Vannsalamander i hagedammen (side 2)


Men må man ikke egentlig ha gjerde eller slikt rundt?
Så ikke nysgjerrige unger plopper uti?
Jeg tror det er en regel på at hvis vanndybden er mer enn 20 cm, så må dammen sikres.
hvertfall driit pen dam da
Den letteste måten å se forskjellen på liten og stor salamander er at den lille har helt glatt hud, mens den store har ru, nuppete hud (som padda)...

Den lille er ikke sjelden på østlandet og hvertfall ikke i området du bor, men den er sårbar, i og med habitatene er trua pga drenering av mange små dammer, samt utsetting av fisk... Salamanderen er avhengig av fisketomme vann for å formere seg, så unngå koi

Den store salamanderen derimot er sjelden og trua, så hvis du har den i dammen må du gi beskjed til fylkesmannen for evt kartlegging av nærliggende salamander habitater hvor den da sannsynlig har kommet i fra...

Per i dag har vi 6 amfibier i Norge; Stor og liten salamander, vanlig frosk, spissnute frosk, padde, og damfrosk. Når det gjelder sistnevnte er det usikkerhet om den er satt ut, eller om den naturlig... Den finnes i noen få vann på sørlandet...

Uansett er salamandere utrolig vakre skapninger, særlig i parringsdrakt...
Dyrehagen
Jeg tror det er en regel på at hvis vanndybden er mer enn 20 cm, så må dammen sikres.


Har hørt 30 cm i den kommunen jeg bodde i, men dette tror jeg er opp til hver enkelt kommune hva slags retningslinjer de har.

I Hedemark gir dem tilskudd til nye graving av nye gårdsdammer pga av artsdiversiteten disse dammene medfører... Men tviler på at det finnes en regel på 30 cm i disse dammene. Så det beste er nok å høre med kommunen



Inaktiv bruker
MC Darup
Men må man ikke egentlig ha gjerde eller slikt rundt? Så ikke nysgjerrige unger plopper uti?


Jo man er pliktig til å sikre dammen. Da vi hadde en fra teknisk etat her (i et annet ærend) passet jeg på å spørre om dette. Han sa at i dette tilfelle var det ikke nødvendig pga. hekker/gjerder rundt hele tomta.

Gyrd: Etter beskrivelsen din på stor og liten salamander, er jeg helt sikker på at det må være den lille. Så ut som om den hadde helt glatt hud.
Gyrd
Salamanderen er avhengig av fisketomme vann for å formere seg, så unngå koi ;-)

Hæh? Det kan da umulig være riktig! I de vannene jeg har funnet salamandere er det i aller høyeste grad fisk. Og, ja, de formerte seg der! Vi fant salamanderegg og gode greier
Det at de legger egg i dammen er sannsynlig, men på eggstadiet er de ikke veldig attraktive som næring, det er først når de blir rompetroll.

Salamandere beveger seg på land og forflytter seg mellom dammene, og dammene trenger ikke være store. Hvis det skulle være seg slik at du har en salamanderdam i nærheten vil du sannsynligvis ha en konstant tilflytting av salamandere.

Hvis man anlegger en ny dam i ett område med salamandere tar det ikke lang tid før de er i dammen...

Selvsagt kan ett og annet rompetroll overleve i en fiskedam, men jeg holder en knapp på at du har en salmanderdam i nærheten Kan vanskelig tenke meg at koien vil la noen romtroll-lekkerbiskener svømme fritt... Kanskje rik vegetasjon kan redde noen, men de er dårlig svømmere og lett bytte, men arti å ha dem i dammen er det læll
Jeg snakker om litt større en dammer, jeg da Dette er rett og slett fiskevann i marka der jeg kommer i fra. Og det var for mange der til at de bare "stakk innom". Nok til at vi greide å fange dem, og å fange salamandere er faktisk en utfordring! I tillegg er det faktisk ikke så lett å finne salamandereggene heller, og når man da fakfisk finner dem i en innsjø, så betyr det at det er mer enn en liten gjestedæsj de har lagt fra seg. Det er ikke salamandere i det ene vannet lenger (vannet der vi har hytte), ikke som jeg vet om ihvertfall, men det har mer å gjøre med at vannkvaliteten har forandret seg en del, slik at de ikke vil trives der lenger. Men dette vannet er et vann der vi virkelig har fulgt med på dyrelivet også, så der vet vi at de har levd og formert seg tidligere. I ett av de andre vannene jeg har sett dem, dro vi (den gangen jeg gikk på videregående) dit for å studere dyrelivet, og jeg tror at en av grunnene til at vi valgte det vannet, var nettopp det at det var salamandere der. Jeg kjenner ikke til "ståa" der lenger, men der ville det forbause meg om de ikke lever lenger.

Men, hvis vi snakker om en liten dam, kan jeg skjønne at det ikke ville være særlig bra for salamanderavkom å overleve. Men akkurat det gjelder vel mer enn bare salamandere Og Koi er da noen skikkelige slukhalser
Inaktiv bruker
Da har jeg hatt besøk her av Dyrehagen, og vi har vært på salamanderjakt. Å joda den dukket opp til slutt. Rask som den er. Men vi fikk da sett den. Takk for hyggelig besøk.

Planten du fikk med deg er en blodstorknebb. Geranium sangunieum var striatum.
Takker for at jeg fikk komme på besøk, jeg. Det var en skikkelig fin dam, i en skikkelig fin hage Minsunnelig jeg? Neeeeiiii da... Forøvrig var det en skikkelig hyggelig eier også
Vi har frosker i hagedammen! husker jeg hentet tre klaser med egg for tre år siden, og nå i vår kom altså 5 frosker på besøk i dammen vår og la egg... Hehe, Alfred var her i fjor også, men da var det ingen dame til ham! Han ventet hele sommeren på en:P Men i år fikk han seg damebesøk likevel... Har mange små rumpetroll nå!
Frosk og salamandere. Så morsomt! Har alltid elsket amfibier.

En gang vi hadde vært på sopptur i Maridalen hadde en frosk hoppet opp i mammas soppkurv og fulgt med oss hjem. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av stakkaren og endte med å putte ham oppi det gamle akvariet mitt hvor han plasserte seg på en høy rot. Han fikk litt mygglarver og det gikk to døgn før vi fikk kjørt ham ut i skogen igjen. Da hoppet han sin vei i retning av nærmeste dam.

Skikkelig sprøtt det der. Skulle tatt bilde ):

Var en vanlig frosk fant jeg ut. Sjekket litt på Wikipedia
vær oppmerksom på at Salamandere er veldig sårbare for alle slags "unaturlige saker" som oljer (bensin, matolje osv), såper, klor og vanlige husholdnings ting. de overlever i nærsagt alle mulige vannkvaliteter, men ugunstig vann kan forkorte leve tid.
En salamander som er født i et vann/dam vil som regel søke til denne dammen så lenge det ikke er overbefolket eller det er noe galt, så pass på de!
Jo da en salamander kan leve i vann med fisk. Det er jo mye salamander i Øyeren for eksempel. Men dette er jo store vann, i en liten dam vil nok ikke baby salamandere og egg bli så veldig gamle om man har fisk.

Pass godt på salamanderne! Det er de fineste dyrene vi har her i landet
Inaktiv bruker
Aayla Secura
Pass godt på salamanderne! Det er de fineste dyrene vi har her i landet :)


Helt enig. Har latt være å fjerne slam fra bunnen nå i høst nettopp pga. vannsalamanderen. Da har den mulighet til å gå i dvale for vinteren.

Ellers har det krydd av frosk her i sommer. Tok bilde av en liten kjekkas
Kan du ikke legge inn bilde av dammen din og mijøet rundt? PS: hvordan går det med frosken når du klipper gress? Småttisene gjemmer seg jo gjerne i gresset..
Inaktiv bruker
Lro
Kan du ikke legge inn bilde av dammen din og mijøet rundt? PS: hvordan går det med frosken når du klipper gress? Småttisene gjemmer seg jo gjerne i gresset..


Du kan se mange bilder i profilen min.

Hehe..jeg har heldigvis ikke kjørt over en eneste frosk De gjemmer seg som regel i plantene rundt dammen.
Se der ja! Flott dam! Der trives nok vanndyra
Salamader bli mer og mer sjelden verden rundt nå.
Så heldig du er å har så fine natur i hagen din.
Konne tengt meg salamander i min dam eller ein av dei , er det noen som har tips om hvor eg kan få tak i slike?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap