hva er det som skjer i akvariet mitt?

for litt over en uke siden, startet jeg opp 150literen på nytt igjen.
pga flytting, fra Smøla til Elnesvågen i Fræna.
jeg må innrømme, jeg var meget rask med å sette fisk i karet igjen. etter 24 timer svømte de første fiskene i karet. med siden hele flyttelasset kom i èn gang, hadde jeg ingen mulighet til å gjøre det anderledes...

uansett. nå, etter flere dager hvor alt har sett bra ut, har flere av fiskene blitt slappe.
det hele ser meget rart ut. guppyene ligger på bunnen med klemt halefinne, og tetraene står i flokk i ett hjørne. Scalarene ligger slappe å hviler på bunnen, å kvikkner kun når det er mat å få. ett par minutter etter fòringen er de tilbake på bunnen.

min første tanke var at det var nitritt i vannet. men jeg kjørte flere vanntester.
Kh, Ph, Nitritt, Amoniakk, og Gh har blitt testet å alt ser ut til å være i den skjønneste orden.
jeg har enda ikke mistet noen fisk, men er redd det begynner å se litt mørkt ut.
jeg har igrunn aldri vært borti skikkelig massesykdom før, så dette er litt nytt for meg..
ekstra skummelt er det når jeg ikke vet hva som er galt.
jeg lurer litt på om det kan være vannet fra kranen her...
mens vannet på Smøla er ett utsøkt akvarievann, er det mulig vannet i Enesvågn ikke egner seg likegodt. fra usikkre kilder har jeg at vannet her ikke er så bra akvarievann.

mine små akvarier however, er helt fine! å i 50 literen er det til å med blitt reproduksjon, å en ny generasjon scalarer.
Juvelciklidene, og noen "falske NeonTetra" som var i karantene i 40 literen er alle helt fine. det samme gjelder paradisfisken som gikk i eget kar.

hva tror dere[/I om saken? er det min feil eller vannets feil?
takker for svar.
Du sier at halefinnene er klemt på Guppyene, hvordan klemt? Sånn spiss eller?

Har hatt noen massedøder i mine akvarier (finnene på fiskene var klemt), og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Så jeg spurte her på Af, om hva jeg skulle gjøre, og da sa Frank at jeg skulle prøve å få mer oksygen i vannet og kanskje skru varmen litt ned (bare et par grader). Så jeg satte på en luftpumpe, og skrudde varmen litt ned, og tok av lokket (bare en stund), for hvis jeg tok av lokket ble det mer lufting. Og det funka. Men da hadde jeg jo også medisin i, men den hjalp ikke gangen før det. Så jeg tror det var siden det ble mer oksygen i vannet, at fiskene ble frisk.

Jeg glemte å skrive inni der at varmen skulle jeg skru litt ned, for at da ble ikke oksygen borte med en gang (tror det var sånn det var).
Kan vel også være en og annen basillusk som har satt seg i dem i forbindelse med flyttestress? Bruker du forresten vann fra varmtvannskranen? Kan jo hende kobbernivået er skyhøyt i det nye huset?
Malin.P
Du sier at halefinnene er klemt på Guppyene, hvordan klemt? Sånn spiss eller?

uhm.. bare.. klemt! :P å luft er det mer enn nok av. masse planter, en luftumpe og oksygen ut av filteret.

uansett. det er poppet frem mye hvite prikker på dem nå, så det er ingen tvil. prikksyken. uff å uff!
jeg er iferd med å sterilisere hele dritten nå.
nesten alle tetraene og guppyene mine, samt 1 scalare og 1 praktbotia, har gått bort.
jeg har tatt de igjenlevende fiskene, kastet dem oppi 43 literen, og medisinert med noe prodac middel.
når jeg begynte å rote blant plantene i morges, å døde fisker fløt opp overalt, så så det ut som det hadde vært ett atomutslipp nedi der!!
sykdomsakvariet er tømt, og blåsesanden kastet oppi myra. (blir vel ett helvete å få sykdomen ut av den sanden. den er jo så kompakt!) å Søsters skal kjøre til Ålsund å kjøpe ny neste uke.
de levende plantene er kjørt nedi ei bøtte med lokk, vann og medikament, og plastplanter, steiner og dekorasjoner skal bades og skylles i en mild klorblanding, før det skylles omhyggelig i varmtvann.
veggene og bunnen i akvariet har ikke blitt behandet med klor, men er skrubbet og fylt og tømt igjen flere ganger med rent vann.
jeg håper på å få vekk svineriet, å starte opp karet igjen om en månedstid.

så hva synes dere? er det rette måten å behande det på?
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap