Overvintring av div planter?

Har to fuscia jeg vil skal overleve vinteren, disse står i potte og tenkte derfor ta de med inn, men de skal etter hva jeg har lest (mener jeg) stå kjøling, Men jeg vil gjerne få innput av noen som faktisk kan forklare dette skikkelig.
De er fortsatt fulle av blomster, burde jeg klippe dem ned, la dem være etc.

Har oxo ei vannlilje i en krukke, kan jeg sette den i ei bøtte med vann og overvintre inne på et kjølig rom?? Samme med no grass som er i samme krukka, burde det oxo overvintres kjøling, eller er det sånn at det kan være i ett akvarie imens? Burde bladene på vannliljen klippes av?
Kan jo sitere hva som står i ene planteboka mi om fuchsia:
Denne planten foretrekker en hvileperiode om vinteren. Da bør den settes på et lyst og kjølig sted, ved 5-10 grader celsius. Om våren klippes planten tilbake og pottes om. Potten bør ikke være for stor.

Denne boken handler om stueplanter, men skulle ikke tro at overvintring ble så anderledes om planten har stått ute.

Jeg vet at de fleste vannliljer også setter pris på en hvileperiode så jeg ville ha overvintret den på et kjølig sted. I en gammel akvariebok jeg har så står det anbefalt å la rotstokken overvintre fuktig ved en temperatur på 10 til 12 grader celsius.
Jeg har vannlilje i krukke på balkongen. Den har jeg tenkt å overvintre i ei bøtte med litt vann, i en kald men frostfri kjeller. Har aldri prøvd det, men det bør i alle fall gå mye bedre enn å la den stå i ei krukke ute som bånnfryser
Det tror jeg å, har derfor tatt den inn nå oxo skal den få stå i bøtte over vinteren, hadde det vært i dammen skulle den fått være i fred. Klippet oxo av alle blader slik at ikke de skal råtne og lage lukt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap