Er eSHa Exit KUNN for hvit prikker?
Postet 29.03.07 kl 14:26
Endret: 29.03.07 kl 14:26
grønnt vann av eSHa Exit.
hvor lenge holder vannet seg grønnt av denne medisinen?
Postet 29.03.07 kl 16:04
Postet 29.03.07 kl 16:08
Nei, eSHa Exit er ikke bare til hjelp mot hvitprikk, men mot en rekke ektoparasitter.
Husk at ikke alle flekker på fisk kan relateres til parasitter.
Den grønne fargen, stammer fra ett preparat som heter Methylenblått som det er en liten mengde av i medisinen. Irronisk nok, gir mathylenblått grønt vann, og malakittgrønt, blått vann... Begge forbindelsene er å finne i E. Exit.
Les mer om denne her
Husk at ikke alle flekker på fisk kan relateres til parasitter.
Den grønne fargen, stammer fra ett preparat som heter Methylenblått som det er en liten mengde av i medisinen. Irronisk nok, gir mathylenblått grønt vann, og malakittgrønt, blått vann... Begge forbindelsene er å finne i E. Exit.
Les mer om denne her
Postet 29.03.07 kl 16:54
Postet 29.03.07 kl 17:30
mona oEr du helt, helt sikker på det Frank? Jeg kjøpte et par flasker med rent methylenblått i en britisk nettbutikk i fjor, og det var blått som bare det...? Vannet ble helt blått. Og i bøker der oppdrett og forhindring av mugg på egg beskrives, står det at vannet blir [I]blått [/I]når man har methylenblått i.
Helt sikker har livet lært meg å skjelden være
Men temmelig sikker, det er jeg.
F.eks Tetra ContralIck, er bassert på blandt annet malakittgrønt. Denne farger vannet blått.
Tetra General Tonic har noe Methylenblått i seg, og denne farger vannet grønt...
Tester nå ut Beck`s multi på en stygt angrepet diskus (sopp), denne inneholder malakittgrønn, og vannet ble umiskjennelig blått, med ett "hint" av grønnskjær (denne medisinen er bassert på mest malakittgrønt, men også noe methylenblått).
Har også fått laget medisin på apoteket lokalt, for en del år siden. Der ble blått grønt, og motsatt, for å si det enkelt
Her er forresten noe jeg klippet fra en av produsentene av mathylenblått (som har mange hundre navn, forresten :p)
methylene blue dark green crystals or crystalline powder with a bronzelike luster; used in the treatment of methemoglobinemia and of cyanide poisoning, and as a bacteriologic stain and an indicator.
Postet 29.03.07 kl 18:15
Frank Angell[QUOTE=mona o]Er du helt, helt sikker på det Frank? Jeg kjøpte et par flasker med rent methylenblått i en britisk nettbutikk i fjor, og det var blått som bare det...? Vannet ble helt blått. Og i bøker der oppdrett og forhindring av mugg på egg beskrives, står det at vannet blir [I]blått [/I]når man har methylenblått i.
Helt sikker har livet lært meg å skjelden være
Men temmelig sikker, det er jeg.
F.eks Tetra ContralIck, er bassert på blandt annet malakittgrønt. Denne farger vannet blått.
Tetra General Tonic har noe Methylenblått i seg, og denne farger vannet grønt...
Tester nå ut Beck`s multi på en stygt angrepet diskus (sopp), denne inneholder malakittgrønn, og vannet ble umiskjennelig blått, med ett "hint" av grønnskjær (denne medisinen er bassert på mest malakittgrønt, men også noe methylenblått).
Har også fått laget medisin på apoteket lokalt, for en del år siden. Der ble blått grønt, og motsatt, for å si det enkelt
Her er forresten noe jeg klippet fra en av produsentene av mathylenblått (som har mange hundre navn, forresten :p)
methylene blue dark green crystals or crystalline powder with a bronzelike luster; used in the treatment of methemoglobinemia and of cyanide poisoning, and as a bacteriologic stain and an indicator.
Her våknet kjemikeren i meg.... Mener da å vite at ihvertfall metylenblå ER blå?? Skikkelig knall kongeblå til og med.... måtte undersøke dette...Trodde først det var snakk om pH-omslag i farge, mange fargestoffer har EN farge ved en viss pH og en annen farge ved annen pH. Andre kjemiske egenskaper enn pH kan også gi omslag i farge på visse stoffer. Slike stoffer kalles indikatorer, og de fleste/alle dråpetestene vi bruker er basert på dette. MEN: etter et søk på disse to fargene fant jeg bla. denne siden, her står det at malakittgrønn er grønn og metylenblå er blå. Innimellom er ting nøyaktig som det høres ut, også i kjemiens verden
Sjekk også ut Wikipedia. Fast metylenblå er grønnaktig, men LØSNINGEN er altså blå, og ting som farges med denne fargen blir blå. Og hvis dere leser under "pranks" nederst i Wikipediasiden skjønner dere hvorfor jeg vet at dette stoffet er blått...been there, done that...... Ikke spesielt helsebringende, IKKE gjør det på egenhånd...
Om malakittgrønn står det noen steder at den er blågrønn, så der kan man vel være mer i tvil.
Ser forøvrig at du har rett ang. Tetra General Tonic, Frank. Her står det methylene blue, men løsningen er grønn. Det må være noe mer oppi der som gir grønnfargen (evt noe som er sterkt gulfarget?), innholdsfortegnelsene er vel sjelden fullstendige på disse midlene. Men en løsning av REN metylenblå er altså....jepp....blå....
Postet 29.03.07 kl 19:23
Det var akkurat det jeg trodde
I en gammel bok om scalarer jeg har, skrevet av dr. Herbert Axelrod, skriver han mye om oppdrett og hvordan behandle egg for å unngå mugg. Det gjorde han med methylenblått. Når han skal forklare doseringen, beskriver han hvor blått vannet skal bli osv. Alltid klart og tydelig blått.
Det går jo igjen overalt, når oppdrettere snakker om medisin eller hvordan behandle egg for å unngå sopp. De skriver jo at vannet blir blått overalt!? Jeg har aldri sett et eneste sted hverken i litteratur eller på nett at noen skriver at det blir grønt når det brukes (methylenblått altså).
Og mine flasker med methylenblått var det klart blå væske i. Disse flaskene het rett og slett "Methylen blue".
I en gammel bok om scalarer jeg har, skrevet av dr. Herbert Axelrod, skriver han mye om oppdrett og hvordan behandle egg for å unngå mugg. Det gjorde han med methylenblått. Når han skal forklare doseringen, beskriver han hvor blått vannet skal bli osv. Alltid klart og tydelig blått.
Det går jo igjen overalt, når oppdrettere snakker om medisin eller hvordan behandle egg for å unngå sopp. De skriver jo at vannet blir blått overalt!? Jeg har aldri sett et eneste sted hverken i litteratur eller på nett at noen skriver at det blir grønt når det brukes (methylenblått altså).
Og mine flasker med methylenblått var det klart blå væske i. Disse flaskene het rett og slett "Methylen blue".
Postet 29.03.07 kl 20:59
Legger meg langflat Det logiske er atter engang bevist mest logisk.
Det ulogiske er at apoteket her tydeligvis ikke hadde blanda rett til meg.
Det er vel svaret på en heller manglende effekt på medisinene :p
Men dette med tetra sine medisiner, irriterer det lille jeg har igjen av hår av meg.
Har ikke brukt disse på flere år, og kommer neppe til å bruke de igjen uansett.
her er innholdet i ContralIck:
Malachite green carbinol hydrochloride 7.880 mg
Formaldehyde 3.20 g
Formaldehyd farger såvidt jeg vet ikke vannet i det hele tatt.
Ut i fra denne siden beholdes den grønne krystaliske fargen i vannoppløsninger... Effektiv mot sopp og en del bakterier. Har rett å slett Tetra bæsja på leggen for mange år siden, og ruka ligger der ennå å stinker? (les: rotet med ingrediensene)
General Tonic er bassert på:
Ethacridine lactate 836.0 mg
Acriflavin 160.2 mg
Methylene blue 56.44 mg
9-amino-acridine * HCI * H2O 28.20 mg
Ethacridine lactate er som kjent gul-orange, også i oppløsninger.
Acriflavin aner jeg ikke hvilken farge den har.
Methylene blue er som du sier, blå. Hvorfor i kjøttkaker blir da vannet grønt?
Blå+gul, blir da ikke grønn?
Mystifistisk...
Det ulogiske er at apoteket her tydeligvis ikke hadde blanda rett til meg.
Det er vel svaret på en heller manglende effekt på medisinene :p
Men dette med tetra sine medisiner, irriterer det lille jeg har igjen av hår av meg.
Har ikke brukt disse på flere år, og kommer neppe til å bruke de igjen uansett.
her er innholdet i ContralIck:
Malachite green carbinol hydrochloride 7.880 mg
Formaldehyde 3.20 g
Formaldehyd farger såvidt jeg vet ikke vannet i det hele tatt.
Ut i fra denne siden beholdes den grønne krystaliske fargen i vannoppløsninger... Effektiv mot sopp og en del bakterier. Har rett å slett Tetra bæsja på leggen for mange år siden, og ruka ligger der ennå å stinker? (les: rotet med ingrediensene)
General Tonic er bassert på:
Ethacridine lactate 836.0 mg
Acriflavin 160.2 mg
Methylene blue 56.44 mg
9-amino-acridine * HCI * H2O 28.20 mg
Ethacridine lactate er som kjent gul-orange, også i oppløsninger.
Acriflavin aner jeg ikke hvilken farge den har.
Methylene blue er som du sier, blå. Hvorfor i kjøttkaker blir da vannet grønt?
Blå+gul, blir da ikke grønn?
Mystifistisk...
Postet 30.03.07 kl 12:11
Postet 30.03.07 kl 12:34
Frank AngellBlå+gul, blir da ikke grønn? Mystifistisk...
Ikke mystisk i det hele tatt
Blander man blå og gul blir det meget grønt, jo Alle som har hatt maleskrin som barn vet det, det er nok bare noe du har glemt.
Blått og gult blir grønt, rødt og grønt blir brunt, rødt og blått blir lilla osv.
Jeg har gått på videregående skole med "Tegning, form og farge" som linje, og min hukommelse mht fargehjulet og fargeblandinger er sikkert litt ferskere enn dine da. *he-he*
Postet 30.03.07 kl 14:01
*Småflau*
Farger er ikke, og har aldri vært, min sterke side Jeg har rett å slett ikke filla peiling på hva som blir hva, når en kombinerer.
Blått og gult hørtes ikke grønt ut, og det var derfor jeg skreiv som jeg gjorde.
Denne avsporingen av tråden har i alle fall klarert opp noe for meg nå :p
Da gjenstår det bare å finne ut hvorfor malakittgrønt i ContralIck blir dønn blå i karet.
Det gidder jeg ikke spekulere mere på, i alle fall
Farger er ikke, og har aldri vært, min sterke side Jeg har rett å slett ikke filla peiling på hva som blir hva, når en kombinerer.
Blått og gult hørtes ikke grønt ut, og det var derfor jeg skreiv som jeg gjorde.
Denne avsporingen av tråden har i alle fall klarert opp noe for meg nå :p
Da gjenstår det bare å finne ut hvorfor malakittgrønt i ContralIck blir dønn blå i karet.
Det gidder jeg ikke spekulere mere på, i alle fall
Postet 30.03.07 kl 14:17
Frank AngellDenne avsporingen av tråden har i alle fall klarert opp noe for meg nå :p Da gjenstår det bare å finne ut hvorfor malakittgrønt i ContralIck blir dønn blå i karet.
Tidenes avsporing på forumet her, ja Men både fornøyelig og lærerikt da! Har aldri googlet fargestoffer så mye før...
Spørs om de syke fiskene til Laila Annie bryr seg om fargen på medisinen. Hvordan går det med dem?
Postet 30.03.07 kl 16:46
hehehe Nei di ser ut til å minst bry seg om vannets farge Ser ikke bra ut med sverddragene nei, etter dag 2 med GRØNN medisin i vannet... har de veeeldig mye mere hvite prikker, så jeg er spent på om di forsvinner på dag 3. Har spredd seg på kroppen også En øksefisk har også en prikk på finna, men ellers ser det "bra" ut, om man kan kalle det for bra...
Postet 30.03.07 kl 21:16
Dag 3, men ingen bedringer...
Nå har jeg brukt dagens dose i karet, tredje dagen dette.
1. Kan man bruke eSHa Exit mange dager over tre dager, og
2. er det vits ettersom ikke bedring er blitt til nå?
3. Skal det gå lenge før jeg kan forvente å se bedring?
Noen som har erfaring med denne medisinen og som har medisinert med denne over tre dager...?
Ingen andre fisker enn de som tidligere er nevnt har fått prikker enda.
1. Kan man bruke eSHa Exit mange dager over tre dager, og
2. er det vits ettersom ikke bedring er blitt til nå?
3. Skal det gå lenge før jeg kan forvente å se bedring?
Noen som har erfaring med denne medisinen og som har medisinert med denne over tre dager...?
Ingen andre fisker enn de som tidligere er nevnt har fått prikker enda.
Postet 31.03.07 kl 10:35
Ja, kuren kan fortsettes ut over 3. dag. Bytt ut 35% av vannet, og gi en full dose (dag 1.dose)Laila AnnieNå har jeg brukt dagens dose i karet, tredje dagen dette. 1. Kan man bruke eSHa Exit mange dager over tre dager,
Helt klart. Å bytte til annen medisinering har lite for seg. E. Exit er av de mer effektive, og du oppnår kun å stresse fiskene med å bytte, i tillegg til at bytting krever fjerning av medisin fra vannet først.Laila Annieog 2. er det vits ettersom ikke bedring er blitt til nå?
Normalt ser en effekten raskt. Men noen ganger er parasitten mer seiglivet enn andre ganger. Det er etter alt å bedømme snakk om varianter av parasitten. F.eks en kjent variant, trenger temperatur på over 43`C for å drepe parasitten (heldgivis er denne ikke kommet til Norge - ennå).Laila Annie3. Skal det gå lenge før jeg kan forvente å se bedring?
Sårskorpene\ prikkene du ser, trenger ikke å bety at parasitten er aktiv. Om du føler at det tar uholdbart lang tid å få has på prikkene; forsøk å fange de rammede fiskene med håv; prikkene faller da trolig av i kontakt med den "grove" nettingen
Postet 31.03.07 kl 10:42
Postet 31.03.07 kl 11:03
Postet 31.03.07 kl 18:22