vilke fisker kan jeg ha i en hage dam?

vilke fisker kan jeg ha i en hage dam?
hvor får jeg tak i hagedam fisker?
Om jeg ikke er helt på jordet (da blir jeg nok kjapt nok korigert håper jeg) så er koi og gullfisk det eneste som du har lov til å ha i hagedam...

Disse får du tak i f.eks via zoobutikker
Stemmer det Marekatt sier. Det eneste en har lov å ha i utedam, er gullfisk og koi. Alt annet, absolutt alt annet, er ulovlig.
Men det er da lov å fiske seg en ørret eller to til å ha i dammen tror jeg. Hvis ikke må noen korigere meg også.
bjørn 300l
Men det er da lov å fiske seg en ørret eller to til å ha i dammen tror jeg. Hvis ikke må noen korigere meg også.

Korrigering behøves
fisk til hagedammen

Du kan så vist ha alle norske fisker(ferskvanns fisker som tilhører norsk fauna) i dammen din(laks, ørret,mort osv)MEN! du kan kun ha gullfisk(koi) av utenlandsk opprinnelse ,dette for å forhindre spredning av andre arter av fisk i elver og vassdrag,..
dette har skjedd mange ganger her til lands med både karper,og Gjedda som begge ikke er "norske" fisker men har blitt innført her til lands

Frank Angell
[QUOTE=bjørn 300l]Men det er da lov å fiske seg en ørret eller to til å ha i dammen tror jeg. Hvis ikke må noen korigere meg også.

Korrigering behøves
filathor
Du kan så vist ha alle norske fisker(ferskvanns fisker som tilhører norsk fauna) i dammen din(laks, ørret,mort osv)MEN! du kan kun ha gullfisk(koi) av utenlandsk opprinnelse ,dette for å forhindre spredning av andre arter av fisk i elver og vassdrag,.. dette har skjedd mange ganger her til lands med både karper,og Gjedda som begge ikke er "norske" fisker men har blitt innført her til lands

Siterer NZB her:
Spesifikt er følgende fiskearter forbudt omsatt og holdt i dammer:
-Alle karpefisker som lever i kaldt eller temperert vann, derunder vederbuk, suter, mort, bitterling, gresskarpe, sølvkarpe, karuss og karpe samt alle avlsformer av disse, bortsett fra gullfisk og koi.
-Alle størarter som lever i kaldt og temperert vann, derunder sterlet og spadestør.
-Alle laksefisker som lever i kaldt og temperert vann, derunder regnbueørret.
-Alle kutlinger, smerlinger og maller som lever i kaldt og temperert vann, derunder sandkryper, dynnsmerling, sandsmett og dvergmalle.
-Alle abborfisker som lever i kaldt og temperert vann, derunder alle nordamerikanske solabborrer.
-Enhver annen fiskeart som det med rimelig grunn kan mistenkes at noen kan finne på å sette ut i en hagedam.


Disse bestemmelsene er nedfelt i FOR 2003-10-14 nr 1239: Forskrift om dyrehelsemessige vilkår ved omsetning og import av akvakulturdyr og akvakulturprodukter).

Så nei, man har ikke lov å ha annet enn det jeg sa tidligere, nemlig gullfisk og koi i dam.

Faktisk er det ett totalforbud mot hold av fisk i dam, der det er gitt dispensasjon for gullfisk\ koi - inntil videre...
Det som er irriterende er at i en viss bok, utgitt av landbruksforlaget (!!!) i 2005, så står det i fiskebeskrivelsen til en helt annen art at denne godt kan holdes i damm... Skriver ikke arten, siden man da kan bli fristet til å prøve...

Merkelig at de som utgir disse bøkene ikke er skikkelig oppdatert på gjeldende regler... :s
Det kan være at reglene er endret etter at boka kom i trykkpressa. Siste endring av forskriften ble gjort i mai i 2006. Hva som ble endret da, det aner jeg ikke
ok så nå har man altså ikke lov å ha fisk i dammen sin
typisk norsk!!!!

kan forstå at de ikke vil ha spredning av diverse arter i norsk fauna men syns de går vel langt,. foressten gullfisk og koi lever godt i norsk fauna finnes flere eksempler på gullfisk som har blitt satt ut i diverse vann som dukker opp i elver og tjern så det kommer nok et forbud mot de også,..

hehe blir vel snart co2 avgift på disse også de fiser vel sånn ,.. hehe
Inaktiv bruker
Koi og gullfisk
koi er utrolig fine og fines i di utrolig mange farger
gullfisk fines å i mange farve varianter
den oppdrets variant av gullfisk er komethale fins i flere farger varianter
i di fleste dyrebutikene som seler akvariumfisk
Dette er mest for nysgjerrighets skyld - men kan også ha relevans en gang langt inn i framtiden:

Under paragraf 3 står følgende definisjon:

"4. Akvarium: Kunstig dam, innhegning eller kar uten avløp hvor akvatiske planter eller dyr holdes levende for andre formål enn konsum."

Det skilles altså ikke her mellom de "tradisjonelle" akvarium og andre dammer - det avgjørende for hvilke fiskeslag man kan holde må da gå på hvorvidt det er innendørs eller utendørs? (Jeg regner ikke med at det har med vanntemperatur å gjøre, da hadde nok dette blitt nevnt i de tråder jeg har lest om temaet).

Men finnes det noen enkel definisjon på hva som er innendørs i denne sammenheng? Holder det f.eks. å bygge et slags telt over en dam i hagen og så stå mer fritt i valget av arter?
Leifur
Men finnes det noen enkel definisjon på hva som er innendørs i denne sammenheng? Holder det f.eks. å bygge et slags telt over en dam i hagen og så stå mer fritt i valget av arter?


Siden man ikke kan bygge tak over uteservering der det røykes på utesteder fordi dette da blir sett på som innendørs og røykeloven da trer i kraft, så skal vel teoretisk sett tak over hagedam også klassifiseres som innendørs?
bare for å være litt kranglete kan man jo prøve seg med den:P
Med forbehold om det er gjerde rundt da selvfølgelig..
du kan ha koi og gullfisk i en hagedam.

Frank angell: på tropex står det at man kan ha koi,gullfisk,gullvederbuk,gullsuter,stør og gresskarpe.

hvis du går inn der og trykker på fisker i menyen så kommer det opp alle de.

www.tropex.no
Leifur
Dette er mest for nysgjerrighets skyld - men kan også ha relevans en gang langt inn i framtiden: Under paragraf 3 står følgende definisjon: [I]"4. Akvarium: Kunstig dam, innhegning eller kar uten avløp hvor akvatiske planter eller dyr holdes levende for andre formål enn konsum."[/I] Det skilles altså ikke her mellom de "tradisjonelle" akvarium og andre dammer - det avgjørende for hvilke fiskeslag man kan holde må da gå på hvorvidt det er innendørs eller utendørs? (Jeg regner ikke med at det har med vanntemperatur å gjøre, da hadde nok dette blitt nevnt i de tråder jeg har lest om temaet). Men finnes det noen enkel definisjon på hva som er innendørs i denne sammenheng? Holder det f.eks. å bygge et slags telt over en dam i hagen og så stå mer fritt i valget av arter?

Det finnes ingen enkel definisjon, desverre.

I motsetning til hva som er sagt av andre tidligere i denne tråden, er forbudet mot fisk i hagedam ikke hjemlet i den forskriften som du siterer fra, men derimot i Lakse- og innlandsfiskloven hhv. FOR 1992-12-18 nr 1174: Forskrift om import av akvarieorganismer. Disse forvaltes av Direktoratet for naturforvaltning, mens tidligere nevnte FOR 2003-10-14 nr 1239: Forskrift om dyrehelsemessige vilkår ved omsetning og import av akvakulturdyr og akvakulturprodukter forvaltes av Mattilsynet. Disse to instansene har så langt ikke kunnet bli enige om hva som er et lukket akvarium.

Som NZB sier på sin hjemmeside:

"Forbudet er i strid med hva som logisk fremkommer av gjeldende forskrifter for import og omsetning av prydfisk (eksempelvis FOR 2003-10-14 nr 1239: Forskrift om dyrehelsemessige vilkår ved omsetning og import av akvakulturdyr og akvakulturprodukter). NZB har imidlertid forståelse for DNs frykt for forvilling av fiskearter i norsk natur, hhv. spredning av sykdommer, hvilket kan være et reellt problem for noen av de fiskearter som har blitt holdt i private hagedammer. "

og videre:

"NZB oppfordrer zoobransjen og hobbydyrholdere til å ta problemet med forvilling av arter på alvor. Ikke desto mindre vil vi protestere mot unødvendig strenge reguleringer av hagedamholdet på lengre sikt. Dersom man får tilfeldige og dårlig begrunnede forbud frykter vi at det vil kunne øke det ulovlige og ukontrollerbare holdet og omsetningen av dyr i Norge.

DN bør få arbeidsro til å ta en grundig gjennomgang av problemområdet - et arbeid NZB har sagt seg villig å bidra til - slik at man kan få vel fungerende negativlister over arter som må holdes borte fra hagedamholdet av hensyn til norsk fauna."


Vi vet at DN arbeider med dette, men "ting tar tid". Hobbydyrhold er dessverre ikke høyt prioritert av norske myndigheter, unntatt i tilfeller hvor man vil effektuere forbud.

mvh
Svein A. Fosså
Takker for svar! Jeg tenkte også litt i samme baner som Sterud her, men jeg trodde jo ikke egentlig at det var SÅ enkelt - da hadde nok noen kreative løsninger alt eksistert...

Det med sikkerhet og det med forvillingsfare for fisk skal man selvfølgelig ikke ta for enkelt på i denne sammenhengen. Så får vi håpe at det kommer fornuftige og lettfattelige regler på sikt. Det haster som sagt ikke for meg, men det er jo andre som er veldig engasjert i dette med hagedam.

filathor
:( typisk norsk!!!! kan forstå at de ikke vil ha spredning av diverse arter i norsk fauna men syns de går vel langt,. foressten gullfisk og koi lever godt i norsk fauna finnes flere eksempler på gullfisk som har blitt satt ut i diverse vann som dukker opp i elver og tjern så det kommer nok et forbud mot de også,.. hehe blir vel snart co2 avgift på disse også de fiser vel sånn ,.. hehe


Du gir jo svaret ditt selv. Det er for å forhindre spredning til naturen. Kan de leve i dammen din, kan de også leve i nærmeste vann/elv osv.
Det har vel ikke vært spesielt store problemer med gullfisk/koi i Norge siden disse er tillatt.

her kan du se et eksempel på hvor galt det kan bli med innførte arter. http://www.youtube.com/watch?v=yS7zkTnQVaM

CO2 avgift er en helt annen sak, og uten å bli for politisk, skulle jeg jeg gjerne sett at det var to jordkloder. Så kunne folk velge om de ville bo på den med stadig økende CO2 eller om de ville bo på den hvor man tok ansvar.
Sterud
[QUOTE=Leifur]Men finnes det noen enkel definisjon på hva som er innendørs i denne sammenheng? Holder det f.eks. å bygge et slags telt over en dam i hagen og så stå mer fritt i valget av arter?


Siden man ikke kan bygge tak over uteservering der det røykes på utesteder fordi dette da blir sett på som innendørs og røykeloven da trer i kraft, så skal vel teoretisk sett tak over hagedam også klassifiseres som innendørs?
bare for å være litt kranglete kan man jo prøve seg med den:P
Med forbehold om det er gjerde rundt da selvfølgelig..

Med røykeloven er det vegg(helt eller delvis) rundt man ikke får ha, tak er fult lovlig.
Leifur
Takker for svar! Jeg tenkte også litt i samme baner som Sterud her, men jeg trodde jo ikke egentlig at det var SÅ enkelt - da hadde nok noen kreative løsninger alt eksistert... Det med sikkerhet og det med forvillingsfare for fisk skal man selvfølgelig ikke ta for enkelt på i denne sammenhengen. Så får vi håpe at det kommer fornuftige og lettfattelige regler på sikt. Det haster som sagt ikke for meg, men det er jo andre som er veldig engasjert i dette med hagedam.


Tviler på at det vil bli aktuelt med annet enn positivliste for utedam.
Tror ikke det vil bli gjort store endringer, men man vet jo aldri.

Da er det større sannsynlighet for at det kan bli mere regulering av akvariefisk som holdes innendørs.

Jeg drømmer litt om vann i hagen, men da blir det balje/ tønne el.
Med Venusfisk
Tilfeldig bekjentskap
© T.Bentehaugen
Reklame for plussmedlemskap