Hva gjør du hvis hunden din blir angrepet av en annen hund?

Jeg har hatt den lille bikkja mi i 11 år uten at jeg har opplevd å komme opp i farlige situasjoner med andre hunder. Jeg har alle disse åra lurt på hva jeg faktisk gjør hvis det skulle skje noe og i går fikk jeg vite det...

Gikk forbi en narkoman fyr med en Schäfer, fyren var opptatt med å skravle med noen folk og jeg trodde bikkja var i bånd. Plutselg ser jeg bikkja kommer i full fart mot bikkja mi, knurrende og glefsende. Bikkja mi sitter fast i båndet og kommer seg ikke vekk. Jeg sparker til glefsebikkja, hardt men ikke med tupp. Forfjamset stopper den, men gyver løs på bikkja mi igjen. Jeg sparker til beistet igjen og skriker NEI! Først da oppdager fyren hva som skjer og kommer bort og godsnakker med bikkja. Så snur han seg mot meg og begynner å kjefte på meg siden jeg sparka bikkja hans. Jeg blir drit forbanna og gjør han oppmerksom på at bikkja hans var på vei til å ete bikkja mi til middag, og selvfølgelig sparka til den!

Fy fan, han regla opp og ned for meg, frekke møkkafyr. Jeg begynte å gå derifra og da kommer han etter meg og ber meg sparke bikkja hans en gang til hvis jeg tør. Jeg ber han om å ligge unna meg og kommer meg vekk derifra med fyren skrikende bak meg. Adrenalinet mitt koker og det går opp for meg hvilken situasjon jeg har vært i, farlig både for bikkja mi og meg selv. Hadde ikke bikkja blitt så forfjamset når jeg sparka den hadde den lett gått løs på meg. Det er idiotisk å gå i mellom på den måten jeg gjorde, men hva skal man gjøre?? Jeg reagerte tydeligvis med et helt naturlig beskytterinstinkt. Hun er det kjæreste jeg har, tror ikke jeg klarer å reagere annerledes hvis det skulle skje igjen... Jeg er bare 156 høy og har ikke mye å hamle opp med, farlig..

Hva hadde dere gjort i en sånn situasjon da? Eller hvis dere har opplevd det, hvordan har dere reagert??
siden det er båndtvang i norge, og at eieren har såpass lite kontroll på hunden sin, ville jeg ringt Styresmaktene (les: politi og lignende)

Neste gang blir det et barn hunden angriper, og da blir hunden avlivd...

ikke koselig for offeret eller eieren eller hunden!
Men norge har vell ikke et såkalt "dyrepoliti" som de har i andre land?

Noen som har sett animal cops på tv?
Symbiosemannen
siden det er båndtvang i norge, og at eieren har såpass lite kontroll på hunden sin, ville jeg ringt Styresmaktene (les: politi og lignende) Neste gang blir det et barn hunden angriper, og da blir hunden avlivd... ikke koselig for offeret eller eieren eller hunden!

Det hadde jeg gjort hvis jeg visste hvem mannen var.. Aldri sett han før og jeg bor i tjukkeste Oslogryte..
Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg, Lisbeth. Det er ingen tvil om at schäferen var i ferd med å drepe din egen hund.
Huff... ikke godt å si hva man gjør i en sånn situasjon nei. Beskytterinstinktet står tross alt sterkt hos meg også - særlig hvis størrelsesforskjellen er stor.

Ville vel stått der og ønsket at jeg hadde en sånn "forsvarsspray mot hunder" man kan få kjøpt, i lomma.....

Har forresten vært ute for en slik litt skummel situasjon før, jeg lufta husets dobermann da jeg var 15 år, og mot meg kom tre eller fire løse schäfere som eieren ikke hadde kontroll på. De angrep ikke direkte, men var truende og overveldende for en stakkars 15-åring med en hund i bånd. Da reagerte jeg faktisk i ren refleks med å slippe hunden "min"..... Som jo faktisk -er- det riktige å gjøre. Men hadde jeg gjort det samme om det hadde vært dvergpinscheren jeg har i dag som ble "angrepet" ? Jeg tror ikke jeg hadde fått meg til det :S
mona o
Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg, Lisbeth. Det er ingen tvil om at schäferen var i ferd med å drepe din egen hund.

Og jeg har aldri vært noen overbeskyttende småhund eier. Alltid rolig i forhold til store bikkjer og hun liker store bikkjer. Man skjønner fort når det er alvor, man lærer seg å lese andre bikkjer etter mange år som hundeeier.
Nå bor ikke hunden min her da, men sammen med xen. Men svarer alikevell

Hun er på størrelse med en shæfer, men så godtroende at det er nesten plagsomt. Hun hadde neppe fått gjort noe før en annen hund hang i pelsen på henne for å si det sånn..
Hadde hun blitt angrepet, hadde jeg nok muligens gått mellom, for hun betyr utrolig mye for meg.
Synes han fyren var rimelig usæriøs som hundeeier. Mulig at hunden er god mot han, men alikevell. Jeg stoler ikke blindt på hunden min(hun er tross alt et dyr), og hadde henne derfor i bånd hver gang vi gikk tur.
Synes du gjore det rette med tanke på bl.a størrelsesforskjellen det var på de to hundene.
Inaktiv bruker
hei Lisbeth er det den hunden du har som forumsavatarbilde han mente at angrep sjeferen sin?men da må han vere helt idiot i hue sit den der kan jo så liten at den over hode kan skade en fulvoksen sjefer men den kan jo det mosate =:-C
Liz H
Huff... ikke godt å si hva man gjør i en sånn situasjon nei. Beskytterinstinktet står tross alt sterkt hos meg også - særlig hvis størrelsesforskjellen er stor. Ville vel stått der og ønsket at jeg hadde en sånn "forsvarsspray mot hunder" man kan få kjøpt, i lomma..... Har forresten vært ute for en slik litt skummel situasjon før, jeg lufta husets dobermann da jeg var 15 år, og mot meg kom tre eller fire løse schäfere som eieren ikke hadde kontroll på. De angrep ikke direkte, men var truende og overveldende for en stakkars 15-åring med en hund i bånd. Da reagerte jeg faktisk i ren refleks med å slippe hunden "min"..... Som jo faktisk -er- det riktige å gjøre. Men hadde jeg gjort det samme om det hadde vært dvergpinscheren jeg har i dag som ble "angrepet" ? Jeg tror ikke jeg hadde fått meg til det :S

Det som er skummelt med å slippe en liten hund er at når den da løper fra den store vil jaktinstinktet på den store trigges. Da har du virkelig null kontroll. I byen risikerer du også at bikkja di løper ut i gata og blir påkjørt...
En sånn spray er ikke dumt, men jeg tror ikke hjernen min vill kommet på å bruke den i en sånn situasjon som oppstår alt for fort. Desverre
David, du har misforstått. Det var motsatt. Schäferen angrep den lille hunden på Lisbeths avatarbilde...
david g
hei Lisbeth er det den hunden du har som forumsavatarbilde han mente at angrep sjeferen sin?men da må han vere helt idiot i hue sit den der kan jo så liten at den over hode kan skade en fulvoksen sjefer men den kan jo det mosate =:-C

Nå tror jeg du har lest mitt innlegg litt for raskt David Det var selvfølgelig omvendt. Stor hund ville ha den lille bikkja mi til middag. (ja hun som jeg har som avatarbilde)
Inaktiv bruker
jeg tror å jeg har misfroståt litt her og sikert lest litt for sjapt å =;-D
Symbiosemannen
Neste gang blir det et barn hunden angriper, og da blir hunden avlivd... ikke koselig for offeret eller eieren eller hunden!

Å sette likhetstegn mellom hundeaggresjon og utagering mot mennesker funker ikke helt. Mer om hundeaggresjon her
Er du sikker på schæferen angrep, og ikke bare ville hilse og var veldig ivrig?

Og det er vel ikke båndtvang mellom oktober og april, med mindre de har forandret det siden jeg bodde i Norge...
Mvjnz
Er du sikker på schæferen angrep, og ikke bare ville hilse og var veldig ivrig?

Unnskyld meg, men hun skriver at hun vet det - hun har 11 års erfaring med hundehold, og det skal søren meg ikke mye til for å lære seg hvordan en aggressiv hund ser ut og oppfører seg....

Såvidt jeg vet er det båndtvang i byen året rundt. Det skulle tatt seg ut om alle lot bikkjene sine rase løse rundt i gatene.
Hei jeg syns du reagerte helt riktig hadde gjort det samme selv, selv om jeg har stor hund men problemet med henne er at hun tar ikke igjen mot andre hunder så jeg må gripe inn og da er et spark greit å bruke mot den hunden som er aggresiv.
det er båndtvang i boligområder og i oslo by hele året. det er vel noen parker som det er forskjellige hundefelt som man kan slippe hundene, men ellers er det forskjellig på hvilken komune man bor i om det er båndtvang eller ikke.

Plussmedlem
Det er båndtvang fra 1. april til 20. august.

I Oslo sier politivedtektene i tillegg følgende:
------
Kapittel 6 Dyr
§ 6-1 Ansvar for dyr på offentlig sted
På offentlig sted plikter person med ansvar for dyr å ha kontroll med dyret ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse.
§ 6-2 Forvaring av kjæledyr, salg, avliving o.a
Politiet kan ta i forvaring dyr som går løs i strid med bestemmelsene i § 6-1. Unnlater eier eller besitter å hente dyret innen en uke etter at han eller hun er varslet personlig eller ved kunngjøring i pressen, kan politiet selv eller overlate til kommunen å la dyret selges eller avlives.
------

Det er ikke direkte båndtvang hele året, men det er ikke langt unna slik tolkning, etter min mening
Mvjnz
Er du sikker på schæferen angrep, og ikke bare ville hilse og var veldig ivrig? Og det er vel ikke båndtvang mellom oktober og april, med mindre de har forandret det siden jeg bodde i Norge...

LOL, det kan JEG se forskjellen på :P

Men det er klart at i en sånn situasjon så blir det bare reflekser, og man tenker ikke en gang på hvor farlig det kan være både med tanke på egen hund og egen helse med tanke på eieren av den andre hunden.

Men jeg er ganske irritert på sånne folk som ikke har kontroll på hunden sin og lar den gå løst i tillegg, som om alle andre er like glade i hunder som de.
Mvjnz
Er du sikker på schæferen angrep, og ikke bare ville hilse og var veldig ivrig? Og det er vel ikke båndtvang mellom oktober og april, med mindre de har forandret det siden jeg bodde i Norge...

He he, nei her var det absolutt ingen tvil. Som sagt er jeg ikke av den hysteriske typen med liten hund. Jeg har opplevd sure bikkjer men ingen farlige situasjoner. Jeg ser forskjell på farlig og bare grinete bikkjer.. Dette var et direkte angrep!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap