tetraene dør

har svart tetraer som dør. har mistet 5 stk til nå. har hørt om noe som heter tetrasyke, kan noen fortelle meg hva det er evt symptomer.
Har fått testet vannet i dyrebutikken, og det var fint. De andre fiskene i karet har det fint, ingen unormal adferd der.
Håper noen kan hjelpe meg! Litt rådvill akkurat nå
Inaktiv bruker
Du har noe som heter neontetrasyken. Det er stort sett neontetra og beslekta fisker som får den sykdommen - som skyldes en mikrosporeparasitt. Symptomer på fisken er at fargene blekner, fra midten av kroppen og bakover. Behandling skal visst være veldig vanskelig så det anbefales å fjerne angrepne fisker. Nå vet ikke jeg om det er det dine tetra har, så du må studere fiskene for å se om det kan være noe slikt.
de er ikke stressa da?
det kan jo også hende at de andre beboerne i tanken stresser dem opp... en gang på zoo i molde hadde de kjøpt inn 100 neontetra, filteret stressa dem opp så de mista nesten 80stk over natten!!! da de slukket filteret døde det ikke flere...(har ihvertfall hørt det) se om andre fisker jager dem. tetra er av den typen som noen ganger lett blir stresset... å hvis fisk eller filter stresser dem stryker de lett med. når jeg kjøper inn sånn fisk slukker jeg filteret første natta.å har dem i ett eget karantene akvarium første natta... der er de alene å får stresset ned før de kommer oppi stor tanken. i tilegg får eventuelle sykdomer utspill, så jeg ser om det er sykdom på dem å slipper smitte i hovedakvariet.
Ciklide
det kan jo også hende at de andre beboerne i tanken stresser dem opp... en gang på zoo i molde hadde de kjøpt inn 100 neontetra, filteret stressa dem opp så de mista nesten 80stk over natten!!! da de slukket filteret døde det ikke flere...(har ihvertfall hørt det) se om andre fisker jager dem. tetra er av den typen som noen ganger lett blir stresset... :-)å hvis fisk eller filter stresser dem stryker de lett med. når jeg kjøper inn sånn fisk slukker jeg filteret første natta.å har dem i ett eget karantene akvarium første natta... der er de alene å får stresset ned før de kommer oppi stor tanken. i tilegg får eventuelle sykdomer utspill, så jeg ser om det er sykdom på dem å slipper smitte i hovedakvariet.



angående neonsyken/tetrasyke/plistophora er symtpomer:
lysende farger mister glansen, "båndet" (blått på neon og svart på svart tetra) blir ødelagt... har lagt til noen bilder jeg fant på google... ikke av de beste, men de kan kanskje hjelpe deg å danne ett bilde hvordan ett tilfelle neonsyke kan se ut...
Ciklide
angående neonsyken/tetrasyke/plistophora er symtpomer: lysende farger mister glansen, "båndet" (blått på neon og svart på svart tetra) blir ødelagt... har lagt til noen bilder jeg fant på google... ikke av de beste, men de kan kanskje hjelpe deg å danne ett bilde hvordan ett tilfelle neonsyke kan se ut...

Har du hentet inn tillatelse til å poste disse bildene? Om ikke vil disse bli fjernet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap