Små forbaska irriterende fluer

Tips til hvordan jeg blir kvitt dem?? Aner ikke hvor de kommer fra heller.. Er sååå lei av de nå!
Er de på størrelse med knott, og flyr rundt i stua? (Hærmygg).
De formerer seg gjerne i blomsterjord som er for våt, f.eks hvis en plante står med konstant vann i skåla.
La alle planter tørke ut i jorden. Da dør fluelarvene. Senere så vannes plantene mer forsiktig

Bli kvitt fluer
Ta litt rødvin og putt i en skål og litt i ett glass til deg selv. Vinen gjærer seg og tiltrekker fluene. Eller du kan kjøpe deg en kjøttetende blomst. De har på plantasjen husker ikke hva de het. En kompis som gjorde det og fluene tok blomsten seg av.
alle planter er herved lagt for hat og skal DØ! Unntatt de som er under vann da.. Heretter er det plast i pottene her i huset... Moahahaha...

Rødvin er sikkert lekkert for fluene, men dødelig for meg, er jeg sikker på. Lukter på korka og er dårlig resten av dagen. Noe med rødvin jeg tydeligvis ikke er så glad i..
hehe.. Er ikke rødvinen som er noe galt med, bare det første og siste glasset man blir dårlig av. Hopp over det siste glasset så ordner det seg
Jaggu ikke så dum en ide...
Mamma brukte tenne på fyrstikk som hun rett etter puttet ned i plantejorden. Er vel ett husmorstriks..
Jeg har bare kaktus eller crassula hjemme. Disse liker det tørt så ingen fluer her. Det er også greit å ha slike planter når man skal på ferie.
Men er de svarte eller brune?

Svarte fluer er de som bor i fuktig jord, brune fluer er fruktfluer og tar gjerne en skvett vin, øl, fruktskall osv. Skal man bli kvitt fruktfluene må man nesten fjerne det som lokker dem, mener nå jeg da
Lisbeth
Men er de svarte eller brune? Svarte fluer er de som bor i fuktig jord, brune fluer er fruktfluer og tar gjerne en skvett vin, øl, fruktskall osv. Skal man bli kvitt fruktfluene må man nesten [I]fjerne[/I] det som lokker dem, mener nå jeg da ;)

Må jeg ikke ha frukt da? Har ikke hatt frukt i huset på lenge, det blir spist opp i ful fart. Så må være sånne jordfluer. Men de skal dø. Enkelt og greit. DØ! Får litt noia av dem.. Funker vel som fiskemat?
Siden jeg jobber i en pizzaria har jeg fått litt erfaring med slike bananfluer og fruktfluer.
Der er det alltid gullende rent når vi går fra jobb, men fluene fant nå ut at de ville bo der uansett. Eneste vi fant ut at hjalp er å he i salmiakk i vannet når vi skal vaske gulvet. Da forsvant de ganske fort
Linka
[QUOTE=Lisbeth]Men er de svarte eller brune? Svarte fluer er de som bor i fuktig jord, brune fluer er fruktfluer og tar gjerne en skvett vin, øl, fruktskall osv. Skal man bli kvitt fruktfluene må man nesten [I]fjerne[/I] det som lokker dem, mener nå jeg da ;)

Må jeg ikke ha frukt da?

Alt som gjærer, fruktskall, ølskvett i boks eller vinskvett i flaske
Plussmedlem
Vinskvett er absolutt tingen. Det funkar sikkert bra med litt fruktsaft med sukker i også.
MEN - enda betre er det om du heller litt zalo i også, for det bryt overflatespenninga slik at den lette flua ramlar gjennom og druknar.
Jeg har prøvd det meste av kjerringråd uten å bli kvitt dem.

Det som er supereffektivt er gule limfeller som jeg har kjøpt på hagesenteret. Jeg setter en sånn i nesten hver potte. Fluene blir tiltrukket av gulfargen og sitter dønn fast i klisteret. Når eggene i jorden klekkes og fluene letter, blir de også fanget før de har kommet ordentlig i gang med sin første flygetur og før de rekker å legge nye egg.
Skal teste alt å se om jeg får utrydda dem...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap