Syk sommerfuglciklide?

Vi har to sommerfuglciklider, en hann og en hunn, og i dag morges oppdaget vi to hvite prikker på halen til hannen vår.
Disse står ut, for å si det slik, man kan vel sammenligne dem med vorter eller lignende, bare for å gjøre meg riktig forstått her.
Jeg har forsøkt å ta bilder, men foreløpig har jeg bare mobilkamera til disposisjon, og jeg er fullt klar over at det ikke er av beste kvalitet.

Jeg har forsøkt å lese på sidene her om hvitprikksykdom, men jeg håper og krysser fingrene for at det kan være noe annet! Hva tror dere folkens?

Og når jeg likevel legger ut en ny tråd her, kan jeg jo også spørre hvordan det er med fargene på disse fiskene, blir de kraftigere og tydeligere etterhvert som de blir eldre? Våre har ikke særlig mye, selv om vi ser at det sakte kommer seg, men jeg blir ganske så misunnelig når jeg ser alle andres vakre bilder av denne arten!
Var veldig vanskelig å se noe ut ifra bildene dine desverre, men er jo en mulighet at de har fått hvitprikk evt en annen parasitt. Men er vanskelig å si sikkert.

Hva forer du fiskene dine med? allsidig kost fremmer jo farger Disse fiskene har rimelig kraftig farge selv når de er små...iallefall selv erfart det.
Ser mere ut som en sopp infeksjon. Sommerfuglcikliden krever mye rent vann med ingen no2 og no3.
Hmm..
Til nå har vi bare foret med vanlig flakfor.. Vi er ikke helt sikre på hva som er best for de fiskene vi har, av alternativ mat?

Om det skulle være sopp, er dette smittsomt? Burde vi sette denne fisken i karantene en stund, eller er ikke det nødvendig?

Takk for hjelp!
Sommerfuglene setter veldig pris på røde og svarte mygglarver i tillegg til tørfor Artemia er de også glad i, iallefall er mine bolivianske sommerfugler det. Mulig de får for ensidig kost med kunn flakfor.
Opplyser om at det i basen advares mot å fòre sommerfuglciklider med røde mygglarver.
Ikke lett å se ut ifra disse bildene, nei... Men hvitprikkparasitten starter ofte sin karriere på finnene, og står litt ut som du forklarer. Er prikken "lodden" eller ujevn er det sannsynligvis sopp.

Når de kommer til utfarging er det flere faktorer som spiller inn. Den vanligste er vel først og fremst at fisken er trygg. Det betyr at den har nok av steder å gjemme seg, mye planter og riktige "samboere". Jeg ser at du har hvitt bunnsubstrat - dette kan gjøre at fiskene ikke farger like mye ut som de ville med et mørkere substrat.
Angående fargen til fiskene kan substratet ha noe å si, som Tone Andreassen nevner. Er det en død korall, eller en kunstig korall som viser på siste bildet? Om det er en ekte, død korall, har ikke den helt heldig innvirkning på vannverdiene som disse fiskene foretrekker.

Om fisken er syk klarer jeg ikke se ut fra bildene, men registrerer at fargene er litt blasse.

Mvh
André
Tante Astrid
Opplyser om at det i basen advares mot å fòre [URLBLOCK1] med røde mygglarver.

Jeg forer mine sommerfugler med det og har gjort det i mange år uten problemer. Men jeg har dog Bolivianske. Har spurt litt rundt om akkurat dette og ingen jeg har snakka med sier at det skal være farlig å fore vanlige sommerfugler med røde mygglarver.
Jeg forstår at vi tydeligvis har gjort endel nybegynnerfeil.. Korallen er desverre en ekte, død korall, vi hadde ingen anelse at denne kunne ha bivirkninger på vannet etter at vi kokte den godt før vi plasserte den oppi. Den skal iallfall ut med det samme, så får vi heller gå til innkjøp av ekte akvariedekor!

Sommerfuglene har masse gjemmesteder, men de svømmer som regel fritt og ofte høyt oppe. Vi kan som dere foreslår derimot prøve å endre bunnsubstratet, og håpe at det fremmer litt farger.
Hva er forresten den letteste måten å få tak i artemia..?
jeg ble av en erfaren akvarist fortalt a sommerfuglciklidene er de eneste ciklidene som har full farge fra de er små, men det er stor forskjell på fargen fra når de ttrivest og ikke. det er også stor intividuell forskjell, noen er bare blassere i fargen.
Jeg har foret med mygglarver (med måte vel og merke) i flere år uten problemer, de elsker det!
Ingrid!
Jeg har foret med mygglarver (med måte vel og merke) i flere år uten problemer, de elsker det! :)

men, røde mygglarver bør de ikke få.... Hvite og sorte er ok.
Tom Kristiansen
Jeg forer mine sommerfugler med det og har gjort det i mange år uten problemer. Men jeg har dog Bolivianske. Har spurt litt rundt om akkurat dette og ingen jeg har snakka med sier at det skal være farlig å fore vanlige sommerfugler med røde mygglarver.
Det er svært mange som har opplevd uventede dødsfall på vanlige sommerfuglciklider etter fôring med røde mygg. Enkelte har sågar opplevd at en eller to dauer, hver gang det fôres med slikt.
Andre merker ikke noe negativt med hensyn til at fiskene eter røde mygg.

Så hvorfor noen fisk dauer av dette, mens andre tåler det fint, er en av de mange våte gåter, som vi neppe noensinne vil ha en fullgod løsning på.
Har selv tatt knekken på en gruppe på 8-10 fisk av denne arten, med nettopp røde mygglarver.

De som vil forsøke å fôre med røde mygg er selvsagt velkommne til det, men jeg anbefaler ikke dette. Kjekt om det går bra, men leit om det går skeis.
Takk skal dere ha Men er det noen som kan forklare meg hvordan vi lettest får tak i artemia? I dyrebutikken sa de at det var bedre med yngelfor på boks, altså finknust flakfor pga vitaminer og noe slikt. Og de sa også at sommerfuglene ville få sterkere farger jo eldre de ble, de var ganske blasse i butikken også, bortsett fra det sorte, der var det veldig tydelig. (noe det ikke er hos oss)
Og om ikke jeg husker feil, var det ganske mørkt i akvariet de hadde dem oppi, med mørk grus og mye planter. Så vi får prøve det, forhåpentligvis vil de trives bedre!
Mye planter og nøytralt/mørkt substrat vil nok fungere fint for fiskene. I butikken har de ofte rådasand (finnes i forskjellige størrelser) som er en rimelig nøytralt farget sand/grus. I denne artikkelen er det bilder av flere typer grus og sand, samt en omtale om hver enkelt.

Nå vet ikke jeg hvilken butikk i Bergen dere går til, men de har hvertfall frosent fiskefor på Galleriet og hos Bergen Akvarieutleie (kun åpent onsdag mellom 17-20). Var senest innom Galleriet på fredag, og de hadde artemia, svarte/hvite/røde mygglarver, cyclops, dafnia, krill osv i fryseren sin. Å kjøpe enda mer tørrfor er ikke vits. Bedre å gi dem litt variert, da i form av tørrfor og frosentfor.

Har du sjekket om ph'en i akvariet, og andre vannparametre er i henhold til fiskebasen er på siden? Disse vil også spille en rolle for fargen på fisken da feil i disse fører til misstrivsel.

Mvh
André
Jeg er ofte innom Galleriet, men var på Bergen storsenter jeg kjøpte fiskene. I det siste har vi holdt oss til Galleriet da, og også butikken ute på Vestkanten, disse er de vi har vært mest fornøyd med.
Vi har testet pH, gH og en ting til, som jeg rett og slett ikke husker.. Jeg lurer på om ikke det var nitritt? Iallfall stemte alt overens med fiskene, alt holdt seg innenfor rammene som alle fiskene vi har (ifølge fiskebasen her) vil ha.
Fiskene ser ut til å trives godt, men selvsagt skal vi gjøre det vi kan for å gjøre det perfekt for dem.
Jeg merker allerede hvor avhengighetsskapende denne hobbyen er, og samboeren min påstår at jeg allerede er blitt bitt av den såkalte litersyken..
Frank Angell
[QUOTE=Tom Kristiansen]Jeg forer mine sommerfugler med det og har gjort det i mange år uten problemer. Men jeg har dog Bolivianske. Har spurt litt rundt om akkurat dette og ingen jeg har snakka med sier at det skal være farlig å fore vanlige sommerfugler med røde mygglarver.
Det er svært mange som har opplevd uventede dødsfall på vanlige sommerfuglciklider etter fôring med røde mygg. Enkelte har sågar opplevd at en eller to dauer, hver gang det fôres med slikt.
Andre merker ikke noe negativt med hensyn til at fiskene eter røde mygg.

Så hvorfor noen fisk dauer av dette, mens andre tåler det fint, er en av de mange våte gåter, som vi neppe noensinne vil ha en fullgod løsning på.
Har selv tatt knekken på en gruppe på 8-10 fisk av denne arten, med nettopp røde mygglarver.

De som vil forsøke å fôre med røde mygg er selvsagt velkommne til det, men jeg anbefaler ikke dette. Kjekt om det går bra, men leit om det går skeis.

Jeg har også hørt om dette, men også at det ikke har noe å si.Så hva som er rett/galt er jo vanskelig å si. Men om fisken ikke tåler røde mygglarver, så må disse inneholde stoffer som svarte/hvite ikke gjør og det burde jo være mulig å finne ut av.
Jeg har selv hatt vanlige sommerfugler for mange år siden da jeg starta med akvariere og de tok sannsynelig kvelden av for dårlig vannkvalitet. Så er vel kanskje en fisk man ikke bør starte med, da kunnskapen om akvariedrift i begynnelsen ikke er verdens beste Virker heller ikke som butikkene informerer om dette at sommerfugler er vanskeligere å holde enn andre fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap