Fiskene mine klør

Hei har sett flere ha litt av samme problemet som jeg nå har fått.
Noen av mine fisker(Platy, guppy) har startet med å klø seg litt mot steiner og annet i akvariet.
Skal jeg bruke litt esha exit, eller noe annet?
Tåler evt eplesnegler denne medisinen, eller bør jeg ta de ut?
Jeg brukte både esha Exit og Esha 2000. Prøvde exit først, men syntes ikke det hjalp noe særlig.

Mvh Linka
Hva brukte du til slutt som fungerte da?
Det er flere ting som kan bidra til kløe. Jeg anbefaler daglige vannbytter 3-4 dager, se om dette hjelper (eliminerer forgiftning).
Det kan også i mange tilfeller dreie seg om små irritasjoner i slimlaget, da funker aquasafe eller lignende.
Vitaminer er også noe som kan booste fiskene tilstrekkelig til at de overvinner eventuelle smittestoffer selv.

Medisinering er siste utvei etter min mening, selv med "snille" medisiner som eSHa
Ok, da får jeg skifte vann daglig i 3-4 dager og som om dette kan hjelpe, om ikke får jeg kjøpe inn litt aquasafe, jøss funker det til noe også?
Aquasafe kan ha effekt det Skal jo bygge opp slimlaget, og vil eliminere eventuelle metaller i vannet.
De eneste gangene jeg bruker aquasafe, er ved mye kløing fra fiskene. Og du verden den flaska på en halvliter, den varer leeeenge
Imponert
Da går jeg til innkjøp av det etterpå, men hvor mye bør jeg bruke, og hvor ofte?
Slenger meg på med spørsmål jeg å
Håper det går bra at jeg slenger meg med her Ricky75 ;o)

Jeg sliter med malawiene mine, de klør hver dag
Det som er litt rart er at det ikke er samme fisken som klør seg hele tiden, de styrter ned i sanda og ser ut som de klør masse (en etter en).... Har skiftet ut masse vann den siste tiden pga nitrit, men kløingen fortsetter de med alikevel.
Har aldri sett at de klør seg mot lavasteinene.
Lurer nå på om dette kan være vanlig for malawi, siden jeg har sett dette med kløing å malawi ganske mange plasser.....? Men jeg har aldri fått med meg hvorfor de klør seg eller hvordan man får de til å slutte med det.

Jeg kan godt kjøpe aquasafe å se om det hjelper, skal jeg da gå utifra den doseringen som står på flaska?
Tipper at på doseringen så står det at du skal kun da ha antal ml ved hvert vannskifte.
Men lurer på dette evt er nok.
Følg angitt dossering med Aquasafe. Er ikke noe poeng å dælje i ei full flaske bare for å ha det gjort

Lene: Det kan være ta malawiene dine har en eller flere parasitter på huden. Dette er slett ikke uvanlig for slike fisk.
Om du kun har malawi i karet, kan du forsøke med en salt-kur. Dette hjelper ofte på denne typen fisk, mot dette problemet. Jeg hadde startet med 1g pr liter den første uka, og økt dette til 2g andre uka.
Uke 3: bytt ut 15% av vannet daglig, så er du kvitt saltet i løpet av noen uker med dette regimet
Joda, det tar faktisk 30 dager med 15% vannbytte for å sitte igjen med under 1% av saltet som er tilsatt
Da får jeg nok ett problem......
Det går ancistrus i samme kar
Noen andre forslag?
Hei
Lene E
Da får jeg nok ett problem...... Det går ancistrus i samme kar :( Noen andre forslag?

Har brukt varmekur med salt på nyankommet ancistrus, uten problem.
Så de tåler da litt
Ricky75
Tipper at på doseringen så står det at du skal kun da ha antal ml ved hvert vannskifte. Men lurer på dette evt er nok.

mulig det. Jeg bruker alltid Akvasafe og det ser ut til at fiskene trives med det og. Bruker litt mer enn de anbefalte 5ml.pr.10l.sånn litt over...

mvh.
da først tema er oppe til diskusjon

jeg har 2 blå acarar som gjerne går å klør litt noen dager etter de har lagt egg.. de gjør det ved å svømme mot bunnen å klø seg side langs grusen.. ikke noe de gjør ofte men har merka meg det.. jeg leste noe om at det er en form for parasitt som kommer i forbindelse med egg legging som gjorde at dette kunne forekomme..

burde jeg tilta meg noe spessielt for det ? jeg har sett på det som en naturlig prosess.. men greit å høre andres tanker om det jeg har førverig gode rutiner på dele vanns bytte..2 ganger i uka,skifter mellom 30-40% på 300 liters akvarie.
Ang. kløe ; Har opplevd at mine fisk klør seg endel når de kommer i et kar med finsand. De slutter så snart de kommer i karet hvor sanden er grovere. Har også hørt andre som har opplevd at fisken har klødd seg endel etter bytte til finsand Så om du har fint substrat i bunnlaget KAN det også være dette
Lene E
Håper det går bra at jeg slenger meg med her Ricky75 ;o) Jeg sliter med malawiene mine, de klør hver dag :( Det som er litt rart er at det ikke er samme fisken som klør seg hele tiden, de styrter ned i sanda og ser ut som de klør masse (en etter en).... Har skiftet ut masse vann den siste tiden pga nitrit, men kløingen fortsetter de med alikevel. Har aldri sett at de klør seg mot lavasteinene. Lurer nå på om dette kan være vanlig for malawi, siden jeg har sett dette med kløing å malawi ganske mange plasser.....? Men jeg har aldri fått med meg hvorfor de klør seg eller hvordan man får de til å slutte med det. Jeg kan godt kjøpe aquasafe å se om det hjelper, skal jeg da gå utifra den doseringen som står på flaska?

Det kan godt tenkes at vannet ditt er for bløtt, prøv å øke totalhardheten (gh) og se om det hjelper. Det var det som måtte til hos meg ihf.
akvafil
Det kan godt tenkes at vannet ditt er for bløtt, prøv å øke totalhardheten (gh) og se om det hjelper. Det var det som måtte til hos meg ihf.

Det er ikke der problemet ligger, jeg har gh på 15
ph på 8+
kh på 10
Husk at noe så enkelt som luftbobler eller gassbobler i vannet kan "kile" og irritere huden til fiskene. Dette ser jeg gjerne rett etter et vannbytte, dersom jeg ikke har mellomlagret og luftet vannet først (brusestein i tønna, som lufter ut alle mikroskopiske gassbobler). Rett fra kranen er vannet nemlig pakket med ørsmå gassbobler, og dette kan kile eller irritere slimlaget til fiskene. Partikler og "støv" i vannet kan gjøre det samme.
En Powerhead-pumpe kan også spytte ut mye bobler i vannet, og i blant kan de minste av disse små boblene komme i kontakt med slimlaget i fiskehuden, og de reagerer kanskje da ved å gni seg og klø seg mot noe.

Det er altså ikke automatisk slik at man må frem med div. remedier og medisinflasker for å kurere kløe

Jeg bruker også vannforbedringsmiddel i perioder. Jeg bruker Aqualife fra AquaMedic, det fikser ofte kløe.

Det kan virke på meg som om vannverket varierer tilsetningene sine, og vannet er av ulik kvalitet varierende med årstider o.l. Når høstregnet kommer for eksempel, vil vi nok kunne observere på fiskene at økt nedbør fører til økt avrenning i drikkevannskildene... Det er det samme på våren, når det regner og is og snø smelter og fører til økt avrenning.

Jeg sier ikke at noen av de ovenfornevnte grunnene kan være årsaken(e) i tilfellene nevnt tidligere i tråden, men de KAN være årsaken i noen tilfeller. Og absolut verdt å ta med i betraktningen når man skal finne årsaken.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap