- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Hvordan stelle en orkidé?
Hvordan stelle en orkidé?
Postet 19.10.08 kl 21:24
Postet 19.10.08 kl 22:32
Høres ut som du har fått deg en phalaenopsis. Mange sier at man skal gi den ett eggeglass med vann i uka, men etter min erfaring er det for lite. Den vil da sakte men sikkert dø pga for lite vann/næring. Sett den under springen slik at barken trekker inn skikkelig med vann en gang i uka. Ikke kjør vannet rett på bladene, bare ned i potta. Det viktigste er at den ikke blir stående i vann, da råtner den. Gi den også litt orkidegjødsel i knopp og bolmstringsfasen, men ikke i hvilefasen.
Direkte sol er farlig, og du vil få skade på bladene. Et vestvendt eller østvendt vindu passer bra, eller sett den litt inn i rommet. Blomstene kan henge på opptil 9 mnd, kanskje mer.
Lykke til
Direkte sol er farlig, og du vil få skade på bladene. Et vestvendt eller østvendt vindu passer bra, eller sett den litt inn i rommet. Blomstene kan henge på opptil 9 mnd, kanskje mer.
Lykke til
Postet 20.10.08 kl 00:26
Mine bruker jeg enten la stå å trekke ukentlig i ei bøtte med akvarievann, eller så får de en real dusj i dusjen ukentlig. Jeg vet ikke hvorfor Gyrd mener du ikke skal få vann på bladene for det liker de veldig godt. De lever jo egentlig i et veldig fuktig miljø og har bare godt av å få fuktighet på hele planta og skylt vekk stue-støv. Alle planter har godt av en skikkelig dusj av og til, eller en tur ut i regnet på sommeren. Er jo egentlig for tørt i lufta vi har inne så en dusj i ny og ne er bare bra!
Har funnet ut at de trives best ved å stå i en potteskuler som er litt høy, slik at det kan stå litt vann i bunnen uten at det når opp til potta. Da damper det fuktighet opp til potta uten at planta drukner.
Har funnet ut at de trives best ved å stå i en potteskuler som er litt høy, slik at det kan stå litt vann i bunnen uten at det når opp til potta. Da damper det fuktighet opp til potta uten at planta drukner.
Postet 20.10.08 kl 11:12
Postet 20.10.08 kl 12:47
Charl8Oldemoren min får orkideene sine skikkelig fine. Hun sier at de skal ha minimalt med vann og lys. Haha, nå har jeg ikke grønne fingre, og har derfor bare kunstige planter selv. Men var ialfall det hun sa:P
Minimalt med vann og lys? Hvis noen skal følge det forslaget setter de vel planta i et kott uten vindu og gir blaffen i å vanne! Ha ha, håper ingen gjør det! Det er en grunn til at disse plantene vokser i trekronene på trær. Det er fordi de ikke overlever på det lille lyset som er på bakken. I trærne er det også masse fuktighet og regn -ikke tørt i det hele tatt...
Postet 20.10.08 kl 13:10
LroJeg vet ikke hvorfor Gyrd mener du ikke skal få vann på bladene for det liker de veldig godt. De lever jo egentlig i et veldig fuktig miljø og har bare godt av å få fuktighet på hele planta og skylt vekk stue-støv. Alle planter har godt av en skikkelig dusj av og til, eller en tur ut i regnet på sommeren. Er jo egentlig for tørt i lufta vi har inne så en dusj i ny og ne er bare bra!.
Ja de liker vann på bladene, går fint å dusje dem med spruteflaske, men direkte vannstråle kan slå i stykker bladene, også blir det jo voldsomt med søl Vart litt knotete skrevet, jeg ser det nå
Postet 20.10.08 kl 18:06
Postet 20.10.08 kl 18:45
Gyrd[QUOTE=Lro]Jeg vet ikke hvorfor Gyrd mener du ikke skal få vann på bladene for det liker de veldig godt. De lever jo egentlig i et veldig fuktig miljø og har bare godt av å få fuktighet på hele planta og skylt vekk stue-støv. Alle planter har godt av en skikkelig dusj av og til, eller en tur ut i regnet på sommeren. Er jo egentlig for tørt i lufta vi har inne så en dusj i ny og ne er bare bra!.
Ja de liker vann på bladene, går fint å dusje dem med spruteflaske, men direkte vannstråle kan slå i stykker bladene, også blir det jo voldsomt med søl Vart litt knotete skrevet, jeg ser det nå
... men man har jo justering på dusjen, jeg justerer den godt ned så det blir en myk dusj... har aldri opplevd å slå i stykker bladene på planter uansett styrke egentlig, men du har vel et poeng
Postet 20.10.08 kl 20:23
MaretardTusen takk for all hjelp! Tror jeg forsøker å kombinere litt av rådene her, trekke i akvarievann + spraydusj. Har ikke vannet den siden jeg fikk den 11. September, men den blomstrer enda.. Kanskje på tide å gi den litt vann nå.
Ja, hvis det er så lenge siden ville jeg gitt den en skikkelig bløyte -enten i akvarievann eller dusjen
Postet 20.10.08 kl 20:25
Postet 20.10.08 kl 21:40
MaretardMen den er da fuktig enda:P Blir litt forvirret nå:P
Skjønner at du blir forvirra, men hvis den fortsatt er fuktig trenger du ikke gjøre noen ting... Men hvordan står denne orkideen? I masse lys? Eller står den sånn at dagslys kke når den? Mange bruker den som dekorasjon i interiør, men den overlever ikke noe bedre enn andre planter laaaangt inne i rommet uten godt lys. Hvis den står på denne måten -uten noe særlig lys, er det ikke rart at den ikke bruker vann heller. Den prøver nå og blomstre og sette frø (få noen til å pollinere) før den dør!
...
Postet 20.10.08 kl 22:53
Den stod i vinduet (nordvest), men fikk vite at det var så lurt, så den står på et bord nedenfor vinduet, godt med dagslys, men ikke direkte sol altså. Den blomstrer fint, planten er fast, så tror ikke noen skade har skjedd.
Tipper den var fuktig fordi den stod i en lang, tynn vase, men lirka den ut derifra og satte den i en kopp i stedet, så nå blir det vel ikke kondens.
Tipper den var fuktig fordi den stod i en lang, tynn vase, men lirka den ut derifra og satte den i en kopp i stedet, så nå blir det vel ikke kondens.
Postet 20.10.08 kl 23:21
Hjemme har jeg 7 Orkideèr.
De gjennomvanner jeg 1 gang i uken hver uke og gjødsler de hver 2 uke med orikide gjødsel.
Så sprayer jeg de med vann på bladene ganske ofte.
I hvileperioden så trenger den ikke gjødsel og den trenger ikke fult så mye vann som vanlig og skal den stå litt kjølire.
De blomstrer vanlig fra 3-6 månder, noen klarer 6-12 månder.
I naturen så vokser de på trær)=røttene klatrer rundt fuktig bark.
Ett eggeglass er alt for lite.
Ett eggeglass holder bare til en liten rotdel.
Lykke til videre!
De gjennomvanner jeg 1 gang i uken hver uke og gjødsler de hver 2 uke med orikide gjødsel.
Så sprayer jeg de med vann på bladene ganske ofte.
I hvileperioden så trenger den ikke gjødsel og den trenger ikke fult så mye vann som vanlig og skal den stå litt kjølire.
De blomstrer vanlig fra 3-6 månder, noen klarer 6-12 månder.
I naturen så vokser de på trær)=røttene klatrer rundt fuktig bark.
Ett eggeglass er alt for lite.
Ett eggeglass holder bare til en liten rotdel.
Lykke til videre!
Postet 14.04.09 kl 00:39
LisbethJeg vet ikke hvorfor Gyrd mener du ikke skal få vann på bladene ...
Det var tidligere snakk om å dusje orkidéer eller ikke.
Man må gjerne dusje bladene, men aldri når planten er, eller vil bli, utsatt for direkte sollys. Vanndråper på bladene har en optisk effekt og fungerer som et brennglass når lyset treffer vanndråpen. Små prikker i form av forsenkninger på tykke blader som f.eks. Phalaenopsis kan ofte være brannsår.
Postet 14.04.09 kl 01:40
Jeg jobbet i blomsterbutikk på utplassering i en uke (wow, en hel uke!) og måtte vanne sikkert 10 orkidèer
Så jeg fikk en leksjon i hvordan vanne den, og hvordan stelle den ellers:
For ikke så frytkelig lenge siden ble florafolka (vet ikke hva det heter) enige om at orkidèer trenger fryktelig mye mer vann enn bare et par eggeglass.
orkidèer har en slags barkpotte som skal dyppes i f.eks kjøkkenvasken eller en bøtte med vann, og dette vannet skal ikke brukes til å dyppe andre planter i. Husker ikke hvorfor, men det var vel giftig
Du dypper orkidèen ned, blopp blopp blopp sier det, og den er gjennomvet.
Så lar du den stå på avispapir eller kjøkkenvasken eller hva du foretrekker, så lenge den får rent av seg og ikke er dryppende gjennomblaut.
Nå husker jeg ikke mer... Det er lenge siden >:
Så jeg fikk en leksjon i hvordan vanne den, og hvordan stelle den ellers:
For ikke så frytkelig lenge siden ble florafolka (vet ikke hva det heter) enige om at orkidèer trenger fryktelig mye mer vann enn bare et par eggeglass.
orkidèer har en slags barkpotte som skal dyppes i f.eks kjøkkenvasken eller en bøtte med vann, og dette vannet skal ikke brukes til å dyppe andre planter i. Husker ikke hvorfor, men det var vel giftig
Du dypper orkidèen ned, blopp blopp blopp sier det, og den er gjennomvet.
Så lar du den stå på avispapir eller kjøkkenvasken eller hva du foretrekker, så lenge den får rent av seg og ikke er dryppende gjennomblaut.
Nå husker jeg ikke mer... Det er lenge siden >:
Postet 04.05.09 kl 22:13