sykdom for sommerfulger???

for noen dager siden måtte jeg avlive min flotte sommerfuglciklide han og i dag fant jeg hunnen sugd fast i pumpa. hannen var helt svart når jeg fant han og hunnen hadde hviste priker og stor kul over det eneøyet. nå har jeg en han igjen han ser bra ut forløbig... er dette noen sykdom som høres kjent ut og som bare er for sommerfugler eller alle fisker?

karret som sommerfuglene er i/var i er et selskapskar og det er mye fisk det mest smått....

takker for hjelp

er litt deppa nå...
Sommerfuglciclider er vanskelige og egner seg derfor ikke for nybegynnere. De blir lettere syke enn andre fiskearter.

Start overskrift og setninger med stor bokstav neste gang. Vi krever at alle som poster på forumet prøver å skrive skikkelig.
Mørke sommerfugler + språk...
Jeg har opplevd at to sommerfuglciklider har dødd etter å først ha fått en mørkere farge på kroppen (spesielt i hoderegionen). Hos meg har det gått bare et par dager etter at den mørke fargen har kommet, til fiskene har dødd. Den siste tiden har de gispet etter luft i overflaten. Jeg har godt innkjørte kar og ukentlige vannbytterutiner, og min teori når det gjelder mine fisk er rett og slett at det er stressrelatert. Begge har dødd i perioder der andre fisk har hatt egg eller der det har vært aggressiv fisk i karet.

Ellers må jeg si at jeg er veldig glad for at moderatorene på dette forumet er synlige og gjør jobben sin, men i dette tilfellet mener jeg at moderatoren burde sett litt gjennom fingrene. Så lenge innlegget ellers er OK formulert og lett forståelig, har vel manglende bruk av stor forbokstav minimalt å si?
Korrekt språk er vel og bra, men i noen tilfeller er påtale mer til skade enn til nytte. I dette tilfellet er det slik, mener jeg.
De fleste har nok uansett godt av å lese innlegget sitt et par ganger før de sender det, - rette feil og moderere seg selv (slik jeg også har gjort i dette innlegget ).

Hilsen Knut B.
Sorry
Sorry for at jeg ikke brukte stor bokstav på tittel...... er ikke den sterkeste innen rettskriving og det hjelper jo heller ikke at jeg var stressa....


men noen som har noe forslag til fisk som kan overta hovedrollen i karret mitt?? ligger en oversikt over fisk i karret i profilen min.. takker for hjelp og beklager på det sterkeste feilskriving

Dete med korrekte overskrifter er noe vi gjør alle oppmerksomme på. Det er ikke behov for å be om undskyldning, men heller ta dette som en påminnelse.

Søk på Apistogramma som ny hovedfisk.
Tar det til meg og har nå et nytt spørsmål kan jag velge fritt av disse eller passer alle disse til det jeg har i karret mitt? vil ha en rolig eg fredlig fisk men er enige at Apistogramma er fine noen som har et forslag innenfor Apistogramma familien?
Synes spørsmålet til Rubeno er svært interessant siden jeg selv har opplevd endel problematikk i forhold til Sommerfugler. Minnes også at endel andre akvarister har hatt problemer med denne arten. Har endel levendefødende arter som har samme åpenbare tendenser til å stryke med (micropoecilia). Det finnes mange teorier omkring dette, men det koker ned til at endel arter er vanskelige......

Når det gjelder rettskriving og denslags....:
Ingen trenger å beklage noe som helst. Grunnen til at språk og rettskriving kommenteres er at vi ønsker bedre innsats neste gang+å gjøre alle oppmerksomme på at dette faktisk betyr noe. Kall det gjerne en kampanje
Rubeno
Tar det til meg og har nå et nytt spørsmål kan jag velge fritt av disse eller passer alle disse til det jeg har i karret mitt? vil ha en rolig eg fredlig fisk men er enige at Apistogramma er fine noen som har et forslag innenfor Apistogramma familien?


Jeg kan anbefale Regnbueciklide på det varmeste

De er kjempeflotte, rolige og har en fin atferd. Ikke er de så vanskelige heller.

Jeg har erfart Regnbuecikliden som litt følsom for vannkvalitet, mens Apistogramma Cacatouides har gått problemfritt hos meg i flere år.

Får du tak på noen gode eksemplarer av disse så anbefales de på det varmeste.

Mitt par holdt stand mot Palettciklider når de hadde yngel . Hannen hadde en snedig teknikk for å parere utfallene. Han svømte aldri av flekken, han kun vendte seg mot paletten etterhvert som denne flyttet seg.
Nannacara anomala?

Disse er vist veldig morsomme fisk og blir kjempeflotte med trivselsfarger
Geir Kristiansen
Jeg har erfart Regnbuecikliden som litt følsom for vannkvalitet, mens Apistogramma Cacatouides har gått problemfritt hos meg i flere år.


Ja, det stemmer at den er noe følsom for vannkvaliteten, men dersom man bare instiller seg på å bytte nok vann, synes jeg at de gir mye tilbake for strevet. Spesielt hannens farger er helt utrolige når han blåser seg opp for hunnene.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap