Diskus og mark

Nå i kveld så bæsjet den ene red snakeskinn diskusen ut en "mark" på 3-5 cm-den var helt hvit.
Tok den opp fra bunn på karret etter at den kom ut av diskusen, la den i en kopp med vann og studerte den-som sakt 3-5 cm lang, helt hvit og så liksom at den var delt opp i masse små ledd.

Noen gode råd her??

Hva gjør jeg nå? Hva er dette? Og hvordan griper jeg sakken ann? Hvilken form for behandling skal jeg bruke i karret?

Hvis den var leddet er det vel en bendelorm. Pass på at du får hele opp av karet da hvert ledd inneholder en mengde egg.
Hvilken behandling bruker jeg mot "faenskapet"????
Innvoldsorm er noe skikkelig dritt å ha med å gjøre.
Finnes mange arter av innvoldsorm som er mulig å få med fiskene, og de fleste smitter relativt fort.
Det er derfor oftest nødvendig å medisinere alle fiskene.

Skreiv en vanlig oppskrift på behandling i sykdomsartikkelen, under innvoldsorm.
Men jeg kan ikke garantere at det fungerer...

Andre behandlingsalternativer står det en del om på denne siden. Desverre er det mer eller mindre umulig å få tak i gode legemidler mot dette, siden de som er best, er trukket ut av hyllene.

Lykke til med behandlingen
Hei på deg Frank.
Nå har jeg lest om marker, men finner ingen artikler som beskriver det diskusene mine har-hvit mark på opp mot 5 cm-og etter konas mening, så ligner det bendelorm.

Har du noen idee Frank eller noen andre om hva dette kan være.
Hvis du ikke får hjelp her kan du prøve på Discus Page Holland, dette er kanskje det beste stedet å få hjelp til syke diskus.


Dette var skikkelig triste greier. Innvollsorm er kjipt å bli kvitt da du må regne hele karret som pestbefengt.

Hvi sdet virkelig er bendelorm er Praziquantel med en mengde på 2 til 10 mg/L behandlingen som skal til. Dette er da foreskrevet som et bad, slik at alle fiskene må gå gjennom denne behandlingen.

Forøvrig en meget god artikkel på SimplyDuscus beskriver dette.
Det middelet du henviser til Geir, er det noe jeg må til vetrinæren for åfå tak i?
Sånn jeg forstår det så må fisken flyttes til et annet karr, for et bad i 1-3 timer-Riktig eller??
Diskusene går i et 660 L karr, men jeg har et karrantene karr på 128 L-bør jeg putte alle oppi der(11 stk) og gjennomføre kuren.

Jeg regner med at det reseptbelagt og dermed er veterinær nødvendig. Ellers er et karantenekar helt nødvendig da det er vanskelig å få dette til i 660 literen. Fremgangsmåten er slik du har oppfattet den.

Les godt på den artikkelen på SimplyDiscus da den er knakende god.
Hei på deg Geir, det stoffet du henviser til er det samme som jeg gir hunda 2 ganger i året-mot mark. Mener du at det bare skal knusses og så blandes t i vannet??
Får forresten en fortype nå(ble postet idag) som er behandlet med medisiner for i kværke marken. Får 2 forskjellige typer, de er fra USA, en diskusfarm der nede.
Så heldigvis så var det ei i nærheten som hadde tatt inn det, og hun sendte det til meg i dag tidlig.
Blir spennende å se om det virker, har liksom litt mere tro på medisinene når de går rett ned i magen og tarmene. Så det blir spennende å se om diskusene spiser det.
Skal ikke fore dem før jeg får det foret, og det regner jeg med at jeg har imorgen.
De fleste medisiner mot ulike ormer, må tas inn i fisken, for i det hele tatt å ha effekt.
Finner ikke noen preparater i norsk handel som inneholder Praziquantel, men det betyr jo ikke at det ikke finnes.

Det er en stor fordel om du også gir fiskene litt nyklekket artemia (frossen fungerer også, men ikke like bra). Artemia fungerer meget godt for å rense opp tarmen for døde orm.
Hvitløk skal faktisk også ha god effekt på problemet, og i de mengder hvitløk er repressentert i Geir sin oksehjertemiks, burde man absolutt ha effekt.
I alle fall er det svært gunstig å bruke dette som forebygging, er litt mer usikker når om hvitløk har den beste effekten når bendelormerne er så store som du her sier

Om foret du får har effekt, er det flotters om du avslører navnet på den
En amerikansk diskus-oppdretter som sender til Norge
er Rocky Mountain discus.

Jeg har kjøpt medisinert fôr der for innvollsorm, og for gjelleparasitter. Var veldig effektivt, avføringen til scalarene gikk fra hvit hyssing til normal på ett døgn. Kuren ble fullført likevel selvsagt (fem dager) og fiskene ble helt friske. Fôret er i granulatform, og en dags faste før medisinfôringen tok til gjorde at de kresne scalarene spiste medisinen sin uten å nøle
Og det beste av alt er at medisinen spises av fisken og havner rett der den hører hjemme og skal gjøre nytte for seg; i fiskens innvoller.

Rocky mountain discus sender all medisin eller medisinert fôr øyeblikkelig. Sikkert fordi de vet at slikt haster veldig
Selv mottok jeg det medisinerte fôret i løpet av tre eller fire dager (helt fra USA)! Kan til opplysning melde at jeg samme dag bestilte noe fra Kai Hansen, og det ankom min postkasse et par dager etter medisin-fôret fra USA Kvikt levert av Rocky Mountain discus altså Det ble ikke nødvendig med kur fra Kai Hansen for min del, ettersom scalarene ble friske av det medisinerte fôret.

Jeg ser at Rocky mountain discus tilbyr Praziquantel også, og en flaske Praziquantel koster bare latterlige 12 dollar , som med dagens kurs er bare 76 kroner.
Flasken rekker til å behandle 480 gallon med vann. Amerikanske gallon er vel ca 4 liter pr gallon?

For de som er interessert i å se nærmere på det og lese mer info om det, klikk på linken ovenfor.
Hei på deg Frank, joa du finner preparater som innholder praziquantel i Norge.
Pillene jeg bruker for å kværke mark hoss hundene mine inneholder det. Leser rett fra esken med piller nå-Febantel 150 mg, pyrantel. embon. 144 mg og praziquantel 50 mg.
Navnet på de pillene er Drontal-Comp. vet., men de inneholder også Febantel og pyrantel. embon.
Skal holde dere oppdatert på hvordan det går når jeg begynner å fore med medisin foret.
Ikke noe mat på fiskene før det er i hus.
Fant også ut med litt leiting av preparatet finnes i Norge, selv om ett søk i veterinærkatalogen gav null og nix treff...

Takker for linker, Mona. De lagres herved!
Hei på deg Frank Har nå begynt en kur med DeWorm Bits til fiskene i diskus karret. Spennende å se om det hjelper.
Men jeg motar også en flaske med Praziquantel i posten, imorgen regner jeg med.
Så det jeg lurer på er om du eller noen andre er gode i engelsk-lurer på om dette preparatet "kværker" filterbakteriene i karret.

Vet ikke hvordan jeg legger ut link-men på nettakvariet har jeg et innlegg, som heteriskuser med mark-HJELP

og på et svar fra mona o er det en link som heter: Rocky mountain discus tilbyr Praziguantel.

Og der står det noe om filterbakteriene-men jeg greier ikke å fatte om preparatet "kværker" bakteriene eller ikke.

Setter kjempe stor pris på om noen har tid, lyst eller bare gidder å hjelpe meg med en oversettelse av akurat den linja, er ca. midt inni artikelen om preparatet.

Håper på hjelp

Praziquantel dreper ikke filterbakteriene.
Kan dette være aktuelt å bestille inn til karantenestajonen, Geir?

Det er samme stoffet som vi benytter mot gjellemark. Den eneste forskjellen er at man tilsetter det i foret for å ta knekken på innvollsorm

Ringer Kai en av kveldene og får han til å sende meg noe.
Idag startet jeg behandling med Praziquantel(produktet er fra USA og heter PraziPro).
Og etter hva produktet lover så skal det ta: Flukes, Tapeworm(som jeg har), Flatworms og Turbellarians.
Men i all elendigheten så har parret jeg har i lekskarret endelig fått yngel-de siste 10-15 gangene har de spist egga, men ikke nå-nå spreller det 40-50 stk på kjegla. Så kanskje jeg må begynne å klekke artemia om 4-6 dager
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap