Skjellreisning.

I morges etter jeg hadde fora fiskene mine oppdaget jeg ei Mollyhunn med utstående skjell på den ene siden.Virka litt "oppblåst" der også,men altså kun den ene siden:bak finnen på siden av fisken.Søkte og leste gjennom alt av stritting,strutting,spriking (osv) av skjell her inne og ser det som regel kommer av buksott. Det som ikke stemmer med hos meg er at fisken virker helt pigg ellers! Så er det flere årsaker til at en fisk kan få slike symptomer??
Ikke mulighet til å få sjekket vannverdiene før morgen formiddag.Ingen annen fisk ser svekket ut heller. takker for evt svar!
Jeg vil tro en innvendig svulst kan gi en slik skjellreising.
Har ikke sett noen tegn til hevelse el skjellreisning før i morges. Hvor fort er det vanlig at svulst vokser på fisk egentlig da? Fisken spiste som bare det igjen nå i ettermiddag. Prøver å få tatt et helt ok bilde av hevelsen,som jeg legger ut i kveld!
Hei

Dette kan være en bakteriell infeksjon også kalt "dropsy" på engelsk.

Her er noen ressurser som kan hjelpe: (NB Det er også bilder av syk fisk, enkelte kan være sterke)

http://article.discusnews.com/cat-02/dropsy.shtml
http://www.fishdeals.com/fish_diseases/dropsy/

CB-)
Veldig dårlig bilde,men man ser i allefall hevelsen veldig godt. Skjellene strutter gradvis til max der hvor hevelsen er størst.
cb:)
takk for linkene. Hevelsen på bildene av fisken med dropsy var mye heftigere (og væskefylt?) enn den på mollyen jeg har. Så heller ikke at skjellene der hadde tegn til skjellreisning. Mollyen i karet mitt har den "gåsehuden" over hevelsen sin ca halv cm i diameter (fra rett bak svømmefinnen.Ser rett og slett litt guffent ut synes jeg! Er ellers nøye med vann byttene i karet.Forer for tiden mollyene med tetra rubin (da dette ble anbefalt da jeg kjøpte mollyene) og plantene de elsker og forsyne seg med i karet.Nevner dette da jeg lurer på om det har noe å si for utvikling av sykdommer på mollyer?
Kan det være Ichthyosporidium hofferi? Det står at den kan gi lokale hevelser med skjellreising.
Om det dreier seg om lokal skjell-reising, er det skjelden snakk om bukvannsott (eller dropsy som det heter på engelsk).

Har vært borti enkelte tilfeller der fisk har sittet fast, og rett å slett "bakket" seg løs. Dette har da medført at skjell enten faller av, eller vris ut av posisjon, og derfor strutter. Det er ikke uvanlig at dette gir en kortvarig hevelse under "såret".
De løse skjellene vil da falle av i løpet av ett par dager.

Anbefaler deg å rett å slett observere fisken nøye framover, studer all adferd (spising, svømming, samhold med de andre, om den driter etc.)
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap