- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Degus!
Degus!
Postet 07.10.09 kl 21:37
Postet 07.10.09 kl 23:07
Du finner en del info på nettet, [URL=http://www.tropehagen-zoo.no/comweb.asp?ID=547&segment=1&session=]her[/URL] og her feks
Postet 08.10.09 kl 09:12
Postet 08.10.09 kl 12:00
Postet 08.10.09 kl 12:48
Postet 08.10.09 kl 12:55
Var litt sånn jeg tenkte ja.
Hvordan en degus er generelt, og hva er den beste måten å temme de på, hva liker de og hva liker de ikkje, (generelle ting)
vet at alle dyr har forskjellig personligheter.
Men har veldig lyst å ha meg en degus, men vil vite litt mer om de, har lest på alle de norske sidene om degus, men står stort sett det samme på alle.
Har fått med meg at de ikkje ska ha sukkerholdig mat og at de må ha eget type for.
Men hadde vært veldig greit og fått hørt litt med noen som har noen personlige erfaringer også med disse dyrene.
Hvordan en degus er generelt, og hva er den beste måten å temme de på, hva liker de og hva liker de ikkje, (generelle ting)
vet at alle dyr har forskjellig personligheter.
Men har veldig lyst å ha meg en degus, men vil vite litt mer om de, har lest på alle de norske sidene om degus, men står stort sett det samme på alle.
Har fått med meg at de ikkje ska ha sukkerholdig mat og at de må ha eget type for.
Men hadde vært veldig greit og fått hørt litt med noen som har noen personlige erfaringer også med disse dyrene.
Postet 08.10.09 kl 13:06
Lisbeth[QUOTE=Bente-Bent]Har hatt degus selv og har jobbet i dyrebutikk i 5 år. Så jeg kan se om jeg kan svare deg på spørsmål.
Må du ha konkrete spørsmål?
Kan du ikke fortelle han litt om personligheten deres, hvordan de temmes og sånn
Emmhh.. Jeg viste jo ikke det var det han var ute etter dam men jepp..
Det jeg har gjort er å ta med meg buret inn på ett rom der degusen ikke kan gjemme seg så lett. Åpnet buret og gitt den noen godbiter via åpningen på buret, så mister degus forstår at den får snop av eieren sin. Litt etter litt når den kommer bort til deg og tar i mort snopet ville jeg begynt forsiktig å styke den med en finger på hodet mens den spiser på snopet som du gir den. Når den godtar dette, ville jeg klappet den videre ned over ryggen så den blir vandt med kontakt. Når den tolererer å bli tatt på, ville jeg forsiktig prøvd å løfte den. (ikke glem å ros den å gi den godbiter). Ta alt sammen gradvis.
Nå skal det sies at en degus er ikke som en rotte som kan sitte lenge på skulderen. Men mer som enørkenrotte eller hamster, de liker å bevege seg konstant. så det er ikke altidlike lett å kose med en degus, men det er heller ikke umulig.
Det du kan gjøre med en deguser å lage en hinder løype bane (lekeplass) til den som du kan lære den og gjøre forskjellige ting. det kan vøære ganske artig, og degusene pleier å like det godt for da får de bruke kroppen sin.
Postet 08.10.09 kl 13:07
Bente-Bent[QUOTE=Lisbeth][QUOTE=Bente-Bent]Har hatt degus selv og har jobbet i dyrebutikk i 5 år. Så jeg kan se om jeg kan svare deg på spørsmål.
Må du ha konkrete spørsmål?
Kan du ikke fortelle han litt om personligheten deres, hvordan de temmes og sånn
Emmhh.. Jeg viste jo ikke det var det han var ute etter dam men jepp..
Det jeg har gjort er å ta med meg buret inn på ett rom der degusen ikke kan gjemme seg så lett. Åpnet buret og gitt den noen godbiter via åpningen på buret, så mister degus forstår at den får snop av eieren sin. Litt etter litt når den kommer bort til deg og tar i mort snopet ville jeg begynt forsiktig å styke den med en finger på hodet mens den spiser på snopet som du gir den. Når den godtar dette, ville jeg klappet den videre ned over ryggen så den blir vandt med kontakt. Når den tolererer å bli tatt på, ville jeg forsiktig prøvd å løfte den. (ikke glem å ros den å gi den godbiter). Ta alt sammen gradvis.
Nå skal det sies at en degus er ikke som en rotte som kan sitte lenge på skulderen. Men mer som enørkenrotte eller hamster, de liker å bevege seg konstant. så det er ikke altidlike lett å kose med en degus, men det er heller ikke umulig.
Det du kan gjøre med en deguser å lage en hinder løype bane (lekeplass) til den som du kan lære den og gjøre forskjellige ting. det kan vøære ganske artig, og degusene pleier å like det godt for da får de bruke kroppen sin.
takk ska du ha, men hva er best å gi som snop til disse dyrene da?
Postet 08.10.09 kl 13:09
jeg ville prøvd noe grønsaker. siden det er tryggest, men det finnes og noen godbiter til kanin, hamster og chinchilla de kan få, men du må ikke gi de for mye. du kan jo dele opp bitene i enda mindre biter så gi de anbefalt dose. Da kan du trene en del hver dag.. du kan jo og se om det er noen leker den vil leke med så kan du gi den den som belønning istedet, siden de tåler lite av (ekstra for) en liten ball med lyd eller noe.. hamsteren jeg hadde en gang digget det..(jeg har ikke prøvd det på deguser men mulig de liker det de og) men det kommer jo selvfølgelig ann på degusen.. Samme som med hunderr. Jeg har 6 hunder men bare to av de liker å leke med ball. De andre skjønner ikke hva som er så kult med det. hehe.. Så du må bare prøve deg fram, se personligheten ann litt.. Men jeg vill kjøpt den så ung som mulig da de da er lettere å får tam. Min degus digget å ligge i hengekøye foresten.. Jeg laget en hengekøye inni buret av ett lite sjal. Men ikke heng det forhøyt over bakken så han kan falle ned å slå seg da han øver seg på og sitte oppi der
Postet 08.10.09 kl 13:24
Jeg har to hamstre, og det er bare den ene som liker å løpe inne en slik ball som jeg har kjøpt, den andre synes ikkje dette er noe spesielt gøy, den står stort sett bare i ro inni der, mens den andre løper som bare det over alt inni der.
De degusene som jeg har sett på som er i dyrebutikken er 4 mnd gammel, er dette en passe alder å kjøpe de?
Bør jeg kjøpe 2 stk?
De har 3 stk i dyrebutikken, alle sammen er hanner (brødre)
buret jeg har en stort og fint med flere etasjer, men er ikkje gitter i bunnen, men side gitterene går helt ned, så det er bare plastikk helt i bunnen på flaten, så det er ingen kanter den kan gnage på, bør jeg sikre buret forde?
leste at de ikkje pleier å gnage på flater, men på kanter.
Hva er ideal rom temp for degus og hamster?
De degusene som jeg har sett på som er i dyrebutikken er 4 mnd gammel, er dette en passe alder å kjøpe de?
Bør jeg kjøpe 2 stk?
De har 3 stk i dyrebutikken, alle sammen er hanner (brødre)
buret jeg har en stort og fint med flere etasjer, men er ikkje gitter i bunnen, men side gitterene går helt ned, så det er bare plastikk helt i bunnen på flaten, så det er ingen kanter den kan gnage på, bør jeg sikre buret forde?
leste at de ikkje pleier å gnage på flater, men på kanter.
Hva er ideal rom temp for degus og hamster?
Postet 08.10.09 kl 13:34
Postet 08.10.09 kl 13:37
FiskeAlexLeste på en av dyresidene at degus [B]ikkje ska ha frukt[/B] men under på listen står det at den kan få grønnsaker av forskjellige typer og tomat, men tomat er jo faktisk en frukt og ikkje grønnsak.
Jeg personlig hadde ikke gitt tomat av de grunner at det er en frukt og ikke en grønnsak. + att det er ganske sterkt for magen. Men det er ikke alle som vet det.. Samme som at jordbær faktisk ikke er ett bær. Det er en nøtt.
Gi den agurk og blomkål eller noen andre milde grønnsaker. Det vill jeg gjort. Bare ikke gi den kål eller kolerabi. Det er for strekt for magen.
Jeg ville kanskje kjøpt ett par stykker eller kanskje alle tre hvis du har stort nok bur. Det er flokk dyr å rives best i flokk. Men de kan og da bli vanskeligere å temme. Men 4 mnd er jo ikke så veldig gammelt da. Men mulig jeg vill kjøpt de enda litt yngre. Men det er kanskje vanskelig å få tak i så unge deguser. Tenker på at hvis du hadde fått overtatt en som er akkurat gammel nok til å forlate moren så blir du på en måte en erstattning for moren. Men det du kan gjølre er å se om de i butiken virker redd deg, eller om de kommer bort til deg da du snakker til de. Virker de interesetrt i deg så er det nok mulig å temme de.
Ut i fra hva du forklarer så virker det som buret er helt greit til degus.
Postet 08.10.09 kl 13:49
Endret: 08.10.09 kl 13:50
Ja, det var det jeg tenkte angående tomat.
Brokkoli og agurk gir jeg også til hamstrene og de ser ut til å like det veldig godt, også gulerot liker de.
Var å kjøpte den ene degusen nå nettopp, se nøye på alle tre, og den jeg tok var veldig interressert i å komme bort til meg og kom opp i hånden min nesten umiddelbart, så denne ser ut til at ska bli lett å temme, den virker ikkje redd nå heller nå som den er kommet i nytt bur, den virker heller glad og fornøyd, lager jeg små lyder til den kommer den bort til meg med en gang og opp i hånden min og ut av buret.
Kjøpte bare den ene nå til å begynne med, tror ikkje samboeren blir så glad hvis jeg ska ha endå en, hon var skeptisk til denne ene allerede.
(og hon trodde den het Discus, haha)
Håper det går fint å bare ha denne ene, med mye omsorg og samvær tror jeg at den ska klare seg fint aleine uten noen artfrende.
Kjøpte også ett litt større hjul enn det jeg hadde, pluss at det jeg hadde vært i plast. Så jeg kjøpte ett større og mer stabilt i stål, og istede for sprinkler i hjulet, er det mer som en netting, så halen ikkje kommer i klem og blir ødelagt. (noe jeg leste på en av sidene som skrev litt om degus)
Brokkoli og agurk gir jeg også til hamstrene og de ser ut til å like det veldig godt, også gulerot liker de.
Var å kjøpte den ene degusen nå nettopp, se nøye på alle tre, og den jeg tok var veldig interressert i å komme bort til meg og kom opp i hånden min nesten umiddelbart, så denne ser ut til at ska bli lett å temme, den virker ikkje redd nå heller nå som den er kommet i nytt bur, den virker heller glad og fornøyd, lager jeg små lyder til den kommer den bort til meg med en gang og opp i hånden min og ut av buret.
Kjøpte bare den ene nå til å begynne med, tror ikkje samboeren blir så glad hvis jeg ska ha endå en, hon var skeptisk til denne ene allerede.
(og hon trodde den het Discus, haha)
Håper det går fint å bare ha denne ene, med mye omsorg og samvær tror jeg at den ska klare seg fint aleine uten noen artfrende.
Kjøpte også ett litt større hjul enn det jeg hadde, pluss at det jeg hadde vært i plast. Så jeg kjøpte ett større og mer stabilt i stål, og istede for sprinkler i hjulet, er det mer som en netting, så halen ikkje kommer i klem og blir ødelagt. (noe jeg leste på en av sidene som skrev litt om degus)
Postet 08.10.09 kl 16:25
Postet 14.10.09 kl 19:53
Postet 14.10.09 kl 20:14
Postet 15.10.09 kl 15:59
Postet 15.10.09 kl 16:59
Postet 15.10.09 kl 19:05
Postet 15.10.09 kl 22:04