- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Hvordan kan det stoppes? pelsdyr
Hvordan kan det stoppes? pelsdyr
Jeg skjønner ikke hvordan et så rikt land som Norge kan ha en slik gammeldags tradisjon som pelsdyrfarmer. Dette er en motbydelig industri der dyr bor i bittesmå bur hele livet bare for pelsen.
Før levde folk av peldyrfarmer for mange år siden, men det er nok ingen i norge i dag som lever av dette.
Jeg hadde et lite håp om at dette skulle bli sterkt redusert pga dokumentaren på tv2 og at dyrevernet hadde bilder/filmer som bevis og jeg leste i lokalavisen at en pelsfarm i møre hadde blitt anmeldt. Jeg hadde nok for store håp til mattilsynet. For hva gjorde mattilsynet....?
Jo, de varslet den anmeldte flere dager på forhånd om at de kom til å komme å se på farmen hans. Og da de kom, jo da hadde den anmeldte selvfølgelig fått ryddet og ordnet hos seg selv.
Skal jeg være ærlig så skammer jeg meg over å være norsk når det gjelder dyrevelferd!!
Andre sier at hvis norge slutter med dette så vil industrien bli værre i Kina og Russland. Men dette er bullshit! Kina og Russland holder på med pelsfarmer nå, og blir ganske lite påvirket av norge sånn sett. Kanskje det at Norge forbyr pelsdyr vil være et bra forbilde. Våre naboer gjør dette før oss. En stor skam at Norge ikke gar gjort dette tidligere...
Noen som vet hva som kan gjøres for å få lagt ned dette svineriet??
Mattilsynet kan man jo ikke stole på, i og med at de ikke rykker ut til gårder før dyrene ligger for døden (selv erfaringer. Noen dødstynne dyr uten mat. Ikke noe mattilsyn å se!!)
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6303780
"Pelsdyroppdrett er avviklet i mange europeiske land. Nå krever Nettverk for dyrs frihet at også norske myndigheter våkner opp."
"- Vi har ikke bedt om tillatelse til å komme inn på farmene, fordi det ville gjort det umulig å dokumentere forholdene slik de faktisk er. "
"Forbud eneste løsning
- Men dette vil på ingen måte være nok. Pelsfarmerne driver ulovlig i så utstrakt grad at ingen form for kontroll vil være tilstrekkelig."
*måtte bare få dette av hjertet, godt å skrive i sinne på denne måten. Spesiellt siden jeg vet at det er mange som er på min side*
Dere som synes pelsdyr bør få bli bør ha et J**LIG godt grunnlag...
Før levde folk av peldyrfarmer for mange år siden, men det er nok ingen i norge i dag som lever av dette.
Jeg hadde et lite håp om at dette skulle bli sterkt redusert pga dokumentaren på tv2 og at dyrevernet hadde bilder/filmer som bevis og jeg leste i lokalavisen at en pelsfarm i møre hadde blitt anmeldt. Jeg hadde nok for store håp til mattilsynet. For hva gjorde mattilsynet....?
Jo, de varslet den anmeldte flere dager på forhånd om at de kom til å komme å se på farmen hans. Og da de kom, jo da hadde den anmeldte selvfølgelig fått ryddet og ordnet hos seg selv.
Skal jeg være ærlig så skammer jeg meg over å være norsk når det gjelder dyrevelferd!!
Andre sier at hvis norge slutter med dette så vil industrien bli værre i Kina og Russland. Men dette er bullshit! Kina og Russland holder på med pelsfarmer nå, og blir ganske lite påvirket av norge sånn sett. Kanskje det at Norge forbyr pelsdyr vil være et bra forbilde. Våre naboer gjør dette før oss. En stor skam at Norge ikke gar gjort dette tidligere...
Noen som vet hva som kan gjøres for å få lagt ned dette svineriet??
Mattilsynet kan man jo ikke stole på, i og med at de ikke rykker ut til gårder før dyrene ligger for døden (selv erfaringer. Noen dødstynne dyr uten mat. Ikke noe mattilsyn å se!!)
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6303780
"Pelsdyroppdrett er avviklet i mange europeiske land. Nå krever Nettverk for dyrs frihet at også norske myndigheter våkner opp."
"- Vi har ikke bedt om tillatelse til å komme inn på farmene, fordi det ville gjort det umulig å dokumentere forholdene slik de faktisk er. "
"Forbud eneste løsning
- Men dette vil på ingen måte være nok. Pelsfarmerne driver ulovlig i så utstrakt grad at ingen form for kontroll vil være tilstrekkelig."
*måtte bare få dette av hjertet, godt å skrive i sinne på denne måten. Spesiellt siden jeg vet at det er mange som er på min side*
Dere som synes pelsdyr bør få bli bør ha et J**LIG godt grunnlag...
Postet 27.11.08 kl 19:58
Postet 27.11.08 kl 20:19
AggiDet dummeste man kan gjøre er ihvertfall å slippe dyrene løs. Voldelige "kampanjer" blir også ganske meningsløse. Skal man gjøre noe, så må man heller forsøke å endre holdningene til folk. Forklare hvorfor akkurat pelsdyrhold er dyreplageri kontra det å holde kyr eller andre husdyr, for eksempel.
Enig med deg her Tidligere da jeg var yngre så tenkte jeg på at de skulle slippes fri, men jeg vet jo nå at dette også er dyreplageri da de vil sulteihjel! Men hvordan forandre folks holdning? De fleste vet jo hvordan det er, men må det er til??
Postet 27.11.08 kl 21:29
Inaktiv bruker
Pelsdyr og motstanden av dette.
Fordi det er noen som ikke driver etter lover og regler blir det skivebom å generalisere alle som driver med dette som sadister.
Hva sier du om alle som vanskjøtter dyra sine på gårder der det avsløres at dyr er rotnet fast i betonggulvet, at det ligger dyreskjelett sammen med andre avmagrede dyr, sauer og lam som ikke hentes ned fra beite osv.
Skal hele landbruket i norge avvikles fordi det er slike eksempel på dyremisshandling?
Og hva med alle som kjøper hummer og kanari av akvariefisker og IKKE leser basiskunnskap om tropiske arter før de blandes sammen.
Skal ikke akvariehold også kalles unødvendig, noe det jo egentlig er. Fiskene har det bedre i de elver og bekker de kommer ifra og ikke i vanskjøttet akvarier.
Mvh
Kai
Hva sier du om alle som vanskjøtter dyra sine på gårder der det avsløres at dyr er rotnet fast i betonggulvet, at det ligger dyreskjelett sammen med andre avmagrede dyr, sauer og lam som ikke hentes ned fra beite osv.
Skal hele landbruket i norge avvikles fordi det er slike eksempel på dyremisshandling?
Og hva med alle som kjøper hummer og kanari av akvariefisker og IKKE leser basiskunnskap om tropiske arter før de blandes sammen.
Skal ikke akvariehold også kalles unødvendig, noe det jo egentlig er. Fiskene har det bedre i de elver og bekker de kommer ifra og ikke i vanskjøttet akvarier.
Mvh
Kai
Postet 27.11.08 kl 21:47
Det i fjør er husdyr, de på pelsfarmer er ville dyr som ikke er meningen å ha i fangenskap. Og burstørrelsen i forhold til størrelsen på dyrene er helt feil!! Dyrene har det ikke bra enten folk synes det ser rent å pent ut eller ikke...
Det er jo regler angående husdyr også, fjøs skal se skikkelige ut, dyrene tatt hånd om å friske. Og hvertfall hentes fra beite! Mattilsynet er for slapp her også. Selv her jeg bor er det noen hester som er utsultede og går i gjørmehull uten mattilgang. Det er meldt fra om dette, men tydeligvis må dyrene dø før de sjekker ut noe som helst...
Kan jo prøve å plassere et menneske i tilsvarende rom i forhold til størrelsen å sjekke om den personen vil trives der med nettinggulv?! tviler sterkt.
Vil uansett si at dyrene som bor på en gård med bra dyrehold har litt mer verdighet enn de stakkars utrydningstruede revene (og andre dyr) på pelsfarmene!
norge skulle hatt DYREPOLITI! Det synes jeg virkelig, vi er ikke bedre enn andre land på dette...
Du er klar over hva reglene/lovene er om pelsdyrfarmene. Sett på størrelsene på burene som er kravet der. Helt sykt jo. Er jo ingenplass for en dyr som vanligvis har et revir på mange kilometer?!
Det er jo regler angående husdyr også, fjøs skal se skikkelige ut, dyrene tatt hånd om å friske. Og hvertfall hentes fra beite! Mattilsynet er for slapp her også. Selv her jeg bor er det noen hester som er utsultede og går i gjørmehull uten mattilgang. Det er meldt fra om dette, men tydeligvis må dyrene dø før de sjekker ut noe som helst...
Kan jo prøve å plassere et menneske i tilsvarende rom i forhold til størrelsen å sjekke om den personen vil trives der med nettinggulv?! tviler sterkt.
Vil uansett si at dyrene som bor på en gård med bra dyrehold har litt mer verdighet enn de stakkars utrydningstruede revene (og andre dyr) på pelsfarmene!
norge skulle hatt DYREPOLITI! Det synes jeg virkelig, vi er ikke bedre enn andre land på dette...
Du er klar over hva reglene/lovene er om pelsdyrfarmene. Sett på størrelsene på burene som er kravet der. Helt sykt jo. Er jo ingenplass for en dyr som vanligvis har et revir på mange kilometer?!
Postet 27.11.08 kl 22:03
Inaktiv bruker
ShlushDet i fjør er husdyr, de på pelsfarmer er ville dyr som ikke er meningen å ha i fangenskap. Og burstørrelsen i forhold til størrelsen på dyrene er helt feil!! Dyrene har det ikke bra enten folk synes det ser rent å pent ut eller ikke... Det er jo regler angående husdyr også, fjøs skal se skikkelige ut, dyrene tatt hånd om å friske. Og hvertfall hentes fra beite! Mattilsynet er for slapp her også. Selv her jeg bor er det noen hester som er utsultede og går i gjørmehull uten mattilgang. Det er meldt fra om dette, men tydeligvis må dyrene dø før de sjekker ut noe som helst... Kan jo prøve å plassere et menneske i tilsvarende rom i forhold til størrelsen å sjekke om den personen vil trives der med nettinggulv?! tviler sterkt. Vil uansett si at dyrene som bor på en gård med bra dyrehold har litt mer verdighet enn de stakkars utrydningstruede revene (og andre dyr) på pelsfarmene! norge skulle hatt DYREPOLITI! Det synes jeg virkelig, vi er ikke bedre enn andre land på dette... Du er klar over hva reglene/lovene er om pelsdyrfarmene. Sett på størrelsene på burene som er kravet der. Helt sykt jo. Er jo ingenplass for en dyr som vanligvis har et revir på mange kilometer?!
Sølvrev, blårev og mink har ikke hatt noe revir på flere kilometer. Og jeg stoler på de som er fagpersoner og uttaler seg om burstørrelse nemlig vetrinærene som sier at størrelsen på burene dyra lever i er uproblematisk for stress og adferdsavvik blant spesielt rever.
Fisker trenger også et bedre liv enn innestengt i et glassfengsel.
Postet 27.11.08 kl 22:17
Unnskyld at jeg spør kairo. Men hvor mange pelsfarmer har du vært på?
Dyrene som ikke har synlige skader er apatiske og lider på den måten.
En rev bruker å streife ganske langt per dag!
Jeg stoler ikke på fagpersonene. Det virker som de har mindre peiling enn jeg trodde! Og tror heller ikke alle veterinærene er enige i det. Men de bruker selvfølgelig den som er enig.
Jeg skjønner du driver å sammenligner å hele greia her. Virker som du er en støtter! Så fordi ikke alle dyr kan få rettferdighet så bør ingen få det, slik du mener?
Slår meg med på slagordet: Pels for dyr, ikke for folk.
Hadde det vært meningen at vi skulle ha pels så hadde vi vært født med en selv. Men slik er det ikke...
Ikke bare mattilsynet bør skiftes ut, stortinget trenger et skifte også. De som sier det at pelsdyroppdrett/farm skal være lovlig i minst 10 år til!!
Skam...
Dyrene som ikke har synlige skader er apatiske og lider på den måten.
En rev bruker å streife ganske langt per dag!
Jeg stoler ikke på fagpersonene. Det virker som de har mindre peiling enn jeg trodde! Og tror heller ikke alle veterinærene er enige i det. Men de bruker selvfølgelig den som er enig.
Jeg skjønner du driver å sammenligner å hele greia her. Virker som du er en støtter! Så fordi ikke alle dyr kan få rettferdighet så bør ingen få det, slik du mener?
Slår meg med på slagordet: Pels for dyr, ikke for folk.
Hadde det vært meningen at vi skulle ha pels så hadde vi vært født med en selv. Men slik er det ikke...
Ikke bare mattilsynet bør skiftes ut, stortinget trenger et skifte også. De som sier det at pelsdyroppdrett/farm skal være lovlig i minst 10 år til!!
Skam...
Postet 27.11.08 kl 22:29
Shlushnorge skulle hatt DYREPOLITI! Det synes jeg virkelig, vi er ikke bedre enn andre land på dette...
Ideelt sett så er det kanskje riktig. Men når man ikke har ressurser til vanlig politi, en gang, så tviler jeg på at det lar seg gjennomføre. Om man melder fra til distriktsveterinær eller mattilsyn, så skal jo de kunne fungere på samme måte. Poenget er at det er saker som ikke kommer fram. Gjerne fordi ingen vet at driften er forsømt. Ofte er det personlige tragedier bak et gårdsbruk som blir forsømt. h*an som driver er gjerne ensom og syk, og vil ikke innrømme at h*n trenger hjelp. Forsømt dyrehold tar ikke lang tid før det blir kritisk for dyrene.
Det er mange som ikke tenker på at det ligger tragedier bak slikt, og kommentarer til slike nyheter er gjerne at "den onde, slemme bonden skulle vært lynsja". En gård kan ikke drives med overskudd dersom dyrene svømmer i dritt, så det er ingen som med vitende vilje som setter i gang husdyrhold med tanke på at de kan la dyrene gå for lut og kaldt vann for å spare ressurser. Det vil ikke gå ihop isåfall.
Postet 27.11.08 kl 22:33
Skammelig!
Rev holdes (enkeltvis) i bur på størrelse med en trillebåre (ca 0,8 kvm). Mens mink holdes to og to i et bur på størrelse med en handlevogn (ca 0,25 kvm).
Rev og andre ville dyr har da ville instinkter, det at de bor i bur gir dem abnorm adferd: som jeg skal gi eksempel på.
Dyrene går endelørst rundt i ring eller hopper hvileløst frem og tilbake. De dreper sine egne valper (mødrene skader og dreper). De har selvskading som at de biter og gnager på sin egen kropp.
Ikke kom å si at dyrene ikke lider, det vises godt på de... Det er rart, et land som skal være så moderne og bra for alt og alle. Dyrene kommer visst i siste rekke.
Rev og andre ville dyr har da ville instinkter, det at de bor i bur gir dem abnorm adferd: som jeg skal gi eksempel på.
Dyrene går endelørst rundt i ring eller hopper hvileløst frem og tilbake. De dreper sine egne valper (mødrene skader og dreper). De har selvskading som at de biter og gnager på sin egen kropp.
Ikke kom å si at dyrene ikke lider, det vises godt på de... Det er rart, et land som skal være så moderne og bra for alt og alle. Dyrene kommer visst i siste rekke.
Postet 27.11.08 kl 22:36
Men har jo ikke samme funksjonen jo Aggi. Blir feil når mattilsynet sier ifra flere dager før de kommer. Og når folk melder fra og mattilsynet aldri kommer! Det funker jo ikke. Det hadde jo vært bra om det funker.
Men egentlig er det pelsdyr i seg selv jeg vil ha slutt på. Hadde de levd normalt og verdifullt liv hadde det vært litt annerledes, men slik er det jo ikke. De bor i trange bur og det eneste som betyr noe er pelsen :-S
Men egentlig er det pelsdyr i seg selv jeg vil ha slutt på. Hadde de levd normalt og verdifullt liv hadde det vært litt annerledes, men slik er det jo ikke. De bor i trange bur og det eneste som betyr noe er pelsen :-S
Postet 27.11.08 kl 22:39
Postet 27.11.08 kl 22:39
Inaktiv bruker
ShlushUnnskyld at jeg spør kairo. Men hvor mange pelsfarmer har du vært på? Dyrene som ikke har synlige skader er apatiske og lider på den måten. En rev bruker å streife ganske langt per dag! Jeg stoler ikke på fagpersonene. Det virker som de har mindre peiling enn jeg trodde! Og tror heller ikke alle veterinærene er enige i det. Men de bruker selvfølgelig den som er enig.
At du og jeg ikke er enige er helt ok for min del, men jeg forholder meg til det som den gjeldende myndighet tillater og hva fagpersoner sier.
At det er slike aktivister som ikke tror på noe annet enn hva de selv mener er rett og galt, er ekstremister å regne.
Postet 27.11.08 kl 22:50
Ser egentlig ikke noe galt med å holde dyr bare p.g.a. pelsen.
Vi holder jo andre dyr bare p.g.a. kjøttet.
Ser ikke noe forskjell på dette. Dyrene dør samme hva.
Vegetarianere og veganere er selvfølgelig uenig i det siste også.
Men alle dyr fortjener respekt og god behandling inntil de blir avlivet enten for det ene eller det andre.
Jeg synes kanskje at disse burene for pelsdyr ser litt tragiske ut, og det hadde ikke vært meg imot om disse hadde fått bedre plass.
Revene i pelsdyrnæringen her i Norge har ikke vært fri på mange generasjoner. "Oppdrettsrev" er heller ikke utrydningstruet.
(Fjellreven er en helt annen sak og bør ikke sammenlignes.)
Hadde det vært meningen at vi skulle bruke gore-tex så burde vi vel vært født med det også
Vi holder jo andre dyr bare p.g.a. kjøttet.
Ser ikke noe forskjell på dette. Dyrene dør samme hva.
Vegetarianere og veganere er selvfølgelig uenig i det siste også.
Men alle dyr fortjener respekt og god behandling inntil de blir avlivet enten for det ene eller det andre.
Jeg synes kanskje at disse burene for pelsdyr ser litt tragiske ut, og det hadde ikke vært meg imot om disse hadde fått bedre plass.
Revene i pelsdyrnæringen her i Norge har ikke vært fri på mange generasjoner. "Oppdrettsrev" er heller ikke utrydningstruet.
(Fjellreven er en helt annen sak og bør ikke sammenlignes.)
Hadde det vært meningen at vi skulle bruke gore-tex så burde vi vel vært født med det også
Postet 27.11.08 kl 22:51
ShlushDyrene går endelørst rundt i ring eller hopper hvileløst frem og tilbake. De dreper sine egne valper (mødrene skader og dreper). De har selvskading som at de biter og gnager på sin egen kropp.
Det er mye som taler imot pelsdyrhold. Men dersom det er helt vanlig at de dreper sine egne unger og driver selvskading, da er ikke pelsverket salgbart lenger, og heller ikke økonomisk forsvarlig. Jeg antar at den omtalte adferden vil komme frem dersom avlsstasjonen blir forstyrret av fremmede som driver hærverk, da dette er ekstremt stressende for dyrene.
Det moralske dilemmaet som jeg synes man bør legge vekt på, er at dyret ikke tilpasser seg fangenskapet like lett, og tåler forstyrrelser rundt annlegget dårlig. I tillegg er det forfengelighet som gjør at dette dyret i det hele tatt er i fangeskap. Ikke noe matnyttig i det hele tatt.
Det hadde vært mye lettere å forsvare et pelsdyrhold der dyret tilpasset seg lettere fangenskap, samt at det tålte menneskets nærver/forstyrrelser mye bedre, og at dyret kunne bidra til matauk i tillegg... Noen som skjønner hvilket dyr det er snakk om?
Postet 27.11.08 kl 22:54
Postet 27.11.08 kl 22:57
ShlushMen har jo ikke samme funksjonen jo Aggi. Blir feil når mattilsynet sier ifra flere dager før de kommer. Og når folk melder fra og mattilsynet aldri kommer! Det funker jo ikke. Det hadde jo vært bra om det funker.
Hvis du tenker deg om, så er det naturlig å melde fra ved rutinekontroller. Man vil jo at bonden skal være tilstede når man sjekker bruket. Er bruket dårlig vedlikeholdt, så er ikke det mulig å dekke over ved å varsle noen dager på forhånd.
At ikke myndighetene kommer ved varsling kan jeg ikke svare noe på. Hvordan vet du i såfall at dette er tilfelle?
Postet 27.11.08 kl 23:00
Loomis[QUOTE=Aggi]I tillegg er det forfengelighet som gjør at dette dyret i det hele tatt er i fangeskap. Ikke noe matnyttig i det hele tatt. ...... og at dyret kunne bidra til matauk i tillegg... Noen som skjønner hvilket dyr det er snakk om?
Akvariefisk?
Matnyttig akvariefisk??? Nei, ikke akkurat det, nei...
Forresten så holder ikke jeg fisk som viser tegn til å mistrivsel. I såfall er det noe galt med mitt akvariehold... -Og om det er forfengelighet?.... -Nei, kan ikke akkurat si det... Ikke for min del iallfall..
Postet 27.11.08 kl 23:05
Postet 27.11.08 kl 23:07
Postet 27.11.08 kl 23:18
Endret: 27.11.08 kl 23:19
Postet 27.11.08 kl 23:23