Hva slags jord til damplanter?

Hei!

Hva slags jord brukes til damplanter??
Regner med at vanlig blomsterjord går i oppløsning og bare blir 'gørr' av.
er det ikke bare å gå i en dam og hente den jorda som er der ?? jeg har ikke peiling, bare så du viste det
Er ikke noe jord i en dam med damfolie, er derfor vi trenger jord å plante i, vet du. Men vet altså ikke helt hva vi skal bruke.
Har hørt på hagesentre, men de visste heller ikke.
Gjør som i akvariet.. Bruk grus/sand.. Ikke jord eller leire, selv om jeg vet at noen anbefaler leire til vannplanter.
I en dam blir det næringh nok i massevis.
Natursingel hvis du har en stor dam, eller biltema sand av den grøvste sorten du får tak i hvis du har en liten dam.
Det finnes "aquatic soil" Til dam planter. Jeg husker tetra har sin egen.
Ingen vits i å bruke penger på et slikt produkt.
Problemet i nesten alle hagedammer er overskudd av næring. Og da trenger man ikke å betale penger for å få mer
Oki, takker så mye for svarene.

Da satser vi på biltemasand, tenker jeg, for det har vi i nærheten.
Å bestille vannplantejord fra nett blir forholdsvis dyrt i porto. Og ingen av dyrebutikkene el hagesentrene her har vannplantejord. Én butikk kunne skaffe vannliljeleire, men det har vi forstått at det ikke egner seg til andre vannplanter enn vannlilje.
Så da blir det biltemasand vi prøver.

Tusen hjertelig takk for hjelpa. Er fint å ha et forum å spørre på.
Tusen takk!
Sirra
Er ikke noe jord i en dam med damfolie, er derfor vi trenger jord å plante i, vet du. Men vet altså ikke helt hva vi skal bruke. Har hørt på hagesentre, men de visste heller ikke.


men nå mente jeg en dam ute i skoger og mark.. derfor skrev jeg EN dam.. ;P hehe
Jeg mikser, bruker både vannliljeleire, sand og torv/jord.
Først torva, så vannliljeleire og tilslutt forsegler jeg med sand på toppen. Planter før jeg heller på sanda og så vannet, på den måten unngår jeg mye støv og slikt.

Gøy med vann.
Galemor
Jeg mikser, bruker både vannliljeleire, sand og torv/jord. Først torva, så vannliljeleire og tilslutt forsegler jeg med sand på toppen. Planter før jeg heller på sanda og så vannet, på den måten unngår jeg mye støv og slikt. :) Gøy med vann.


På samme måte som jeg gjør med akvarie og min bittelille balkongdam. Plantesubstrat (leire, torv osv) først og sand oppå.
Takk for alle svarene!

Har kjøpt biltemasand idag, og skal prøve ut mix'en deres når vi får plantene.
Til mine planter har jeg brukt vannliljeleire. Og så har jeg hatt det i en damestrømpe Sånn tynn strømpebukse. Det holder det på plass, og plantene vokser

Jeg har bilde av dammen min i innlegget "min hagedam, og algeproblemer" eller noe slikt. Der ser du plantene mine. Algene kommer visstnok av at dammen er liten.
Carpe diem.. ler høyt.. det med strømpebukse var da en god idé, ikke bare kan man bruke dem som nødløsning i bilmotoren, men også i dammen altså.. ler. Men en god idé var det, de er jo finmasket så det må jo fungere helt supert!

I utgangspunktet hadde vi tenkt på vannliljeleire og blande med sand, men vannliljeleire finnes ikke å få tak i her nord, og de er ganske tunge i vekt, så bestille via nett blir forholdsvis dyrt. Så vi skal prøve med mix av sand og torv og div.
Håper bare vi får tak i skikkelige planter snart. Vi bestilte noen fra en butikk, men de så ganske gusne ut..

Tittet på bildene av dammen din, oppdaget da at jeg hadde lagt inn kommentar til deg der før. Den er kjempefin den dammen. Du må legge opp bildene på profilsida di, så vi kan legge dammen din inn i favorittsida vår.
Så også du har bekkeblom (tror jeg det er), kan de plantes rett i vannet??
Ja, bekkeblomen står med rotfestet i vannflaten. Og Irisen på samme måten. Alle plantene overvintrer i dammen, sammen med fiskene Og det går bra, selv om dammen er liten og ikke så dyp. Til og med vannliljen overvintrer. Tror det er lurt å bruke planter en finner i området en bor, for de tåler som regel klimaet der bedre.

hehe.. ja, strømpebukser kan brukes til mye, ikke bare å pynte opp damebein
Alle mine vannliljer er av den "kjøpte" typen..Og de har overvintret der i 12 år. Og vi har tøfft innenlandsklima med temp ned til -30*C i et par tre uker i slengen. Dessuten blomstrer disse hele sommeren i motsetningen til de ville som blomstrer en gang..Og ferdig med det.
Hvis dere har fisk i dammen skjønner jeg ikke hvorfor dere peser med jord og leire? Liker dere litt ekstra algevekst??
Som jeg har skrevet før, det blir næring i overflod likevel, så renvasket natursingel eller grus er best.
Carpe diem.. ok, da skal vi prøve med bekkeblom i vannet da. Irisen ville nok ikke overvintret her.

Fiske_Arne.. er ikke varmt nok til å pese her oppe.. ler.
Mannen min var på Biltema i går og fikk tak i sand.
Har også bestilt noen planter fra en nettbutikk for ei god stund siden, men ikke fått noe enda.. faktisk 10 dager siden.

Ser uansett ut som det tar en tid før vi kan ha noen få gullfisker i, ikke bare er damkanten uferdig, men vanntemp'n er bare 13 grader. Brrrr
Det er en grunn til at jeg sier" Ikke EN meter lenger nord!! "
Ler av deg, Fiske_Arne.. lol

Vet du tilfeldigvis om en nettbutikk eller privatpersoner som selger og sender damplanter raskt?
Hvilke planter skal du ha da? Har jo noen avleggere jeg sikkert kan avse
Så bra da!!

Vi vet lite om damplanter, men bor nord i Nordland, nesten på grensa til Troms, så det må være noe som er forholdsvis hardfør. Dammen er omtrent 80 cm på det dypeste.
Send meg mail med pris, og ditt kontonr, så skal jeg sette inn penger for avleggerne + porto.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap