vilke fisker kan jeg ha i en hage dam? (side 2)

Trygve Lillefosse
[QUOTE=Sterud][QUOTE=Leifur]Men finnes det noen enkel definisjon på hva som er innendørs i denne sammenheng? Holder det f.eks. å bygge et slags telt over en dam i hagen og så stå mer fritt i valget av arter?


Siden man ikke kan bygge tak over uteservering der det røykes på utesteder fordi dette da blir sett på som innendørs og røykeloven da trer i kraft, så skal vel teoretisk sett tak over hagedam også klassifiseres som innendørs?
bare for å være litt kranglete kan man jo prøve seg med den:P
Med forbehold om det er gjerde rundt da selvfølgelig..

Med røykeloven er det vegg(helt eller delvis) rundt man ikke får ha, tak er fult lovlig.

Eller gjerde..........
Da ingen her, tross mange henvisninger til lovverket, er istand til klart å hjemle et påstått forbud mot hold av annet enn koi og gullfisk i hagedam ved å henvise til en paragraf i lovverket er min påstand at det ikke er hjemmel i norsk lov for et forbud mot hold av annen fisk enn koi og gullfisk i en hagedam uten avrenning til vassdrag.

At Direktoratet for Naturforvaltning i en uttalelse sier: "Med bakgrunn i det ovenstående har vi på det nåværende tidspunkt funnet det riktig å tillate utsetting av gullfisk Carassius auratus og koi karpe Cyprinus carpio i hagedammer. Det betyr at disse artene inntil ny forskrift er fastsatt kan fritt omsettes bl.a. for hagedamformål." endrer ikke på dette da DN ikke hjemler dette i norsk lov slik den lyder idag.
Hadde lovverket sagt at dette er forbudt hadde vi ikke hatt denne diskusjonen !

Lovverket omhandler kun:
- utsetting av arter i vassdag, ikke hagedam (Lakse- og innlandsfiskloven med div.forskrifter)
- import av arter (forskrift til Lakse- og innlandsfiskloven)
- tiltak for å hindre spredning av sykdommer (Lov om matproduksjon og mattrygghet mv. med div. forskrifter)

Hadde lovverket omfattet hagedam hadde ikke DN i sin høringsuttalelse til Revisjon av lov av 15. mai 1992 om laksefisk og innlandsfisk m.v foreslått å endre definisjonen av vassdrag til også å inkludere "kunstige dammer", slik de har gjort i vedlegget til sitt brev av 18.2.2008.

Forøvrig bør NAF og NZB her kjenne sin besøkelsestid og kommentere forslaget til endring i definisjonen av "vassdrag". En ordlyd som "kunstige dammer med avrenning til vassdrag" el.l. ville gi oss en liten mulighet til å ha guppy o.a. på sommerbeite.....


For kort å oppsummere dagens lovverk rundt dette på godt norsk;
1 - Det er ikke lov å sette ut ferskvannsorganismer eller levende rogn eller unger av disse arter i vassdrag (innsjø, vann, tjern, elv, elvearm, bekk eller kanal), fjorder og havområder.
2 - Det er fri import av arter som skal holdes i lukkede akvarier.
3 - Akvarium er i lovverket definert som: Kunstig dam, innhegning eller kar uten avløp hvor akvatiske planter eller dyr holdes levende for andre formål enn konsum.
4 - Pryddam er i lovverket definert som: Uteakvarie, parkdam, hagedam, brann- og vanningsdam og andre dammer som ikke er akvakulturanlegg.


Forøvrig sier Direktoratet for Naturforvaltnings i sin kommentar til det nye "Utkast til lov om bevaring av natur, landskap og biologisk mangfold (naturmangfoldloven), § 3 (definisjoner) n) utsetting: utsetting, bevisst utslipp eller deponering som avfall av organismer i miljøet eller i et innesluttet system der rømning ikke er utelukket. "Dette må forstås slik at utilsiktet rømning av f.eks oppdrettslaks fra mærer eller av rev fra revefarmer ikke blir å betrakte som en form for ”utsetting”."
Jeg velger derfor å tro at direktoratet ser på en hagedam el.l. som ikke har kontakt med andre vassdrag slik de ser på laksemærer og at det derfor vil bli tillatt å ha diverse fisk i en hagedam da dette ikke går inn under begrepet "utsetting" i den nye loven.

Det er sikkert ikke siste gang denne diskusjonen dukker opp her på forumet, men jeg er enig med SAF at det nå vil være lurt å la myndighetene få litt ro rundt dette inntil et nytt regelverk foreligger (... litt motsigende da jeg holder liv i dette med dette innlegget, men .....)

Hvordan det gjøres i sverige
Som en motvekt til det uklare norske regelverket rundt hold av fisk i hagedam er lovgivningen i Sverige helt klar:
I "Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2001:3) om odling, utplantering och flyttning av fisk" kreves det i utgangspunktet tillatelse for all utsetting av fisk, men i §17 unntas hagedammer: "Tillstånd krävs inte för utplantering av egentliga fiskarter i en särskilt anlagd och avloppslös trädgårdsdamm." (merk: unntaket gjelder kun "egentlige fiskearter", ikke andre dyr).

Imidlertid er Svenske Fiskeriverket, i likhet med norske myndigheter, bekymret for hvilken trussel hold av fisk i hagedam kan utgjøre for det naturlige biologiske mangfoldet og har i den forbindelse utført en risikoanalyse.
På grunnlag av svenske akvarieforbundets (SARF) oppdrettsliste (ca 1100 arter) foretok svenske Fiskerivärket i 2005 en vurdering av hvilken grad av risiko de enkelte akvariefisk ville kunne utgjøre som potensielle skadedyr ved frislipp i svensk natur. Dette er de artene de ble sittende igjen med som "potensiell skadegõrare", de andre artene ble vurdert som "harmlös" (ref. Finfo 2005:9 "Fisk i fel vatten - Ekologiska konsekvenser av utsättningar av fisk", kan lastes ned fra www.fiskeriverket.se):

SERRASALMIDAE
Catoprion mento Vimpelpiraya
Myleus rubripinnis Rödfenad skivtetra
Serrasalmus rhombeus Vit piraya
Serrasalmus ternetzi Diamantpiraya
COBITIDAE
Misgurnus anguillicauda Väderål
CYPRINIDAE
Carassius auratus Guldfisk
Carassius carassius Ruda
Cyprinus carpio Karp
Phoxinus phoxinus Elritsa
Rutilus rutilus Mört
CLARIIDAE
Clarias batrachus
ICTALURIDAE
Ictalurus punctatus Prickig dvärgmal
TRICHOMYCTERIDAE
Tridensimilis brevis
POECILIDAE
Gambusia affinis Gambusia
Gambusia holbrooki
Lebistes reticulatus Guppy
Phalloceros caudimaculatus Fläckig kaudi
Poecilia latipinna Bredfensmolly
Xiphophorus helleri Svärdbärare
Xiphophorus maculatus Platy
Xiphophorus variatus Indianplaty
BELONTIIDAE
Trichogaster pectoralis Ormskinnsgurami
CHANNIDAE
Channa striata
CICHLIDAE
Archocentrus nigrofasciatus Zebraciklid
Cichla ocellaris
Nandopsis managuensis
Tilapia zilli
CENTRARCHIDAE
Lepomis gibbosus Solabborre
Lepomis macrochirus Blå solabborre
BELONIDAE
Xenentodon cancila

Pr. idag er ikke dette en liste over arter det ikke er lov å holde i hagedam i Sverige (all fisk er lov...), men den er nok et utgangspunkt for kommende lovgivning. Det hadde vært å håpe på like saklige og grundige vurderinger ved utarbeidelse av nytt norsk lovverk slik at det ikke hindrer hold av fisk i hagedam som ikke representerer noen risiko for det biologiske mangfoldet.

FEW
..... Lebistes reticulatus Guppy


Hva er Lebistes reticulatus? Er det et annet navn for Guppy?
bjørn 300l
Men det er da lov å fiske seg en ørret eller to til å ha i dammen tror jeg. Hvis ikke må noen korigere meg også.


Det er ikke lov å sette ørret i hagedam Kun Koi og Gullfisk.
Jeg f.eks tenkte å sette ørret ut i en stooor dam oppi skogen hjemme hos meg. Tenkte det var en fin fiskeplass til senere tid. Det er ikke fisk i dammen fra før, men ellers et bra dyreliv med fugler og andre villdyr Men siden det ikke er lov til å sette ut fisk så måtte jeg bare gripe meg selv i nakken og si nei! Samtidig som faren min sa ifra om at det var forbudt (faren min er trossalt politi, tatt seg ut om jeg hadde fått lov:p )
Kan jeg bare få si at jeg synes denne loven om kun gullfisk og koi i hagedam er *utrolig* teit og unødvendig. For det første så er rømingsfare fra en vanlig dam minimal. Hvor skal fiskene ta veien? De kan ikke bare pakke sakene sine og reise avgårde. De trenger vann for å overleve. Og for det andre, så er det null sjanse for at tropiske fisker skal klare å overleve en norsk vinter. Eller norsk sommer for den del. Dersom mot formodning noen få skulle klare å overleve, så vil det neppe bli mye yngling på dem i et miljø som er altfor kaldt for dem, og yngelen ville ikke overlevd uansett.

Men de fiskene som ER tillatt i hagedam er KALDTVANNSfisker, som faktisk KAN overleve og stortrives i norsk klima. Hvor er logikken?

Hvis de som bestemmer dette brukte logikk, så ville de forby kaldtvannsfisker av utenlandsk opprinnelse, og lage en liste over tropiske fisker man har lov til å ha i hagedam. Det er så utrolig typisk norsk, ingen bruker logikk i det hele tatt. Et annet eksempel på mangel på logikk i Norge er forbudet mot reptiler. Den loven er basert på politikernes personlige følelser mot reptiler, ikke hva som er logisk og rettferdig.

Her i Australia hvor enkelte tropiske arter helt fin kan overleve dersom de slippes løs, er det ingen restriksjoner på hva man kan putte i dammen sin. Her har man også lov til å holde reptiler som kjæledyr, men kun arter som hører hjemme i Australia. Det kalles logikk det.
Mvjnz
Kan jeg bare få si at jeg synes denne loven om kun gullfisk og koi i hagedam er *utrolig* teit og unødvendig. For det første så er rømingsfare fra en vanlig dam minimal. Hvor skal fiskene ta veien? De kan ikke bare pakke sakene sine og reise avgårde. De trenger vann for å overleve. Og for det andre, så er det null sjanse for at tropiske fisker skal klare å overleve en norsk vinter. Eller norsk sommer for den del. Dersom mot formodning noen få skulle klare å overleve, så vil det neppe bli mye yngling på dem i et miljø som er altfor kaldt for dem, og yngelen ville ikke overlevd uansett. Men de fiskene som ER tillatt i hagedam er KALDTVANNSfisker, som faktisk KAN overleve og stortrives i norsk klima. Hvor er logikken? Hvis de som bestemmer dette brukte logikk, så ville de forby kaldtvannsfisker av utenlandsk opprinnelse, og lage en liste over tropiske fisker man har lov til å ha i hagedam. Det er så utrolig typisk norsk, ingen bruker logikk i det hele tatt. Et annet eksempel på mangel på logikk i Norge er forbudet mot reptiler. Den loven er basert på politikernes personlige følelser mot reptiler, ikke hva som er logisk og rettferdig. Her i Australia hvor enkelte tropiske arter helt fin kan overleve dersom de slippes løs, er det ingen restriksjoner på hva man kan putte i dammen sin. Her har man også lov til å holde reptiler som kjæledyr, men kun arter som hører hjemme i Australia. Det kalles logikk det.


Det er det som er det som er idioti i dette landet
Her jeg bor så var det da før i tiden en liten bekk der det levde ål og ørret, må er den borte
Jeg vet akkuratt hvor den lå og vannet renner nå i små rør.
Om det lever individer der enda vet jeg ikke men å grave opp og lage til bekken slik at den renner ved siden av huset mitt hadde vært en drøm
kunne jo hatt ørret der siden det var jo det før
Shlush
Jeg f.eks tenkte å sette ørret ut i en stooor dam oppi skogen hjemme hos meg. Tenkte det var en fin fiskeplass til senere tid. Det er ikke fisk i dammen fra før, men ellers et bra dyreliv med fugler og andre villdyr :) Men siden det ikke er lov til å sette ut fisk så måtte jeg bare gripe meg selv i nakken og si nei! Samtidig som faren min sa ifra om at det var forbudt (faren min er trossalt politi, tatt seg ut om jeg hadde fått lov:p )

Ville bare nevne at akkurat denne loven er jeg veldig for. Det er nemlig mangel på dammer hvor amfibier kan legge eggene sine. En god del blir fyllt igjen, andre blir forurenset og enkelte blir fyllt opp med fisk som sørger for at rompetrollene har liten sjanse til å vokse opp. Derfor er frosk, padder og salamandere stadig sjeldnere å se.

For dere som er så heldige å ha hage og ikke helt orker å styre med koi eller gullfisk så anbefaler jeg en liten pytt hvor de lokale amfibieartene har en sjanse til å få frem unger. De krever ikke stort annet enn en liten dam som ikke tørker ut og hvor det er næring i form av alger eller vegetasjon. Padder og frosk et fint innslag i hagen og spiser blant annet snegler. De som er så heldige å få salamandere på besøk i dammene kan glede seg over synet av en av de vakreste amfibiene når de kommer i leksdrakt på vårparten,

Som dere skjønner så liker jeg virkelig disse dyrene
I Dyrebutikken (ja den heter det) som ligger i bygget ved siden av CC i Drammen fikk de inn 60 fine koi i dag og de selges for bare 65 kr stykket. Det er ca halv pris i forhold til andre butikker. Butikken ligger ved siden av Meny, der G-Sport var før- (altså i bygget nærmest Shell)
Tante Astrid
For dere som er så heldige å ha hage og ikke helt orker å styre med koi eller gullfisk så anbefaler jeg en liten pytt hvor de lokale amfibieartene har en sjanse til å få frem unger. De krever ikke stort annet enn en liten dam som ikke tørker ut og hvor det er næring i form av alger eller vegetasjon. Padder og frosk et fint innslag i hagen og spiser blant annet snegler. De som er så heldige å få salamandere på besøk i dammene kan glede seg over synet av en av de vakreste amfibiene når de kommer i leksdrakt på vårparten, Som dere skjønner så liker jeg virkelig disse dyrene :)


Naturdam..... Ingen dum ide!

Tenk også på hvor morsomt det må være for barna, å ha en egen liten flekk med norsk natur i hagen.
Tante Astrid
[QUOTE=Shlush]Jeg f.eks tenkte å sette ørret ut i en stooor dam oppi skogen hjemme hos meg. Tenkte det var en fin fiskeplass til senere tid. Det er ikke fisk i dammen fra før, men ellers et bra dyreliv med fugler og andre villdyr :) Men siden det ikke er lov til å sette ut fisk så måtte jeg bare gripe meg selv i nakken og si nei! Samtidig som faren min sa ifra om at det var forbudt (faren min er trossalt politi, tatt seg ut om jeg hadde fått lov:p )

Ville bare nevne at akkurat denne loven er jeg veldig for. Det er nemlig mangel på dammer hvor amfibier kan legge eggene sine. En god del blir fyllt igjen, andre blir forurenset og enkelte blir fyllt opp med fisk som sørger for at rompetrollene har liten sjanse til å vokse opp. Derfor er frosk, padder og salamandere stadig sjeldnere å se.

For dere som er så heldige å ha hage og ikke helt orker å styre med koi eller gullfisk så anbefaler jeg en liten pytt hvor de lokale amfibieartene har en sjanse til å få frem unger. De krever ikke stort annet enn en liten dam som ikke tørker ut og hvor det er næring i form av alger eller vegetasjon. Padder og frosk et fint innslag i hagen og spiser blant annet snegler. De som er så heldige å få salamandere på besøk i dammene kan glede seg over synet av en av de vakreste amfibiene når de kommer i leksdrakt på vårparten,

Som dere skjønner så liker jeg virkelig disse dyrene


Det er et genialt forslag når du sier det
jeg har ikke sett frosker på evigheter, hehe
Kampfisken
[QUOTE=Tante Astrid] For dere som er så heldige å ha hage og ikke helt orker å styre med koi eller gullfisk så anbefaler jeg en liten pytt hvor de lokale amfibieartene har en sjanse til å få frem unger. De krever ikke stort annet enn en liten dam som ikke tørker ut og hvor det er næring i form av alger eller vegetasjon. Padder og frosk et fint innslag i hagen og spiser blant annet snegler. De som er så heldige å få salamandere på besøk i dammene kan glede seg over synet av en av de vakreste amfibiene når de kommer i leksdrakt på vårparten, Som dere skjønner så liker jeg virkelig disse dyrene :)


Naturdam..... Ingen dum ide!

Tenk også på hvor morsomt det må være for barna, å ha en egen liten flekk med norsk natur i hagen.

Ingen dum ide hvis man ikke skal klippe plen rundt dammen... Hvis frosk legger egg i dammen kommer det etterhvert til å myldre av bittesmå frosk i gresset rundt dammen
Inaktiv bruker
koi og gullfisk =
Har sett dyrebutikk selge Stør til å sette ut i dam... ;(
Fetteren min har en stoor hagedam som det har flyttet kjempesalamader inn i, det er massevis av dem oppi der, vi fikk tak i over 20 sist gang jeg var der
Jeg lurte egentlig på det samme, da jeg har en bekjent som forsøkte seg med guppy i hagedammen, mer eller mindre uvitende om lover og regler for dette.

Men de guppyene i dammen er de største og sunneste jeg noen gang har sett. Synd jeg ikke har bilder... Lurte derfor på å gjøre det samme selv.

Ser jo det i dag at lovene stopper meg da. Men Norge er et demokrati, hvorfor ikke sende inn et lovforslag? Må vel være noen her på akvaforumet som kan formulere et slikt brev med gode argument for at tropefisk kan være i en isolert hagedam i en privat hage.

Personlig ser jeg ikke problemet, dersom man gjør en innsats for at fiskene trives, varme etc....


Hvem har vel ikke tenkt tanken på å ha en dam full av tropefisk? Jeg får vann i munnen av tanken.. Hundrevis av corydoras som fyker rundt på bunnen!!
Om det vil komme en oppmykning av hvilke arter det er lovt å holde i hagedammer har jeg ikke sett eller hørt noe om.

Derimot ser jeg mange gode grunner for en restriktiv handheving av hvilke arter som det er lovt å holde i utendørs dammer ol. Å bevare det biologiske mangfoldet vi har her i den norske fauna ser jeg som meget viktig, deriblant gjennom en fredning av aller reptiler og amfibier i Norge.

Salamandere og andre amfibier forsvinner, ikke bare fra den norske fauna men også i et globalt perspektiv i en bekymringsverdig fart. Noen hevder at vi kanskje vil komme til å miste de fleste arter av amfibier som vi kjenner pr dags dato.

Når det da gjelder fisk som " mere eller mindre ukritisk" settes ut i norske dammer er disse en trussel mot bla annet salamander. Den dårlige tilstanden for stor salamander (Triturus cristatus) skyldes i første rekke at arten tåler predasjon fra fisk svært dårlig.

"Arten er betraktet som sterkt truet, og alle funn bør rapporteres til fylkets miljøvernavdeling! Arten ser ut til å være ømfintlig for sur nedbør. Den kan ikke leve i vann der det finnes fisk, og er derfor også truet av ukritiske fiskeutsettinger. " skriver miljolare.no.

Dette er bl a grunnen til at det i [URL=file:///C:/Users/nils/AppData/Local/Temp/Forslag_til_forskrift_om_prioriterte_arter-_storsalamander_CJVkd-1.pdf]forslag til forskrifter for prioriterte arter [/URL]heter;
" Enhver form for uttak, skade eller ødeleggelse av storsalamander er forbudt. Som ødeleggelse regnes forurensning, drenering, gjenfylling eller annen form for tørrlegging av dammer som er tilholdssted for storsalamander, samt andre handlinger som er egnet til å skade individer av arten."

Så for noen gir det nok mere kuldegysninger på ryggen med å tenke på hagedammer med fisk, og da både norske arter eller andre subtropiske / tropisk arter.
Jobber med saken. Nye lover er under utarbeiding.

Guppy og andre tropiske arter er ikke egnet, da de trenger oppvarmet vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap