Hvorfor har du navn på fiskene dine?

Ser at mange har navn på fiskene sine. Er det for å gjøre dem mer personlige, eller fordi de har personlighet, eller andre grunner?

Jeg hadde navn på mine 4 første fisk. Så leste jeg at dersom man hadde navn på de så døde de bare, og det stemte jo, så nå har ingen navn.

Men kaller den største ansistrushannen for The Boss, eller Sjefen , noen ganger. Og ene sneglen het Lille Gul, og var diger.
Jeg har ikke navn på noen av mine. De er bare "klovnekillene" og "rekene". Mange med barn har nok navn på fiskene for å gjøre det litt morsommere, og som du sier om dine; fordi de utpeker seg og er litt spesielle i forhold til de andre fiskene som er i karet. Utenom det ser jeg egentlig ingen grunn til å ha navn på de. Man trenger jo ikke å rope på de som om det var hunder, eller snakke direkte til en av de!
Fisker med personlighet får navn her. Og fisker kan lære navnet sitt altså
Jeg navngir mine fisker for å gjøre det lettere å skille spesifikke individer. Særlig de som har særtrekk i form av utseende og lynne/personlighet.
Jeg har f.eks. en leopardcorydoras som mangler et øye. Den kaller vi den enøyde banditten. Har også en ancistrus som satte seg skikkelig fast inni ei rot en gang, og den heter Guri-malla Kamikaze :P

Kampfisken vår kaller jeg for surketryne, siden han alltid blir surkete når jeg sitter å kikker inn i akvariet :P

Ser jo nå at hann-guppyen min (svart kropp, sølv-hvite slør) ser ut som han bruker leppestift, for han har samme farge som slørene rundt leppa..
Tror jeg døper han "jan-thomas" eller noe i den duren :P
Jeg har barn som gir fiskene sine navn. Det blir da kreative navn som Susse og Max på maller, mens andre får pokemon-inspirerte navn som Weezo osv. Istemmer at det kan bli lettere å identifisere fiskene hvis vi snakker om selskapskar. Kjøpte selv to svarte scalarer til selskapskaret de ønsket å gi navn. Jeg sa da at det var greit, så lenge de het Hendrix og Blackie... kjente rockenavn he he he. Da ble sånn. Ellers er det ingen navn i apisto-karet. Hei... karet har jo et navn det også.
mvh Ciklimen... hei, et kallenavn... venter på å få sletta det... Simen fungerer godt det også
Sissimor
Og fisker kan lære navnet sitt altså ;)

Haha! Hvordan har du lært de det? Du må da være uendelig tålmodig! :P
sessan
Så leste jeg at dersom man hadde navn på de så døde de bare, og det stemte jo, så nå har ingen navn.

Det stemmer helt sikkert, for eg hørte at også Doffen har daua
Donald
[QUOTE=sessan]Så leste jeg at dersom man hadde navn på de så døde de bare, og det stemte jo, så nå har ingen navn.

Poeng 1:
Det var på tide at noen kom på banen med litt forskningsbasert materiale
Poeng 2:
Doffen har daua, hilsen Donald. Vi har det fra nære kilder he he he.

Ciklimen
[QUOTE=Donald][QUOTE=sessan]Så leste jeg at dersom man hadde navn på de så døde de bare, og det stemte jo, så nå har ingen navn.

Poeng 1:
Det var på tide at noen kom på banen med litt forskningsbasert materiale
Poeng 2:
Doffen har daua, hilsen Donald. Vi har det fra nære kilder he he he.

Nå håper jeg at vi snakker om den tidløse tv-reklamen... uff uff uff
Jeg har en Paratilapia polleni. Han kan bli 70 år gammel. Synes det er litt upersonlig å kalle han Paratilapia polleni til ungene må arve han. Tungvint er det osgå. Unger elsker heldigvis å gi navn til dyrene, og siden han liker å ommøblere karet sitt, var Bob the Builder (Bob) et naturlig valg.
Inaktiv bruker
Jeg har navn på gullfiskene, Kirk og Panda.
og sneglene mine, Eplene heter Fatso, Barbie og Garry
Og min lille ukjente snegle heter Speedy Gonzales
Så har jeg en Klovnepleco som heter Grumpy.
Nå er det mannen sine øreål da, men de heter Ålhild og Ålmund. Jeg ga de navn for at de skulle bli mindre skremmende. Og jentungens kampfisk heter William, den var det hun som døpte.
Greitt med individer
Jeg navngir fiskene mine når jeg kan skille dem fra hverandre...og for å gjøre det lettere for fruen og ungene å kjenne dem fra hverandre

Kampfisker; Avatar og Glefs
Gibbiceps; Tigergutt
Gullfisker; Sølvi og Gråskalle
Dvergguramier; Store- og Lille-Blå + Knekk
Guppyer; Slør og Storegutt
Jeg tror at det (ihvertfall for endel) er artigere å lese personlige tråder når fisker nevnes med navn og personlighet, for da føler en lettere at en kjenner dem, selv om de ikke går i ens eget kar
Jeg bruker vanelig vis å snakke til fiskene som om de var hunder og da er det en fordel med navn.(snakker mest med dem nor de er syke.) Jeg Har faktisk hørt en plass at det å snakke til fiskene holder dem lengere i live.
Foresten heter en av fiskene mine Blåmåne og ho har levd i åver 10 år.(har lakt ut bilde av hene på forumet) http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1291&tab=3
Ciklimen
Kjøpte selv to svarte scalarer til selskapskaret de ønsket å gi navn. Jeg sa da at det var greit, så lenge de het Hendrix og Blackie... kjente rockenavn he he he. Da ble sånn.

Snakker vi om Lawless her? heheheh
Tennessee
[QUOTE=Ciklimen]Kjøpte selv to svarte scalarer til selskapskaret de ønsket å gi navn. Jeg sa da at det var greit, så lenge de het Hendrix og Blackie... kjente rockenavn he he he. Da ble sånn.

Snakker vi om Lawless her? heheheh

Jep
Jeg har navn på noen få av fiskene for at gubben og guttene skal vite hvem jeg snakker om.

Marmorgurami: Blåmann og Fru marmor
SAE: Sølvpilene
Rubingurami: Røde Ruben (Damene er navnløse)
Pandaene: Danserne
Og så hadde jeg Barte-Sam (Selvfølgelig en ancistrus)
Navn er det dårlig med, men har jo litt kallenavn her og der. Har en Betta brownorum-hann, som endte opp med kallenavnet "Kjekken" fordi han er barsk. Og enkemann, da kona hoppet ut av akvariet og ble funnet på gulvet av en valp et halvt år senere. Nannostomus beckfordi-hannen blir i blant kalt "Terroristen", og C. sychri går som "Favoritten". Skal i løpet av året skaffe meg en kampfisk, og han vil få navn. Men dette vil jeg ikke røpe for mye om, da det ikke er en baktanke med at jeg skaffer meg en kampfisk, hehe.
Jeg har navn på èn fisk for øyeblikket. Det er en enslig fantomtetra, som blir 8 år til sommeren. Han er den siste gjenlevende av en liten stim, og heter Fantomen, (Ånden som går). Det har blitt til at jeg bruker den svenske utgaven av navnet, vet ikke helt hvorfor.

Det går to ancistrusdamer i det samme karet, som jeg kaller Den Ene og Den Andre, men jeg går hele tiden i surr med hvem som er hvem av dem, så egentlig har vel ingen av dem navn.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap