Min fineste Guppy-hunn er plutselig blitt angrepet av sopp!. Soppen sitter for det meste rundt gjellene, noe på siden og en flekk på hver side av halen. Det er tydelig at hun ikke er i form.
Nå lurer jeg på hvor smittsomt dette egentlig er?
Skal jeg avvente i noen dager og se om hun blir bedre av seg selv?
Skal jeg dersom det er ekstremt smittsomt avlive henne...? (ønsker jo ikke dette, men vil gå til dette tiltak dersom det redder resten av flokken.)
Dersom dette ikke går bort av seg selv, hvor raskt bør jeg starte medisinering?
jeg har ikke noe bra svar på dette, men ut ifra mine egene erfaringer, er det veldig smittsomt, jeg fikk en ny fisk som viste seg å ha sopp, etter kort tid hadde alle fiskene dette, behander med eSHa EXIT og eSHa 2000 i hele akvariet, det hjalp
Jeg har heller ikke noe kjempebra svar.. Men jeg husker da jeg var 13/14 år og fortalte hva forno rart den ene fisken min hadde fått på seg, og da fikk jeg vite at det var sopp og at det smarteste av meg var å avlive den (hun forstod tydeligvis hvor lite peiling jeg hadde og at jeg ikke hadde med meg noen penger). Jeg syntes å avlive fisken hørtes så brutalt ut, så jeg venta til den døde.. Det resulterte i at galt ble værre, og at omtrent alle fiskene døde.. Jeg hadde medisinert så raskt som mulig, hadde jeg vært deg, med eSHa som Kenbb har fortalt.
Sopp trenger ett sår eller lignende på verten for å kunne angripe. Derfor er dette ikke spesielt smittsomt.
Dersom fiskene er nye i karet, har de ofte sår\ skrammer\ skader på slimlaget som gir soppen fri adgang til å herje vilt & uhemmet.
Ofte vil lette angrep av sopp kunne forsvinne når en er flittig med vannbyttene, og gjerne gir fiskene litt vitaminer i vannet (fortrinnsvis eSHa sine).
Om dette ikke hjelper, trenger en å sette igang andre tiltak, se da sykdomsartikkelen for tips