Hva feiler det Khuliålen min?
idag da jeg kom hjem fra skolen trodde jeg først Khuliålen var død.
den lå helt stille (Khuli ål gjør jo som oftest det) under ei slags grotte i karet. det jeg reagerte på var at ålen virka så bleik, å hadde ett sår på buken.
men da jeg skulle fiske opp den "døde" fisken, begynte den å sprelle som bare juling.
etter mye slit greide jeg omsider å få plumpa fisken oppi en liten netting innhengning for å studere den bedre.
jeg oppdaga at den har 2 "kuler" på seg. like bak øh.. "hendene" (svømmefinnene???:-P )
dette er to meget rare kuler, på begge sidene av kroppen.
i tillegg virker hele fisken generelt feit.
den har alltid vært feit, men tror det skyldes at det er en hunn. men nå er den ekstra feit!
en annen ting jeg finner meget rart er det at fisken har 2 sår.
to åpne sår. sårene er ca midt på fisken.
først så jeg bare ett sår, å regnet med at den hadde vært iveien å fått bank fra en eller annen fisk, men da jeg fikk den oppi nettingen oppdaget jeg ett sår til.
på akkurat samme sted, bare på andre siden av kroppen.
det siste såret er også litt mindre enn det første.
fisken er ikke helt blek. men litt blekere enn vanlig under buken..
lurer svært på hva som er galt med den!
kan det være noe forstoppelse eller noe? :-S vet ikke hvordan tarmsystemet fungerer til en ål! :-S
hah! søstera mi er overbevist om at det er kreft, siden hun leste noe om noen gullfisker med kreft for litt siden! hehe...
fikk tatt noen bilder.
nå går ålen i ett kar for seg selv. med gjemmesteder og blåsesand i.
den lå helt stille (Khuli ål gjør jo som oftest det) under ei slags grotte i karet. det jeg reagerte på var at ålen virka så bleik, å hadde ett sår på buken.
men da jeg skulle fiske opp den "døde" fisken, begynte den å sprelle som bare juling.
etter mye slit greide jeg omsider å få plumpa fisken oppi en liten netting innhengning for å studere den bedre.
jeg oppdaga at den har 2 "kuler" på seg. like bak øh.. "hendene" (svømmefinnene???:-P )
dette er to meget rare kuler, på begge sidene av kroppen.
i tillegg virker hele fisken generelt feit.
den har alltid vært feit, men tror det skyldes at det er en hunn. men nå er den ekstra feit!
en annen ting jeg finner meget rart er det at fisken har 2 sår.
to åpne sår. sårene er ca midt på fisken.
først så jeg bare ett sår, å regnet med at den hadde vært iveien å fått bank fra en eller annen fisk, men da jeg fikk den oppi nettingen oppdaget jeg ett sår til.
på akkurat samme sted, bare på andre siden av kroppen.
det siste såret er også litt mindre enn det første.
fisken er ikke helt blek. men litt blekere enn vanlig under buken..
lurer svært på hva som er galt med den!
kan det være noe forstoppelse eller noe? :-S vet ikke hvordan tarmsystemet fungerer til en ål! :-S
hah! søstera mi er overbevist om at det er kreft, siden hun leste noe om noen gullfisker med kreft for litt siden! hehe...
fikk tatt noen bilder.
nå går ålen i ett kar for seg selv. med gjemmesteder og blåsesand i.
Postet 29.03.07 kl 16:32
Endret: 29.03.07 kl 16:45
Forstoppelse tviler jeg på at dette er, hvorfor skulle den få sår\ kuler av at ræ... er tett :p?
Jeg er slett ikke sikker på at din søster har så veldig feil. Fisken kan ha svulster, innvendig.
Men, jeg kan desverre ikke si akkurat hva det er som plager fisken din. Ut fra symptomer, er det 2-3 sykdommer som klart skiller seg ut, men da alle disse samtidig. Normalt ville fisken vært dau, dersom den hadde disse samtidig, og jeg heller derfor over til å finne andre teorier.
Jeg ville nok issolert fisken fra rensten av fisk, slik at du kanskje unngår smitte, om dette er smittsomt.
Gi fisken godt stell, og observer nøye. Det er vel alt du kan gjøre for fisken på dette stadie
Jeg er slett ikke sikker på at din søster har så veldig feil. Fisken kan ha svulster, innvendig.
Men, jeg kan desverre ikke si akkurat hva det er som plager fisken din. Ut fra symptomer, er det 2-3 sykdommer som klart skiller seg ut, men da alle disse samtidig. Normalt ville fisken vært dau, dersom den hadde disse samtidig, og jeg heller derfor over til å finne andre teorier.
Jeg ville nok issolert fisken fra rensten av fisk, slik at du kanskje unngår smitte, om dette er smittsomt.
Gi fisken godt stell, og observer nøye. Det er vel alt du kan gjøre for fisken på dette stadie
Postet 29.03.07 kl 16:47
Frank AngellForstoppelse tviler jeg på at dette er, hvorfor skulle den få sår\ kuler av at ræ... er tett :p?
det var det jeg stussa litt på å sjø! hehe..
den lever da enda! er i eget kar nå.
skal følge godt med å bytte vann ofte.
håper bare det blir bra med den da! blir så fort glad i fiskene mine jeg! hehe...
men når det er sagt så er ikke denne fisken så veldig ung lengre da. (eller... hvor gamle blir Khuli ål?) den er vel rundt.. 4 år tenker jeg.
men jeg har veldig lyst til å finne ut hva som feiler den.
kjekt å vite.
ser ingen andre fisker med samme symptomer i vannet.
men har skifta 3 bøtter vann for sikkerhets skyld da.
er ikke noe jeg er så redd for som smittsomme sykdomer i akvariet!
huff!...
Postet 29.03.07 kl 18:51
Postet 30.03.07 kl 14:24
Postet 30.03.07 kl 14:30
Postet 30.03.07 kl 21:30
Postet 31.03.07 kl 03:00
CathrinSånn ble en av mine Khuliiål seende ut før den døde. De grønne prikkene er egg, virker nesten som at den ble så full av egg at den bare sprakk.
heh.. rart.
men jeg har bare to khuliåler. (en vanlig og en svart) skal ikke de være ganske mange før de formerer seg? :-S
på en annen side så er det ut som om det er noe inni det største såret. men synes ikke det ligner så veldig på egg da..
uansett, de to kulene frampå ålen er nesten helt borte nå!
men sårene er jo der ennå.
å jeg synes det ene er blitt litt større.
men den svømmer jo rundt ennå. uff håper sårene dens blir bra nå da! så kan den kanskje komme oppi 155 litern igjen snart!
legger ved noen nye bilder fra idag.
ikke bra bilder at det gjør noe da men...
Postet 31.03.07 kl 14:32
den HAR egg!
satt å studerte den SKIKKELIG nå istad.
på den siden hvor den har det største såret synes jeg fortsatt ikke det ligner så veldig på egg, men på det lille såret på andre sida, der er det sånne små grønne egg akkurat som hos Cathrin`s ål!
tror nesten hun har rett.. virker som om den er så full av egg at den holder på å sprekke!
dæven...
den er seriøst FEIT!
(på en annen side forklarer det fortsatt ikke kulene den hadde!)
jeg vurderer nå å sette den andre ålen oppi sammen med den feite, i håp om at de finner på å formere seg. så den stakkars fisken får "lettet litt på trykket" for å si det sånn...
men jeg har jo bare to khulli! (er 110% sikker på at den andre er en hann da!)
en sort å en vanlig. vil disse krysse seg? å er det mulig at de yngler bare to sammen?
å er det i det hele tatt ett smart trekk å prøve å få fisken til å slippe eggene in the first place?!! :-S
på den siden hvor den har det største såret synes jeg fortsatt ikke det ligner så veldig på egg, men på det lille såret på andre sida, der er det sånne små grønne egg akkurat som hos Cathrin`s ål!
tror nesten hun har rett.. virker som om den er så full av egg at den holder på å sprekke!
dæven...
den er seriøst FEIT!
(på en annen side forklarer det fortsatt ikke kulene den hadde!)
jeg vurderer nå å sette den andre ålen oppi sammen med den feite, i håp om at de finner på å formere seg. så den stakkars fisken får "lettet litt på trykket" for å si det sånn...
men jeg har jo bare to khulli! (er 110% sikker på at den andre er en hann da!)
en sort å en vanlig. vil disse krysse seg? å er det mulig at de yngler bare to sammen?
å er det i det hele tatt ett smart trekk å prøve å få fisken til å slippe eggene in the first place?!! :-S
Postet 01.04.07 kl 00:01
Postet 01.04.07 kl 00:57
Postet 01.04.07 kl 12:31