Utstående gjeller ...

Så var det trøbbel igjen. Leopard Danioene denne gangen også... Et par av dem har dødd i løpet av de siste døgnene.

De ser normale ut i kroppen, huden er hel og alt ser vel ut. En av de gjenlevende er litt slappere enn de andre og gjellene er hovne... eller rettere sagt, de står litt ut. Kan ikke se noe som henger ut fra dem, men fisken ser ut som om den tygger.

Jeg har behandlet med flubenol 15 to ganger den siste måneden, så det burde ikke være parasitter. Jeg fulgte normal dose, men ikke for lav. Dessuten så ser det ut til at dette dreper fortere enn da fiskene hadde innvollsparasitter... For da kunne man se noen dager i forveien at noe var galt, at de ble tynne og slappe. Disse fiskene er ikke tynne...

Danioene har alltid hatt den refleksen at de glefser etter alt som flyter i vannet uansett om det er rusk eller bæsj, og de spytter det sjelden ut igjen... De er jo litt hyper, så jeg regner med de ikke har tid til å kjenne etter om det faktisk er mat de spiser...

Jeg kommer til å forsøke å få tak i fisken og isolere den, sånn at smittepresset ikke blir så stort. Kanskje jeg bør isolere alle danioene? For det er dem jeg har mistet flest av, alt i alt...

Er det noe annet enn gjelleparasitter som kan gi utstående gjeller?
Alle eller ingen!
Jeg bestemte meg for å isolere de fire Danioene jeg har igjen... Jeg kommer nok ikke til å kjøpe nye hvis jeg mister noen av dem, så da er det like greit at de får være sammen som stimfisk to the bitter end... Huff, er jeg slem, eller?
Det er bare det at det virker som om disse fiskene er magneter for sykdom og pest... Hardføre fisk liksom! :-S Ingen fisker som jeg har hatt mer trøbbel med enn disse...
Jeg ville nok også issolert hele hurven, siden det kun er disse som utvilkler symptomer (i alle fall til nå).

Selv har jeg stort sett kun positive erfaringer med arten, har en del gamle beist på 3-4 år, som aldri har sett sykdom.
Lett å få yngel på\ fø opp yngel på er de også :p Få kan fort bli til en anstendig stim, om en vil.
Takk for svar.
Prøvde å drette dem en gang, men det ble aldri noe av eggene....
De er jo flotte stimfisk, for de stimer bra. Virker som om de stimer nesten til de stuper... Det er vel derfor det er så vanskelig å se om de er syke :S Man ser det kanskje ikke før de omtrent er for døden?

Jeg er veldig lei av dem nå, men det er jo fordi jeg sliter med å holde dem friske... :-S
...og rødlig munn...
Nå er munnen blitt rødlig. Ser nesten litt sår ut...
Gir noe Esha 2000, og ser det an... Så lenge den svømmer og spiser kommer jeg til å la den leve... Men blir det slutt på en av delene, så tenker jeg den skal få slippe.

Tåler danioer litt salt i vannet? Hvor mye i så tilfelle?Tenkte f.eks på opp til en halv prosent... (det er kun danioer i karet)
Uff! I natt døde en spreng-gravid platy også... Men hun hadde ingen symptomer, annet enn at hun var i gang med fødsel... Nå vet jeg jammen ikke om jeg skal klassifisere dette som et relatert dødsfall eller ikke... :-S
Jeg ville nok sett dødsfallet opp mot den pågående fødselen. Det er ikke rent få slike fisk som dør rett før, under og rett etter fødsel. Fiskene er rett å slett ikke skapt for det voldsomme antall yngel + størrelsen, de bærer.

Den røde munnen kan være ett tegn på pågående munnråte, selv om dette ikke skulle blåse ut gjellene. E 2000 skal da være en grei kur for dette.

Ang oppdrett av denne arten; har kun drettet disse som "uhell".
Dvs: første gang, tok jeg en del grus ut av 375litern. Denne ble spylt for dritt i dusjen, under vann på 35-40`C, noen minutter.
Grusen ble så brukt i ett 63L akvarie med bunnfilter.

Etter 3 dager trodde jeg at jeg hadde fått planarier, eller noe annet smått i karet. Det var nemlig noen "bobler" fra luftfilteret som svømte mot strømmen... Studering viste at det var ørsmå yngel. Trodde først at det var Kongotetra, men den gang ei.
De første dagene ble disse fôret med knust tørrfôr, deretter nyklekket artemia (hadde ikke egg i hus).

Mot alle odds, overlevde eggene denne behandlingen, og yngelen ble klekket.
Urk! Tabbe å ikke ha fisk i karantene
Desverre så har det blitt flere dødsfall (nevnt i tråden "sipper du når fisk dør")

Jeg vet nå hvor det kommer fra... Min datter tigget til seg enn ny guppyhann for ca en uke siden. Fiskene i karet så friske og fine ut, så selv om vi ikke hadde plass til fisk i karantene, så tok jeg sjansen på å kjøpe.

Fisken det er snakk om, er frisk og fin den dag i dag, men den kan ha tatt med seg smitte fra butikken.

Var en tur i samme butikk her i går, og da var mange av karene satt i karantene, og sykdommen så ut som om den hadde herjet verst i platy-karet. Det må være noe som knekker platyene, mens andre fisk bare får mildere symptomer.

Danioene som jeg isolerte og medisinerte, er ikke døde. Den ene ser mindre pigg ut, men lever iallefall. Platyene som døde hadde ingen tydelige symptomer før de døde... Men nå får dette karet også medisin, så jeg krysser fingrene for at dette går bra, tross alt....

Jeg skammer meg skikkelig! Heretter må jeg tenke på hvordan jeg kan klare å få til et karanteneopplegg som fungerer :-S
Nå må jeg virkelig tygge i meg mine egne ord :-S
Danioene som jeg isolerte begynte å oppføre seg veldig merkelig i dag... De sto på hodet ig forsøkte å stange ned i grusen. Nå har denne sykdommen gått til hodet på dem, tenkte jeg... Men da jeg så nærmere etter, så jeg noen streker nedi grusen! Danioyngel! :O

Jeg må visst bare bøye meg i støvet for disse fiskene... Alt jeg har sagt om at jeg syntes de var svake, må jeg bare trekke tilbake igjen...

De skulle jo liksom være syke, og så finner de på å yngle istedet... Rare fiskene!

Nå spørs det om jeg får dem til å leve opp da.... Jeg må jo flytte danioene til noe annet... Skal jeg ta sjangsen på å flytte dem tilbake til hovedkaret? Jeg har en balje på 20 liter ledig, men ingen ledig brusestein eller pumpe.... Jo, forresten, jeg har et powerhead som jeg kan sette en tynn svamp på...
... Ja, da var det gjort, og kjøkkenbenken er full....
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap