Lage hagedam - noen innspill?

Tror jeg skal lage hagedam i sommer.
Tenker 4x4 meter, og ned mot 40 cm dypt. Er det dypt nok? Er det mye arbeid å grave?

Hvilken duk trenger jeg til dette?

Butikkeieren sa man kunne kjøpe en pumpe for oppunder 1500,- og lage en slags naturlig filtrering/bekk - noen som kan forklare hvordan?
Kesol
Tenker 4x4 meter, og ned mot 40 cm dypt. Er det dypt nok? Er det mye arbeid å grave?

Kommer helt ann på utstyr og hvordan grunnen det skal graves i er.
Er det lett jord, er det en greit jobb. Er det bare stein og dritt, så får du litt å ta fatt i.

4x4x0,4m=6400 liter med masse som skal vekk. Joda, det blir litt jobb.
Det blir noen turer med trillebår.

Får se om det er mulig å leie en liten graver. Om ikke er det en ganske stor mulighet for at dammen blir noe mindre.
Tror heldigvis det bare er myr under torvlaget.
jeg kunne også tenkt meg en hagedam. (sett noen år inn i tid da..)
på, kanskje 4x3 meter og 1 m dyp eller noe.
hatt 5-6 koi oppi og kanskje noen gull fisk..

det er vel dyrt å lage dam. sånn ca hvor mange tusen vil det koste?
for, duk, pumpe osv?



når det gjelder koi vet jeg om en butikk som selger småe til en billig penge.
Du kan slippe unna med rundt 3000, om du ikke vil legge så mye i det. Denne løsningen er vel med sirkulasjonspumpe og en slags naturlig filtrering. Dette er uten planter, fisk og graving - det koster fort 1500,- å leie en graver, så man bør kanskje heller ringe noen som er skyldig deg en tjeneste.
hvor mye har du tenkt å betale? sånn ca..

jeg får vel grave selv! ;P
eller.. mulig jeg får onkel til å hjelpe meg da.

men det som koster mest penger er vel duken? man bør jo ha en som tåler en del.
må det ligge ett eller annet mellom duken og gjorden? (en xtra duk fks?)
hvor dyp må dammen være før fiskene kan overvintre?

dersom jeg skal ha dam må jeg jo selvfølgelig ha planter.

hvordan har du tenkt å ha dammen din?
Jeg har tenkt å betale rundt 3000, om jeg får det til.

Fikk beskjed oma t duken koster rundt 1000,- (men jeg tror det er billiger epå nettet). Det anbefales å ha en underduk, ja. Den er iregnet disse 1000-kronene.

Aner ikke hvor dyp den må være før fisk kan overvintre, hadde ikke tenkt å la mine gjøre det uansett. Om du søker på "koidam" på google finner du det nok ut. Også mange gode tråder på nettakvariet.

Min blir nok helt firkantet og plain, om det blir gjort i år. Passer formen på hagen best.
Skal fiskene overvintre, krever jo dette at dammen ikke bunnfryser. Hvor langt ned tella (frosten i bakken) går, varierer jo sterkt.
Her jeg bor, måtte jeg nok laget en dam på 2m dyp, eller mer, for at det skulle være litt vann igjen som ikke var en diger isblokk.
Dette under forutsetting at det ikke er noen varmekilde i dammen, eller sterk sirkulasjon. Sistnevnte hindrer noe frysing, men med de vintrene vi kan ha her nord, tror jeg det hadde fryst skikkelig til uansett søren.
For å si det slik; jeg har måttet borre meg ned 150cm gjennom is - på elv, her...

Når det gjelder folie, er dette sikkert det billigste og enkleste alternativet for å holde vannet på plass.
Selv tenker jeg å engang støpe meg en dam, rett å slett for å ha noe som da holder ut livet.
Da slipper en også å tenke på sveising av duk, på grunn av manglende bredde, bretting av kanter etc.
Det vil også bli laget en naturlig bekk inn til dammen, som bidrar med rent friskt vann.

Det er altså to ting jeg trenger for å realisere dette:
Mer gryn, og annen plass å bo :p
Husk sikkerhetsforskriftene som følger med, Kesol. Åpent vann på eiendommen medfører sikkerhetsrisiko for små barn, og man er pliktig til å sikre dette. Enten i form av gjerde rundt dammen med låsbar port, eller gjerde inn hele tomta...

Nå vet ikke jeg hvor langt ut på vidda du bor, men er det barn i nabolaget er slike dammer en magnet på småunger. Om noen skulle ramle uti og drukne er man som dam- og hageeier ansvarlig... Det er et mareritt jeg ikke engang orker å tenke tanken på, så noen hagedam blir det nok ikke på meg (for jeg orker ikke sikre hele dammen med gjerde, og det kryyyr av småunger i nabolaget)

Ikke meningen og svartmale dine drømmer og en prektig hagedam men det er faktisk en reell risiko, og vedr. åpent vann på eiendommen så er det et område alle kommuner har sikkerhetsforskrifter for.

Sjekk med din kommune om deres regelverk, samt størrelse og dybde på dammen. Mener å huske at hvis det er dypere enn 20 cm, så trer disse sikkerhetsforskriftene inn.
Skal SÅ KLART følge forskriftene, både og en slik forenklet byggetillatelse og om sikring.
Jeg bor litt ute på vidda, men det er barn rundt husene annenhver helg og om sommeren. Tror det blir sikret med en presenning eller et nett (så holder jeg måsejæveln unna samtidig), så fremst kommunen sier det er greit.

Ta det med ro, det er jo ikke svartmaling å minne om noen slike nødvendigheter.
Frank Angell
Selv tenker jeg å engang støpe meg en dam, rett å slett for å ha noe som da holder ut livet. Da slipper en også å tenke på sveising av duk, på grunn av manglende bredde, bretting av kanter etc. Det vil også bli laget en naturlig bekk inn til dammen, som bidrar med rent friskt vann.


ja men om man støper kan vel i verste fall frostsprengning bli ett problem?
med tanke på at vann utvides når det fryser.
med mindre man tømmer dammen helt for vann om vinteren da..
i allefall om det er så kaldt der du bor.
men på mange måter ser jo en støpt dam penere ut også..
ser.. reinere ut mener nå jeg! ^^
frostsprengning?
Tror ikke frostsprengning vil være noe problem,
da dette ikke er en "lukket" beholder... isen vil bare presses oppover... men rør osv. er mer utsatt...

Har ett jæ... fint blomsterbed som skal konverteres til fiskedam,
da vil det bli litt av grunnfjellet og resten støpt, for også laget drenering i bunn. Har snakka med en som har laget tilsvarende, og han brukte membran beregnet for basseng, funket visst veldig bra.
ok. har bare hørt at hagedammer som er støpt kan utsettes for frostsprenging sjø! :P
hehe..
Kesol
Skal SÅ KLART følge forskriftene, både og en slik forenklet byggetillatelse og om sikring. Jeg bor litt ute på vidda, men det er barn rundt husene annenhver helg og om sommeren. Tror det blir sikret med en presenning eller et nett (så holder jeg måsejæveln unna samtidig), så fremst kommunen sier det er greit. Ta det med ro, det er jo ikke svartmaling å minne om noen slike nødvendigheter. :)
Presenning eller nett er desverre ikke bra nok til å holde unger vekke.... Unger er altså så flinke til å være/komme seg inn steder der en ikke kunne tro de ville klare å komme seg inn...
Offentlige dammer som ikke er inngjæret har ofte et støpejernsgitter eller armeringsgitter over dammer/ønskebrønner. Det blir enten montert over dammen, eller like under overflaten i vannet...
Joda, en støpt dam, kan sprenges i filler av frost, om en ikke lager den for å tåle dette
Armering, tykt lag med sement, gjerne lag-på-lag, og ikke minst; en form som får trykket til å vandre opp, er det som skal til.
Om veggene er svært glatte i den delen som fryser til, hjelper på.
Da kan isen "skli" seg opp kantene, om det blir helt ekstremt.
Frank Angell
Det vil også bli laget en naturlig bekk inn til dammen, som bidrar med rent friskt vann.


Da må det nødvendigvis også være et utløp fra den dammen.
Dessverre ikke lovlig å holde fisk i dammen da.
Ganske viktig å påpeke dette.
Inaktiv bruker
Roy L.
[QUOTE=Frank Angell] Det vil også bli laget en naturlig bekk inn til dammen, som bidrar med rent friskt vann.


Da må det nødvendigvis også være et utløp fra den dammen.
Dessverre ikke lovlig å holde fisk i dammen da.
Ganske viktig å påpeke dette.

Frank mente sikkert en kunstig bekk som ser naturlig ut. Da er det jo det samme vannet som sirkulerer hele tiden.
Tips:
Dersom du vil slippe vedlikeholdsarbeid med damduk; STØP dammen! Vi hadde damduk, men ble bare noe dritt med klimaet som er på vestlandet... Så vi støpte, og la heller noe grus, stein og litt jord på bunnen, før vi hadde fisk ned i. Akvariesand er flott til dette formålet. Funker utmerket!!
Så langt har vi bare hornsyl, bedre kjent som stingsild, som finnes i de flese vann i Norge.

Vi skal ha koi, og kanskje gullfisk, men først vil vi ha litt mer planter enn det vi har.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap