Akvarium medisinert
Mine små Guppy yngel hadde fått spisse haler. Etter litt lesing her på forum forsto jeg at det her var noen parasitter pågang.
Dro til akvariums-butikken, og fikk medesinen de bruker når de får inn nye fisker: "Ektol Cristal". Har nå brukt denne i to dgr, og har en dg igjen. Hvor raskt etter medisneringen kan jeg skifte vann? Det nærmer seg nemlig vannskifte og rengjøring.
Dro til akvariums-butikken, og fikk medesinen de bruker når de får inn nye fisker: "Ektol Cristal". Har nå brukt denne i to dgr, og har en dg igjen. Hvor raskt etter medisneringen kan jeg skifte vann? Det nærmer seg nemlig vannskifte og rengjøring.
Postet 06.01.08 kl 21:31
Postet 06.01.08 kl 22:37
Postet 06.01.08 kl 22:42
KesolDet er ganske stor forskjell fra spisse haler til oppspiste haler.
Er klar over forskjellen :P, for meg kan det virke som Finneråte.
Utdrag av sykdomsartikkelen:
"Finneråte:
Finneråte forårsakes av ulike bakterier, oftest bakterier i familien Aeromonas. Gjenkjennes ved at finnene faller fra hverandre, og "forsvinner". Gråaktig belegg over finnere er også vanlig. Finneråte smitter kraftig gjennom vannet.
Behandling av finneråte:
Lett finneråte kan behandles ved å tilføre 0,2 % salt (maks for alle malletyper), er det hardfør fisk, kan dette økes til 0,4 %. Hyppige vannbytter på +/- 25 % daglig har også god effekt. Stress bør selvfølgelig unngås. Dossering over 0,25% må gjøres utenom selve akvariet, da dette vil drepe filterbakteriene\ bakteriene i bunnlaget
Om dette ikke hjelper, eller om fisken er hardt rammet, bør du medisinere. Anbefaler eSHa 2000 til kurering av denne bakterien, siden denne medisinen er en av de mer effektive, uten å ødelegge filterkulturen."
Postet 06.01.08 kl 22:46
Endret: 06.01.08 kl 22:47
Postet 07.01.08 kl 09:26
Postet 07.01.08 kl 12:00
Postet 07.01.08 kl 12:03
Postet 07.01.08 kl 14:01