fisk med pukkelrygg?

hadde en kunde innom som fortalte at to av fiskene hennes hadde fått pukkelrygg og deretter dødd. Vet noen hva dette kan være? Er det en smittsom sykdom?? Finnes det isåfall med mot den?
Har selv opplevd at fisken får "pukkelrygg". De blir magre og ryggen buer. Etter ei stund så dør de. Har ikke funnet noe svar på hva det er. noen andre som vet?
hei
jeg hadde en molly med pukkelrygg en gang og jeg ringte til en dyrebutikk i haugesund og hun sa at jeg kunne komme med et bilde av fisken. jeg fant fram kamera og knipsa noen bilder og fremkalte di på pc og gikk ned på dyrebutikken. hun sa at det så ut som turberkolose. jeg fikk beskjed at det beste var å avlive fisken
når en fisk har turberkolose så blir innvollene spist opp.
Antar at du mener knekk på halen, i stedet for pukkelrygg?

Enkelte fisker kan lett få en slik knekk, ca midt på seg. Spesielt guppy er ganske utsatt for dette.

Det er flere mulige årsakter til slike problemer:
- Innavl, som svekker beinstrukturen i fisken. Vanlig å se problemet kort tid etter at hunnene føder for første gang
- Skader, som følge av krangling, men vanlivis fra skader etter biting fra større fisker.
- Sykdom, som f.eks innvoldsorm. Enkelte opplever også denne knekken om fiskene smittes med Gyrodactalys.

Har aldri før hørt at fisketuberkulose kan gi slike symptomer som du beskriver, akvanerd
Høres mer ut som innvoldparasitter, og etterhvert utviklet bukvannsott, for meg (er stort sett kun bukvannsott som rasserer innvollene til fisk)

Om problemet til kunden din, Annette, skyldes Gyro, finnes det medisiner (f.esk JBL Gyrodactol)
Skyldes problemet skader\ innavl, er det naturlig nok ikke noe å gjøre med den saken.
Om det er innvolsparasitter, er det ofte vesenlig billigere\ enklere å avlive fisken, enn å forsøke å kurere denne.
Mer om behandling av innvoldsorm finner du i sykdomsartikkelen
Frank Angell
Antar at du mener knekk på halen, i stedet for pukkelrygg? Enkelte fisker kan lett få en slik knekk, ca midt på seg. Spesielt guppy er ganske utsatt for dette. Det er flere mulige årsakter til slike problemer: - Innavl, som svekker beinstrukturen i fisken. Vanlig å se problemet kort tid etter at hunnene føder for første gang - Skader, som følge av krangling, men vanlivis fra skader etter biting fra større fisker. - Sykdom, som f.eks innvoldsorm. Enkelte opplever også denne knekken om fiskene smittes med Gyrodactalys. Har aldri før hørt at fisketuberkulose kan gi slike symptomer som du beskriver, akvanerd ;) Høres mer ut som innvoldparasitter, og etterhvert utviklet bukvannsott, for meg (er stort sett kun bukvannsott som rasserer innvollene til fisk) Om problemet til kunden din, Annette, skyldes Gyro, finnes det medisiner (f.esk JBL Gyrodactol) Skyldes problemet skader\ innavl, er det naturlig nok ikke noe å gjøre med den saken. Om det er innvolsparasitter, er det ofte vesenlig billigere\ enklere å avlive fisken, enn å forsøke å kurere denne. Mer om behandling av innvoldsorm finner du i [URLBLOCK1] ;)





Jeg har en guppy med en slik "knekk" Bør jeg avlive fisken eller hva foreslår du?
Hvorvidt fisken bør avlives eller ikke, kommer selvsagt ann på flere faktore.
Om knekken skyldes smittestoffer, er det ofte mer eller mindre umulig å redde fisk som har fått denne skaden.
Om knekken rett å slett skyldes svakheter i benstruktur, og fisken ser ut til å leve ett uproblematisk liv, ser jeg ingen grunn til å kakke den i hue bare for å bli kvitt den.

Men om jeg selv hadde en fisk med slik defekt, og var usikker på grunnen, ville jeg nok avlivet den, mest for å forsøke å forhindre eventuell smitte.
avliving
det snakkes ofte om avliving av fisk.. har selv måtte gjort det en gang.. jeg lurer litt på... hvordan avliver man en fisk på en mest mulig rask, smertefri og human måte? har hørt noe om å knekke nakken deres men... akkurat den pukkelrygg tingen har jeg vært borti en gang! lenge siden nå... forsto aldri hva det var. det var guppy. fikk av onkelen min. det var innavl de lux!! :-p
Det er et fenomen som ofte rammer levendefødende fisk, av en eller annen mystisk grunn. Såvidt jeg har lest meg til, er det ingen som vet nøyaktig hvorfor, bare at det går nedenom og hjem med de som rammes.

Spesielt hunnene rammes. Teoriene er mange... men jeg personlig lurer litt på om det har et eller annet å gjøre med den konstante ynglingen og påkjenningen disse utsettes for da. Bare min personlige tanke, altså! Kan fôringen være feil? Kan det være annet som de fiskene trenger, slik at de ikke rammes av "rygg-knekk"? Noe spesielt de trenger ekstra av i kostholdet, tro? Noe i vannet kanskje?

Trådstarter, vet du om det tilfellet du nevner gjaldt akkurat den type fisk også?
Nå er det blitt en stund siden så jeg husker ikke helt om det var molly eller guppy, men det var en levendefødende.

Jeg har også sett det på en del av guppy hunnene våre. Kan se ut som om det smitter, ofte en og annen som har dette symptomet. De svømmer rundt en stund, men blir tynnere og tynnere før vi har tatt dem.

Hos meg går hunnene for seg selv i butikken, da det ikke er noen hensikt at de skal få unger i ett kar hvor alle blir spist uansett. Fòrer hovedsaklig med flakfòr, men bytter litt på hvilken type de får.

Annette
Nå er det blitt en stund siden så jeg husker ikke helt om det var molly eller guppy, men det var en levendefødende. Jeg har også sett det på en del av guppy hunnene våre. Kan se ut som om det smitter, ofte en og annen som har dette symptomet. De svømmer rundt en stund, men blir tynnere og tynnere før vi har tatt dem. Hos meg går hunnene for seg selv i butikken, da det ikke er noen hensikt at de skal få unger i ett kar hvor alle blir spist uansett. Fòrer hovedsaklig med flakfòr, men bytter litt på hvilken type de får.

Slik du beskriver det her, føler jeg meg overbevist om at det er innvollsparasitter som er grunnen til at fiskene får dette problemet.
Nøkkelord som pukkelrygg, avmagring og smitte gjør at jeg føler at det er liten sjangs for at dette kun skyldes innavl (innavl gjør trolig fiskene mer mottakelige for dette).

Innvollsorm er ikke det som er lettest å bli kvitt, men jeg tror nesten jeg ville gjort ett lite eksperiment.
Jeg ville laget maten til dem selv, og brukt 100% grønnfor.
Lag en finhakket mix, ala rekemiks, av følgende:
500g selskapserter.
250g spinat.
250g brokkoli.
2 røde paprika, 5 fedd hvitløk, og litt vitaminer. Flytende vitaminer til smågnagere fungerer utmerket, eventuelt er helsekostvitaminene "spektro" ypperlige. Kjør ladningen både vel og lenge i en food-prosessor.
Frys ned foret slik som rekemiks\ oksehjerte. Om du er redd for grunsing av vannet, tilsetter du gelatin. Selv styrer jeg langt unna denne.

Jeg ville foret med dette annen hver dag, fiskene får da i seg masse viktige stoffer. Hvitløken skal også ha positiv effekt på å ta knekken på innvollsparasitter (om fisken er så angrepet at den har fått pukkel, er det for sent).
De dagene uten denne foringen, ville jeg foret med artemia. Artemia renser tarmsystemet utrolig godt, slik at døde parasitter fyker ut bakveien i huj og hast
Kunne vært interessant å se om denne mixen hadde den effekten den sies å ha
Det skal jeg teste ut. Oppskriften er nedskrevet så nå er det bare å mikse. Når du skriver artemia, holder det med frossen da? Er ikke så inne i dette med å klekke selv...
ok, kan du forklare litt nærmere hvorfor du mener det?
Hmm..
Det er mye forskjellig som spiller inn selvsagt når det er snakk om missdannelse, det viktigste er rett og slett vitenskap noe jeg ikke har peiling på og skal heller ikke gå for mye inn på!
Men, prater av erfaring, da jeg har hvert borti mye levendefødene fisk, spes gyppy, molly og platy!

Det som er med gyppy, platy, molly etc er at dem er utrolig lette og få unger på og at dem er som kaniner, føder og står i, går på alt av evt samme art..
Samme om det er "søster, bror, onkel eller bestemor!
Uansett, Innavl.. vil da si at det er "familie" medlemmer som leker og får unger, så det bli GENE kræsj, derfor de unaturlige strukturene på bein og finner! Kromosoner i fisk inneholder arveannlegg, såkalte gener som i alle andre livsformer på jorden, når likt arveannlegg, dna-monokyler leker med hverandre får du da GENE kræsj og ofte missdannelser!
Har du forskjellige kromosoner i i lek med ulike arveannlegg så har du da forskjellig monokylstrukturer som går i med hverandre og du får en sunn og naturlig dna struktur!

Dette gjelder i utgangspunktet for alle livsformer på jorden, mennesker samt dyr!
Ble mye på en gang dette men der har du hvertfall et greit svar på spørsmålet ditt vil jeg mene :o)
Annette
Det skal jeg teste ut. Oppskriften er nedskrevet så nå er det bare å mikse. Når du skriver artemia, holder det med frossen da? Er ikke så inne i dette med å klekke selv...

Det beste er å klekke selv, billigere enn frosset blir det jo også
Men for all del, frosset duger det også.

Hensikten med artemia, er at denne har en meget god egenskap som "tarmrenser", på grunn av skallet (som ikke brytes ned i mage\ tarm)
Svolp
Garantert Innavl..

Er nok ikke helt enig med deg her. Greit nok har innavl mye av skylda, men innvoldsorm, er noe som også rammer vill fisk, som ikke har så mye innavl i blodet.

Om innavl var eneste grunn, ville man nok også sett hyppige deformeringer på andre måter også
ang pukkelrygg
jeg opplevde for ca 4mnd siden at guppyen min fødte ca 80 yngel. Hun ble satt i fødekar først,etter ca 3 dager flyttet jeg yngelen over i et 20l oppvekstkar.Så plutselig fikk jeg se ca 10stk med pukkelrygg?!Jeg har latt deg få leve og det er både hanner og hunner med pukkel.Min teori er at det var for trangt i fødekaret.jeg satt å så på fødselen å yngelen må rette seg ut rett etter fødselen.
mer om erfaring med pukkelrygg
etter ca 3 uker føder den samme guppyen ca 30 nye yngel,denne gangen er alle rette i ryggen.Jeg så som sagt på føselen og akkurat nå de er på veg ut må yngelen rette seg ut.Det er ikke innavl fordi hannene kommer fra en annen butikk.Hvor ofte er tjangs for innavl da?Prøv å følg med på fødsel så får dere sett det.Jeg skal få tatt ettbilde som jeg skal få sendt inn.
Pukkelrygg.
Jeg har selv opplevd dette flere ganger, og det kan ha ulike grunner, men innavl er en vesentlig faktor. Fikk en gang et råd på en akvariebutikk om å tilsette salt som var beregnet til saltvannsakvarium som et forebyggende tiltak. Guppyen blir jo ofte krysset med f.eks egne foreldre for å få mange av samme fargekombinasjon, så det er fisker som er langt mer tandre enn de opprinnelig var. Når dette skjer i generasjoner er det kanskje ikke nok at to fisker som en tror ikke er i slekt, blir krysset?
Akvariedilla
Jeg har selv opplevd dette flere ganger, og det kan ha ulike grunner, men innavl er en vesentlig faktor. Fikk en gang et råd på en akvariebutikk om å tilsette salt som var beregnet til saltvannsakvarium som et forebyggende tiltak. Guppyen blir jo ofte krysset med f.eks egne foreldre for å få mange av samme fargekombinasjon, så det er fisker som er langt mer tandre enn de opprinnelig var. Når dette skjer i generasjoner er det kanskje ikke nok at to fisker som en tror ikke er i slekt, blir krysset?

Må desverre skuffe deg å si at salt ikke vil påvirke noe som helst dersom det her er snakk om genetiske defekter Eneste saltet vil kunne være med på å gjøre, er å gjøre fisken ørlite sterkere mot sykdomsangrep. Men desverre har saltet på ingen måte tilstrekkelig effekt til at man hel unngår slike parasitter. Saltet gjør oftere mer skade enn nytte, selv om en ikke ser dette like lett som klassiske sykdommer.

Når det gjelder innavl, er dette meget vanlig, spesielt på levendefødere.
Tror ikke du greier å få tak i fisk med liten grad av innavl, unntatt viltfanget fisk, beklagelig vis. Ulempen med viltfanget fisk, er at dem med vesentlig større sjangs er bærere av nettopp slike innvoldsparasitter, som fort kan få fisken til å krummes.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap