hvitprikker!

Nå har jeg hatt hvitprikke i mitt akvarie. Det er nå borte etter en behandling med contralck. Dagen før jeg fikk utbruddet av hvitprikker så hadde jeg et 50 % vann bytte, de sa i butikken at det kan ha forårsaket utbruddet.
Da fiskene kunne bli veldig stresset. Nå ser alle fiskene mine friske ut men vannet er litt gromsete, det jeg lurer på er om jeg kan ta et nytt vannskifte etter så kort tid ( en uke siden utbruddet), Bør jeg ta et vannskifte nå eller bor jeg vente? Vannverdiene er helt ok. ( er redd et nytt utbrudd)
Jeg hadde en elefant fisk men den fikk ei hinne over hele kroppen når jeg fikk syka eller når jeg medisinerte er ikke helt sikker. Den døde etter kort tid.
Veldig synd ,artig fisk. Fikk også beskjed at jeg skulle skrue opp temptil ca 28-29grader ,når bør jeg skrue ned igjen?
Sett bare ned tempen igjen nå. Ingen vist å stresse fiskene med for varmt vann.
At elefanten døde, kom ikke som noen bombe. Disse fiskene er meget sensitive for giften Tetra (m.fl) har i medisinen sin.

Dette med vannbytte og utbrudd av hvitprikk er en vanlig forklaring, der en ikke kan forklare noe bedre.
Selvsagt tar ikke fiskene skade av rent vann, sålenge dette er tilpasset fiskenes behov.
Om ett slikt vannbytte skulle gi utslag i hvitprikk, ville nok svært mange flere plages

Hos meg ser jeg tydelig trivsel blandt fiskene, både når jeg romsterer i karene, og når jeg bytter vann.
De er meget vant med hendene mine, og er derfor ikke redd.
Rekene må jeg jage av armene når jeg skal ha de ut av karet, og jeg opplever stadig at fisk spiser på meg.
Opplevde til og med i dag, at kongotetraene startet med lek oppetter armene mine

PS: ContralIck er en bakteriedreper, og du har derfor merkbart redusert filterkapasitet nå. Det er nok derfor vannet er noe grumsete.
Husk dette, med tanke på behovet for vannbytter og sparsommelig fôring
Nitritten kommer både fort og brutalt, i de fleste tilfeller der en har behandlet med denne, og tilsvarende (kjemisk tilsvarende, ikke virkemessig tilsvarende) medisiner.
Inaktiv bruker
Hvitprikk fikk jeg og dagen etter jeg skiftet vann
hvitprikker kommer stadig tilbake
Har fått sykdomen tilbake atter engang, 3 gang på kort tid. De to første gangene brukte jeg contralack(skrives ikke helt slik). Igår byttet jeg litt vann og hadde oppi 5 nye black molly, nå når jeg kom hjem fra jobb var alle de hvitprikket. Har ikke så lyst til å bruke mere medisin,lurer på om det er nok å bare skru opp temp og hvor mye og hvor lenge i så fall?
mener å huske at det i kunnskapsbasen, om sykdom, står en utfyllende artikkel om systematisk varmebehandling. Hvis du ikke finner den hjelper Frank deg helt sikkert med en direktelink....lykke til da

mvh.Aina
Står en grei fremgangsmåte i sykdomsartikkelen.

For å ta en kortfattet versjon:
En behandler alltid til symptomene er borte + ett døgn eller mer. I dette tilfellet der det dreier seg om en møkkaparasitt som hvitprikk, senker en da tempen med ett vannbytte til 28-29`C, og avventer. Det er en fordel å kunne gjøre dette på morgenen en lørdag, da de fleste har mer tid i helger enn ellers til å sitte med nesa til glasset
Observer fiskene hyppig, får de tilbakefall, noter deg hvor mange timer det tok.
Tok det f.eks 42 timer fra tempen ble senket, til du ser de første prikkene i runde 2, vet du at du må kjøre en ny todelt runde.
Øk tempen til over 32`C, la den være til symptomene er borte + 48 timer. Senk på nytt med ett vannbytte.
Denne gangen øker du tempen igjen, en del timer før de 42 timene det sist tok er gått. Jeg ville økt etter 30-35timer. Her holdes tempen i minst 72 timer, før den senkes med ennå ett vannbytte. For sikkerhets skyld, lar man tempen nå være "kjølig" i ca ett døgn, før man gir fiskene en siste runde med 32`C, denne bør da være ett par døgn.

Normalt holder det med en gangs varming, men siden det også her finnes muterte smittestoffer, er det ikke alltid at ting går den veien en virkelig vil at de skal gå.

Siden du nå her opplevd kvoten og litt til av denne parasitten; har du vurdert karantene for ny fisk? Du vil da unngå å smitte den eksisterende bestanden med slike "flyttesykdommer"
Frank
Tror du parasitten kom med fiskene som jeg kjøpte eller har den vært i vannet? Bare noen timer etter jeg hadde de nye fiskene i var ei venninne hos meg å hentet 20l vann til et nyoppstarte akvarie, vil hun automatisk få sykdommen eller? Dette er noe sikkelig dritt!
Parasittene kan meget godt ha fulgt med de nye fiskene, siden det var de som fikk utbruddet først (slik jeg forsto det).

Dersom den som har lånt vann hos deg ikke setter inn fisk på minst en uke, spiller det ingen rolle om vannet i utgangspunktet inneholdt parasitter. Disse vil dø ut av mangelen på en vert i løpet av ca en uke.

Kan ikke unngå å nevne at det å bruke gammelvann til å starte ett kar, har svært liten til ingen effekt. Det er ikke i vannet de livsviktige bakteriene finnes i størst antall
Lurer forresten på en ting til. Går prikke syken bare på noen fiske typer, De fisken som har fått det hos meg er black molly? det er ikke prikker på noen andre, å det har det heller ikke vært tidligere.
Parasitten kan angripe alle arter, men noen er svakere enn andre, og vil derfor fortest får utbrudd

Det er noen som hevder at fisk som har hatt paraitten en gang blir immune, dette stemmer heller ikke (sånn, der var kveldens myte knust :p)
Bare tull å "låne"vann av andre for å starte et karr-sparer kanskje 1 dag på innkjøringen.
Det som ble gjort var at jeg klemte ut av filtret mitt i ei bøtte med vann, så hun kunne ha fisk fortere i sitt akvarie. Ble anbefalt det i butikken,at man kunne gjøre det slik så fikk hun fortere de rette bakteriene. Gjort er gjort.
God helg alle mann!
Ps. Har ingen tro på at de fiskene som har hatt prikkesyka er immune mot det, det stemmer ikke hos meg.
Prikkesyka
Ser Dere diskuterer prikkesyka og fremgangsmåter.
Jeg har fått svinemakta på fisk i mitt 450 kar,her er en del ciklider,øreål,gibbiseps,kattemaller,praktbotia og en del andre maller.Har starta på kur nr.2 med eSHa exit,har i tillegg fått tempen opp til 30 grader.Men er slik i tvil om jeg kan kjøre begge samtidig,og eventuelt hvor lenge jeg skal holde tempen oppe.Er livende redd for å miste den ene Gibbicepsen da den er blitt ganske stor nå.
Etter hva jeg har skjønt så må du opp i 32 grader(correct med if im wrong) for at varmekuren mot hvitprikk skal fungere. I tillegg så bør du også tilføre mere O2 i vannet siden at varmere vann inneholder mindre. Og siden du kjører på med en esha kur så ser jeg ingen nødvendig het til å stresse fisken med både medisiner og varmebehandling. Gå for en løsning, og jeg vil anbefale esha som jeg har veldig god erfaring med. Varmebehandling har jeg aldrig fått til.
Enten medisin eller varmekur. Å kjøre begge deler er en stor belastning for fiskene. Varmekuren står beskrevet i artikkelen Om sykdom som ligger under Artikler her øverst på siden.
Inaktiv bruker
Detta må være den dummeste tråden jeg har lest på vanvittig lang tid.. finns det noen sammenheng her? Prater man av erfaring? Eller er alt tatt ut av oppslagsverker o.l?

Her var det så mye rart at jeg fader ikke veit åssen jeg skal angripe noe som helst... tror jeg tar et par skritt tilbake igjen jeg.

Jeg kan for mitt innlegg snakke om erfaring og ting jeg har lest meg til og hørt av andre. Men om du først skal komme med kritikk, så kan de lønne seg å nevne hva det er og begrunne dette. Ellers så kunne du jo like greit la vær å komme med et innlegg. Sjelden det fins noe fasit svar som er 100% nøyaktig likevel.
Så så så Ole Marius, glem ikke at du "falt i akvariet som guttunge" da. Sånn som du (og far din) holder karene, blir jo fiska sjeldent sjuke i allefall.
Du burde kanskje lære deg å bli litt mere tolerant...see?!
Inaktiv bruker
Costapur heter vel den medisinen du har brukt? Hvis ikke bruk den, og bruk den i fire perioder ikke bare to leg merke til doserings dagene dag 1 dag 3 dag 5 og dag 7 det vil si annen hver dag og ikke hver tredje dag.
Etter dette kan du sikkre deg med et uv filter som du kan ha gående en månde etter behandlig. Hvis ikke dette hjelper vet ikke jeg hva.
Ole Marius Ekeberg
Detta må være den dummeste tråden jeg har lest på vanvittig lang tid.. finns det noen sammenheng her? Prater man av erfaring? Eller er alt tatt ut av oppslagsverker o.l? Her var det så mye rart at jeg fader ikke veit åssen jeg skal angripe noe som helst... tror jeg tar et par skritt tilbake igjen jeg.

Hva preiker du egentlig om?
Har du noe å kritisere ut over å spy ut møkk, kritiser det du mener er uriktig.
Begrunn dine påstander, og kom gjerne med kvalifiserte linker - slik at du kanskje kan tas seriøst.

Skal du bare spre møkk for å ha gjort det, finn deg en bonde du kan hjelpe med møkkspreding til våren i stedet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap