Sjokade med banan på skive, Arme riddere med skinke og banan, Fiskeboller i tomatsaus med poteter og raspet gulrot, Raspeballer (komle/kompe) med rømme, Melk til pizza.... Kunne fortsatt i det uendelige, så jeg tror ikke noe er uvanlig i matveien hos dere..
...Afrikana...Pizza med ost og skinke, også strør du litt usaltede peanøtter over...Og til slutt så legger du på 3mm tykke bananskiver og drysser karry over hele pizzaen, med en liten klype på hver bananbit...Stekt banan og karry er en overraskende god kombinasjon...
I England er det noen plasser vanlig med både chips (som jeg kaller pommes frites) og crisps (som jeg kaller chips) til kjøtt retter. Har sett folk ha sandwicher med crisps (chips) på der også, hehe.
SoVe
Raspeballer (komle/kompe) med rømme

Det er jeg flasket opp med Det beste jeg vet! Mor er fra vestlandet (Sogn og Fjordane), så dette spiser jeg og alle brødrene mine med STOR appetitt!
Vi kaller det raspeballer, og vi har også middagspølser fra Nordfjordkjøtt og kålrabi til. Inni raspeballene er det flesketerninger. Det er et must!

De senere år har vi føyd til baconterninger som tilbehør, for fetteren min har en mor (også fra vestlandet) som er vokst opp med det men et annet lokalt sted enn MIN mor, så det er litt ulike skikker med hensyn til tilbehøret til raspeballene. Dermed foreslo han at vi føyde til det på familiemiddagene våre, og det ble en stor hit!

Raspeballer uten rømme går jo ikke an!
Hmm, rømme tror jeg ikke vi pleier å ha. Komler, kålrabistappe og pølser, og baconterninger og smør på komlene. Men rømme hørtes egentlig litt brukane ut, spesielt siden det er bacon med
mona o
[QUOTE=SoVe]Raspeballer (komle/kompe) med rømme

Det er jeg flasket opp med Det beste jeg vet! Mor er fra vestlandet (Sogn og Fjordane), så dette spiser jeg og alle brødrene mine med STOR appetitt!
Vi kaller det raspeballer, og vi har også middagspølser fra Nordfjordkjøtt og kålrabi til. Inni raspeballene er det flesketerninger. Det er et must!

De senere år har vi føyd til baconterninger som tilbehør, for fetteren min har en mor (også fra vestlandet) som er vokst opp med det men et annet lokalt sted enn MIN mor, så det er litt ulike skikker med hensyn til tilbehøret til raspeballene. Dermed foreslo han at vi føyde til det på familiemiddagene våre, og det ble en stor hit!

Raspeballer uten rømme går jo ikke an!
Raspeballer med pølse, kjøtt, gulrot, kålrabi(stapp), bacon og rømme. Dagen derpå er det enda bedre. da kutter vi alt i terninger og steker det på stekepannen. Spises med ketchup og melk... Mmmmmm. Beste som finnes. Vi har ikke bacon inni raspeballene. Jeg er faktisk rar i min familie siden jeg bruker rømme på. De andre drikker helst surmelk til.
Jeg får jo helt vann i munnen av dette snakket...
Uff Komler... Er ikke akkurat det beste jeg vet.

Har noen sprø retter selv:

Tunfisk omelett

kylling lever og potetstappe

lukovice = Du tar ut et og et helt skall fra et løk hode, altså skallet er helt og rundt, så fyller du hullrommet med kjøttdeig og koker det hele i en spesiell tynn tomatsaus. Ahh god bosnisk mat.

Bosnisk Pita - ultra tynn deig, så setter man en tykk "stripe" med fyll og så ruller man det sammen slik at det blir en lang pølse form, så ruller man det sammen som skillingsboller. Fyll er evt, poteter med salt og pepper, krydret kjøttdeig, poteter blandet med spekekjøtt (favoritt, utrolig god når den er kald).

++ Mange andre bosniske retter.

Chips/potetgull med biff er utrolig godt. Og på smørbrød så funker det og, men ikke mye, og det må være en skikkelig kjøttpålegg som roastbiff.

Pølsebrød med nugatti var en barndoms favoritt.

etc etc.
Dammed
Pølsebrød med nugatti var en barndoms favoritt. etc etc.

Også kalt sukker med sukker på :P

Hørtes ikke så verst ut de bosniske greiene, mye spennende rundtom.
Øh, sjokoladepudding med sukker på er da ikke så uvanlig. Jeg spiser det, og veit om flere som gjør det. Da mener jeg på sånn sjokoladepudding man lager selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap