Vannsalamander i hagedammen

Inaktiv bruker
I lengre tid nå har jeg observert en vannsalamander i dammen min. Trodde disse var svært sjeldne og utrydningstrua.

Da jeg var ute for å mate gullfiskene i går, kom plutselig en "ting" i full fart opp, tok maten og forsvant igjen. Jeg skvatt til, for denne var kjapp. Etterpå så jeg at det var vannsalamanderen. Prøvde å få tatt et bilde av den, men de ble det ikke noe greie på. Den er ca 10 cm lang, lys brun, 4 bein med klør og lang hale. Åh jeg hater alt som heter krypdyr, men denne var faktisk ganske søt (på avstand).

Noen som vet noe om denne skapningen?

Vet ikke hvordan det er andre plasser her i landet, men her i RIsør er det masser av dem i nesten hver eneste pytt. Ikke vær redd, de har ikke klør ;0)

Nydelige små skapninger. Link om dem her.
Inaktiv bruker
Takk for den linken Gry. Koselig med variert et dyreliv i dammen.
Ja det må være kjempe kos!

Håper den har en partner da, så får du kanskje din egen lille salamander koloni der :0)
Salamandere er kjempekoselige

Tror de er utrydningstruet, i såfall er du jo ekstra heldig som får ha de i hagen! Litt av et kvalitetsstempel på dammen din også! Tror de finnes en del steder på Sørlandet, i alle fall hadde jeg to "hemmelige" dammer der jeg visste det var salamandere da jeg var liten. Sa det ikke til noen, var redd de da ville bli fisket opp med håv av de andre ungene. Salamanderfanging var nemlig en populær hobby blant enkelte...

Synd å si at begge disse dammene er ødelagt av forurensing og helt ubeboelige nå
Inaktiv bruker
Jeg har også hørt at de er utrydningstruet, så jeg får bare fortsette å mate og stelle pent med den Så mange salamandere som barn, men nå er de sjeldne å se her i området.
10 cm salamander høres ut som stor salamander (vi har to salamanderarter i Norge, stor og liten). Den store salamanderen skal være utrydningstruet, ja. Ihvertfall var den det da jeg vokste opp. Jeg har faktisk aldri sett en stor salamander i mitt liv, kun liten salamander, og også denne har forsvunnet fra vannet der foreldrene mine har hytte.

Salamandere er utrolig søte, ja. De er forresten ikke krypdyr (reptiler), men amfibier, på lik linje med frosk og padde. For å være ærlig, er det ikke flust med amfibier i Norge. Såvidt jeg vet, har vi bare 5 amfibiearter (det kan være at jeg er utdatert på kunnskapen, ettersom dette er lærdom fra jeg var barn): to froskearter, to salamanderarter og padda. Jeg elsker amfibier, så jeg skulle veldig gjerne sett salamanderen din! Jeg blir litt misunnelig her...
Inaktiv bruker
Ja ikke aner jeg om det er stor eller liten salamander dette her. Leste at de går i dvale i bunnslammet om vinteren. Der klarer de seg med minimalt av oksygen, selv om dammen bunnfryser. Du får ta deg en tur og se på "mini-dinosaurusen" min Dyrehagen
Heisann, du bor jo like ved, jo! Ja, da kan du være sikker på at jeg vil se den Har du forresten eplesnegler til salgs for tiden? Jeg skulle kjøpe av deg en gang, men det kokte bort i kålen, i surret med sykemeldinger og kommende sykehusopphold Skal jeg se den, må det faktisk være i uka som kommer, ettersom dette er den siste uka jeg er på "frifot" før jeg skal inn på sykehus i lengre tid.
Inaktiv bruker
Ja det passer best uka som kommer pga ferie. Alle eplesneglene er nå solgt dessverre. Bare send meg en mail, så kan vi avtale nærmere.
Stor salamander, Triturus cristatus, står på Bern-konvensjonens liste II og skal vernes mot fangst, jakt og innsamling av egg. Medlemslandene er forpliktet til å frede artene og til å sikre deres leveområder.

Stor salamander står også på norsk rødliste som sårbar.



Veldig spennende med salamander i havedammen! Du er heldig som har en slik beboer! Hadde vært hyggelig med et bilde av dammen, selv om det sikkert er vanskelig å ta bilde av salamanderen.
Inaktiv bruker
Tusen takk for all informasjonen Helge H. Ikke lett å ta bilde av salamanderen nei. Den går nesten i ett med bunnen og gjemmer seg i bunnslammet/algerester. Ser den kun når den beveger seg. Har kamera på lur, så jeg legger ut bilde av den hvis jeg skulle være så heldig å få det til.
Flott! Skal følge med. Hva med ett av selve dammen?
Inaktiv bruker
Glemte bilde Her er et. Flere inne på profilen min.
I min barndom satt jeg ut salamandere (små) i to dammer på hytta vår i skjærgården. Jeg må hvert år ut å se om det fremdeles er liv i de dammene, og det er det. Den stammen der ute har altså overlevd i rundt 30 ar nå! Det er gøy! VET nå at det ikke er lov å flytte dem, men på den tiden tror jeg ikke den loven fantes.
Miiiiisunneeeliiiig!!! Bare bittelitt...
Flott dam! Skulle gjerne hatt en i haven, men den er bare alt for liten til slikt.
Torhild
Glemte bilde:) Her er et. Flere inne på profilen min.


Wow!

Er misunnelig! Men jeg regner med du koser deg masse med denne flotte dammen, så da er det greit
Inaktiv bruker
Ja her koser vi oss masse. Har terrassen i nærheten av dammen, så her har det blitt mange sommerkvelder med gode venner, Ringnes og lyden av rennende vann

Det som er litt moro er at jeg har lagt den helt alene. "Gubben" hadde ikke noe tro på dette prosjektet da jeg satte igang og ville ikke blande seg borti. Men da det begynte å ligne noe, var det en som surret rundt meg og lurte på om om det var noe han kunne hjelpe til med. Ok, han fikk lage bekken da.

Takker for hyggelige tilbakemeldinger.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap