Planlegger hagedam:-)

Hei!
Til sommeren så skal jeg få opp en hagedam og jeg har en plan som jeg er usikker på:/
(se tegning)

Bak huset i en veldig liten skog så renner det en liten bekk. Jeg tenker å bruke vann fra denne bekken ved å grave et hull/grop(skrev feil på tegninga) ved siden av bekken som skal fylles med vann. Så tar jeg en dampumpe i den gropa med en lang utblåsslange , som graves ned i bakken, helt bort til min hagedam, som er ca 30meter unna..
I min hagedam tar jeg en pumpe til som vil føre det brukte vannet tilbake til bekken, som renner ut til et lite, nesten gjenngrodd tjern. (beklager litt dårlig tegning)

Da har jeg ett spørsmål: Er det noen som har noe å si om dette? vil det funke/ikke? er det farlig med tanke på tjernet?
Takker hjertelig for alle svar og råd

-Christoffer

Hei!

Det første jeg kan si er vel egentlig at dette er strengt tatt ulovlig

Du kan nok etterfylle med vann fra bekken, men du kan ikke slippe det ut igjen i den samme bekken, selv om den leder til et lite tjern.

Du bør nok sette deg litt inn i lovverket før du begynner. Tenk over det at alt av hagedammer over 20 cm dybde er søknadspliktige også. Så her kommer byggesaksavdelingen i Kommunen inn også

Mvh Jan Rune
tenk STORT!!

det blir alltid for lite etter at du har laget dammen...
snakker av med erfaring og tipper de fleste som har dam kan si det samme.......
Tysen takk for svar Åh.. At det var ulovelig hadde jeg ingen anelse om
Stjørdalsmannen: skulle ønske jeg kunne tenke stort men jeg har begrenset plass i hagen, og siden jeg bare en 14 år så bor jeg fortsatt hos foreldrene mine som ikke er like begeistret forr ideen:/
Har dere noen tips til noe annet jeg kan gjøre?
Hei Dog
Det er ikke ulovlig å grave dam og hente vann fra bekken.
Her har nok Jan rune missforstått.
Det er dersom du skal ha fisk i dammen det blir ulovlig og pumpe vann inn og ut fra vann og vassdrag. Ser ikke noe om at du skal ha fisk

Det er dersom du lager en hagedam med fisk den skal være "lukket".
Lukket betyr at det ikke skal renne konstant vann inn og ut.
Vannbytte og etterfylling er selvsakt lov.

Det er kun gullfisk og koi du kan holde i hagedammen din.
Annen fisk må du evt søke om utsetting.

Det er derimot riktig at dam over 20cm dybde er søknadspliktig i kommunen.
Ta med bilde av hagen , situasjonskart og be om råd hos teknisk etat.
Det er stor forskjell på hva som blir godkjent og di skal være behjelpelig med å finne en løsning.
Har sett godkjenning av dam uten gjærde, til 2m høy sikring rundt dam eller hage.

Jeg ser på tegning at du beregner 2 pumper ?
Kan det ikke selvrenne den ene veien ? . går utfra at den ene ligger høyere en den andre .


Synes ikke man skal kimse av regler rundt dette. Det er ikke mange skandaler som skal til før det blir helt ulovlig å ha fisk i hagedam. Koi og gullfisk klarer seg helt sikkert strålende i mange norske vassdrag, og det er virkelig i vår felles interesse at de ikke havner der. Ei heller sykdommer/parasitter fra disse.
Er det noen som kimser ?
Det bygges flest hagedammer uten fisk.
Å pumpe vann inn i hagedam/plantedam uten fisk er fult lovlig.
Da kan en ikke slå alt under et og si ting er ulovlig ?

Det er derimot svært viktig og informere om egne regler for hagedam med koi og gullfisk.
Hva er en lukket hagedam og hvorfor den skal være lukket.
Det er viktig at hele hobbyen informerer godt med begrunnelse.

Det strides nok litt hvor levedyktig koi eller gullfisk er i vassdrag med annen norsk fisk , men i vann/tjern uten annen fisk vil koi eller gullfisk få rotfeste.
Selv mener jeg faren for smittsome sykdommer er en større trussel.
Denne smittefaren gjelder jo egentlig import av all fisk, planter og dyr, men følges reglene skal ikke dette være noen potensiel fare for norsk fauna mener jeg .-)

Men hva om jeg har norske arter i hagedammen? Kan jeg da gjøre som jeg hadde planlagt? Glemte å si at vi eier skogen bekken er i
Nei
Utsetting av norsk fisk må du søke om enten du henter vann inn eller ei.
Mulig du kan få godkjent dersom du henter fisk som er fra bekken, men du må uansett søke.

Link til forskrift:

Noen som vett hvordan det stiller seg med hagedam som er bygd opp fra bakken.. Har planer om en hagedam bygd opp av støtte mur blokker ser for meg at den blir 50-60 cm høy.. Det er jo ikke sikring på fontener o.l i byer.. Finner ikke noe info om det..
har selv muret opp dam av leca.
er nok densamme form for sikring som er påbudtvil jeg tro.
alt kommer an på vanndybden.

fontener inne i byer er som regel veldig grunne.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap