eSHa 2000 farger vannet grønt!

Jeg oppdaget at noen av fiskene mine hadde antydning til noe som jeg tolker som sopp. Finnene er liksom ugjennomsiktige. Dessuten er brystfinnene til en av blåguramiene litt røde innerst ved kroppen. Dette kommer og går, det er minst rødt om morgenen like etter at lyset er tent.

Idag har jeg derfor hatt esha 2000 i vannet, og ble forundret over den fargen karet fikk. Karet er på brutto 180 liter. så jeg regnet ut at jeg skulle ha i 38 dråper.

Jeg dryppet 25 dråper i ca 1 liter vann, denne løsningen var rødaktig, men da jeg hadde alt i karet ble vannet grønt! Jeg skal egentlig ha i 13 dråper til, men venter litt for å se hvordan fiskene tar det.

Jeg har tatt det ukentlige vannbyttet tidligere i dag, så vannet var litt blakket på grunn av dette. Derfor synes vel grønnfargen ekstra godt også.

No2 igår var 0,025 (dråpetest). Men jeg har mistanke om at nitratinnholdet er for høyt. Har ikke annet enn strips å måle dette med, og den var mellom 25 og 50.

Er det normalt at vannet blir så grønt, og hva kan feile fiskene? De spiser med god appetitt og ser friske ut ellers.

Jeg har ikke hatt nye fisk i karet siden i juni.
Det er helt vanlig at vannet farges. Sånn skal det være

Ang hva som feiler fiskene; trolig ikke noe som helst. Ser ingen gode tegn på at fiskene dine trenger medisinering.
Det er kanskje litt farlig å lese sykdomsatikler og denslags, man ser symtomer på alt mulig. Man kan rett og slett bli hypokonder på vegne av fiskene. Jeg bør kanskje blåse en lang marsj i å fullføre med flere dråper eSHa? Hm!

Tar det forresten lang tid før vannet får normal farge igjen. Jeg går ut ifra at det må tynnes ut med vannbytter over tid.

Jeg synes forresten en av guppyene ser mer lodden ut på finnene i dag enn den har gjort før, det var derfor jeg begynnte med dette, men det beste hadde kanskje vært å fiske den opp og ekspedere den over til andre beitemarker. Men dersom jeg har noe fanteri i karet, er det vel allerede over det hele. Hm!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap