Rykking og ukontrollert svømming

Jeg har hatt platyene mine i 1 og en halv uke nå. For to dager siden skiftet jeg vann, og helt til i dag har alt vært helt fint.
Nå har hannen plutselig blitt veldig slapp og hatt små rykninger (dette la jeg ikke merke til før jeg slappet av og så på akvariet i kveld), og nå har han gjemt seg under roten :/.

Det ser ut til at det bare er han som har blitt syk, men den ene Platyhunnen har noen merkelige rykk i svømmingen. Det ser ut som at halen slår salto, også fyker hun av gårde i alle rettninger, og kræsjer i ruta osv. Må innrømme det er litt småekkelt å se på, liker ikke å se på at de har det vondt.
Ellers ser hun veldig frisk og rask ut, nysgjerrig, matglad og svømmer fornøyd rundt omkring.

Humøret og formen til de andre fiskene ser helt normal ut.
Hva kan det være? Har jeg gjort noe feil ved vannbyttet?!
Jeg mistenker at platy-dama har en eller annen form for parasitt, som klør noe voldsomt. Det kan også være en svært kraftig hud-irritasjon som gir slik adferd, dette vises gjerne i form av rødhet.

Hva som plager han, er mer vanskelig å si. Det er en del sykdommer som kan gi en form for spasmer, de fleste av disse er dødelige\ ikke mulig å behandle.
Ser du noen form for sår på kroppen hans?
Hvordan får jeg rettet på dette? Jeg synes jeg har vært veldig heldig med utseendet og oppførselen til alle tre, og har utrolig lyst til at de overlever.

Han har det mye bedre nå. Han gjemmer seg ikke lenger, og er mye mer fremme. Men han har også begynt å klø, det gjør egentlig alle tre.

Jeg kan ikke se noen form får sår på noen av fiskene, men den gule kanjeg se noen svarte/grå-blå flekker på fra gjellene og til munnen. Parasitt?

Jeg har ikke sjans til å se hva slags parasitt/sykdom som dette her er, og hvis jeg gir feil behandling kan det bli værre da? Er det noe som er "sikkert" å bruke?
Hjelp!!
Hei igjen.

Det så til at kløingen og rykningene forsvant. Men det har det ikke! Det har gått i riktig rettning, de klør seg mindre og rykkningene er færre. Men til min skrekk og gru ser jeg at de andre fiskene (tetra, guppy) viser tegn til å klø også!!

Er det en ide og kjøpe en type Esha, eller hva det er dere kaller det? I så fall hvilken? Og hvor mye skal jeg bruke det?!

Jeg håper skikkelig på svar!

Iselin
Om du føler deg sikker på at det ikke er ting i vannet fiskene har noen reagerer mot, kan du selvsagt forsøke å behandle med ett middel mot parasitter.
Selv hadde jeg valgt eSHa Exit til dette formålet. Dette er en medisin som for de aller, aller fleste av oss, må kjøpes via en av disse nettbutikkene; tropefisk, aquamanias eller webzoo.
Bestill gjerne eSHa 2000 samtidig, og gjerne også vitaminer fra samme merke.
I alle fall Tropefisk kan sende som smartpost brev, altså noe billigere enn som pakke.

Dosser i henhold til bruksanvisningen.
Nå føler jeg meg litt dum.. Men hva skal de vitaminene til??
Iseliin90
Nå føler jeg meg litt dum.. Men hva skal de vitaminene til??
Vitaminer er noe fisk ofte får for lite av. Å tilsette litt vitaminer øker immunforsvaret, og derfor reduserer en sjangsen for at en trenger å behandle mer aggressivt.

Lette utbrudd av hullsyke og sopp kan i noen tilfeller kureres med vitaminer. Har selv stanset begge sykdommene med en dasj vitaminer i vannet
Tusen takk for svaret!

Nå har jeg bestilt eSHa 2000 og exit, og en vitaminboks. Så.. Nå er det bare og vente=)

Tusen takk for hjelpen
Iseliin90
Nå har jeg bestilt eSHa 2000 og exit, og en vitaminboks. Så.. Nå er det bare og vente=)

Hvor bestilte du? Jeg bestilte akkurat det samme nå på torsdag kveld. Var på god vei til å legge inn en bestilling på Webzoo, men oppdaget i siste liten at de ikke hadde verken 2000 eller exit på lager. Det var litt "bråttom", så jeg endte på Tropefisk isteden. Og pakka kom rett i postkassen lørdag ettermiddag
Henriflette
[QUOTE=Iseliin90] Nå har jeg bestilt eSHa 2000 og exit, og en vitaminboks. Så.. Nå er det bare og vente=)

Hvor bestilte du? Jeg bestilte akkurat det samme nå på torsdag kveld. Var på god vei til å legge inn en bestilling på Webzoo, men oppdaget i siste liten at de ikke hadde verken 2000 eller exit på lager. Det var litt "bråttom", så jeg endte på Tropefisk isteden. Og pakka kom rett i postkassen lørdag ettermiddag

Jeg bestilte på Tropefisk i går kveld. Da sender de sakene ganske raskt, altså? Så bra! Begynner å bli desperat, må se om den kløinga kanskje gir seg med exit.
Tor på Tropefisk er meget rask på avtrekkeren, og man får varene så sant de er på lager nesten før en bestilte dem
Nå satt jeg medisinen i for ca. et min siden og jeg må inrømme at den gule patyen min ble litt stressa.. Også den friske platyen.. Kan det hende at de merker at det er noe de ikke er vandt til i vannet, eller kan det være av andre årsaker?
Jeg brukte eSHA exit, forresten!
Medisiner er kjemiske sammensettinger, og at fiskene merker at vannet endres, er det liten tvil om.
De fleste fisk blir gjerne svært leksvillige spesient når en medisinerer med eSHa sine medisiner.

Roet fiskene seg etterhvert?
Frank Angell
Medisiner er kjemiske sammensettinger, og at fiskene merker at vannet endres, er det liten tvil om. De fleste fisk blir gjerne svært leksvillige spesient når en medisinerer med eSHa sine medisiner. Roet fiskene seg etterhvert?

Fiskene har roet seg, desverre har platygutten roet seg litt for mye. Merket at ryggfinnen hans har blitt bedre, men tror han lever på en av sine siste dager.
På platyjenta går alt ganske mye bedre, ryggfinnen har begynt å reise seg igjen, men hun er veldig tynn, og selvom jeg forsikrer meg om at hun får mat (det kommer veldig fort ut igjen), så er hun og forblir nesten litt farlig tynn. Ingen av de andre fiskene er det. Hun napper litt luft i overflaten også.. Jeg er litt bekymret, egentlig.. Den siste platydama er frisk som en fisk skal være!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap