Diverse fisk, diverse symptomer
Har de siste dagene oppdaget ulike sykdomstegn som er nye for meg på flere av fiskene mine. Trenger hjelp til sykdoms-id her.
Fisk 1, kar 1: Guppy med snodig form på magen. Den buler ut i en spiss midt på, og det er noe skjellreising akkurat ved spissen. Dette har vart ihvertfall etpar dager, og er tydelig også etter 24 h uten mat. Litt slapp.
Fisk 2, kar 2: SAE med irritert gattåpning, det er rødt og hovent, ser antydning til skjellreising. Har vært sånn ca 1 uke. Ellers frisk&rask i oppførsel.
Fisk 3, kar 2: Leopard-danio med rødrosa felt på halen.
I tillegg har et helt kull -1 med ancistrus sp dødd i et yngelkar. Karet har ikke vært i drift veldig lenge, men har ikke målbare konsentrasjoner av nitritt/ammoniakk. Fiskene har dødd en etter en. Fisket ut en nå i kveld, trodde den var død. Så da jeg tok den opp at munnen leet på seg, ellers var den helt stiv og urørlig. Fiskene har dødd en etter en over en periode på ca 1 uke. Har byttet vann hver 1-2 dager (40%)
Kar 1 og 2 er forresten godt innkjørt, tror dette er bakterier/parasitter.
Fisk 1, kar 1: Guppy med snodig form på magen. Den buler ut i en spiss midt på, og det er noe skjellreising akkurat ved spissen. Dette har vart ihvertfall etpar dager, og er tydelig også etter 24 h uten mat. Litt slapp.
Fisk 2, kar 2: SAE med irritert gattåpning, det er rødt og hovent, ser antydning til skjellreising. Har vært sånn ca 1 uke. Ellers frisk&rask i oppførsel.
Fisk 3, kar 2: Leopard-danio med rødrosa felt på halen.
I tillegg har et helt kull -1 med ancistrus sp dødd i et yngelkar. Karet har ikke vært i drift veldig lenge, men har ikke målbare konsentrasjoner av nitritt/ammoniakk. Fiskene har dødd en etter en. Fisket ut en nå i kveld, trodde den var død. Så da jeg tok den opp at munnen leet på seg, ellers var den helt stiv og urørlig. Fiskene har dødd en etter en over en periode på ca 1 uke. Har byttet vann hver 1-2 dager (40%)
Kar 1 og 2 er forresten godt innkjørt, tror dette er bakterier/parasitter.
Postet 23.02.08 kl 22:13
Postet 23.02.08 kl 22:16
Det er flere muligheter med tanke på guppyen. Det kan være parasitter i buken som er lokalisert på ett snevert område. Men mest trolig er det en svulst som lager denne bulken i lakken.
Selv hadde jeg sendt denne til de evige fiskebanker, sjangsen til å redde den er minimal. I tillegg er det vel grunn til å tro at det neppe er spesielt behagelig å svømme der med en slik pondus
SAE-en kan enten være rammet av bakteriell infeksjon, eller parasitter den også. Ser ikke bort i fra en kombinasjon her.
Selv ville jeg vurdert å behandlet karet med en kombi-kur med eSHa Exit og 2000. Dette vil ta det meste av bakterier, og mange parastiter. Er det tarmparasitter, må en på sikt kjøre en kur som er mer designet for denne type parasitter.
eSHa vil kunne hemme utviklingen av disse parasittene noe, slik at mer egnet medisin kan skaffes.
Vet du om noen av dine lokale butikker har tilgang på Sera sine medisiner, primært i profesjonell-serien?
Selv hadde jeg sendt denne til de evige fiskebanker, sjangsen til å redde den er minimal. I tillegg er det vel grunn til å tro at det neppe er spesielt behagelig å svømme der med en slik pondus
SAE-en kan enten være rammet av bakteriell infeksjon, eller parasitter den også. Ser ikke bort i fra en kombinasjon her.
Selv ville jeg vurdert å behandlet karet med en kombi-kur med eSHa Exit og 2000. Dette vil ta det meste av bakterier, og mange parastiter. Er det tarmparasitter, må en på sikt kjøre en kur som er mer designet for denne type parasitter.
eSHa vil kunne hemme utviklingen av disse parasittene noe, slik at mer egnet medisin kan skaffes.
Vet du om noen av dine lokale butikker har tilgang på Sera sine medisiner, primært i profesjonell-serien?
Postet 24.02.08 kl 12:04
Guppyen bør nok avlives, ja. Tenkte det kunne være noe sånt.
Har begge fra ESHA stående, så jeg får sette igang med dem. I tillegg inneholder medisinskapet RMD dewormer (+ noe Prodac-ræl av type malakittgrønn og "hvadetnåer"-blå + Tetra General Tonic, har ikke tiltro til noen av disse).
Kan ikke si jeg har sett Sera noe sted, men det burde da være mulig her i Oslo? Er det noen av kjedene som fører den? Ser at Sera ikke ligger på leverandørlisten til Akvariemagasinet. Synd, de har jo søndagsåpent til&med.
Når det gjelder medisinering av kar2 (125-L): Kjøpte i går mitt første utvendigfilter, Eheim 2224 (grisebillig på Dyrego , og hadde tenkt til å sette den opp idag. Bør jeg vente med å dra igang denne til medisineringen er ferdig?
Har begge fra ESHA stående, så jeg får sette igang med dem. I tillegg inneholder medisinskapet RMD dewormer (+ noe Prodac-ræl av type malakittgrønn og "hvadetnåer"-blå + Tetra General Tonic, har ikke tiltro til noen av disse).
Kan ikke si jeg har sett Sera noe sted, men det burde da være mulig her i Oslo? Er det noen av kjedene som fører den? Ser at Sera ikke ligger på leverandørlisten til Akvariemagasinet. Synd, de har jo søndagsåpent til&med.
Når det gjelder medisinering av kar2 (125-L): Kjøpte i går mitt første utvendigfilter, Eheim 2224 (grisebillig på Dyrego , og hadde tenkt til å sette den opp idag. Bør jeg vente med å dra igang denne til medisineringen er ferdig?
Postet 24.02.08 kl 14:13
Postet 24.02.08 kl 14:27
Postet 24.02.08 kl 14:35
Denne har normalt god effekt dersom fiskene går der med ræva full av parasitter.HenrifletteGlemte PraziPro, har det også :D
Jeg ville derfor kjørt en kur med denne etter at du er ferdig med eSHa-kurene. Hadde ikke satsa på at kurene er helt komplitable med hverandre, jeg
Rælet fra Waterlife og Tetra hadde jeg nok satt så langt bak i akvarieskapet, at jeg først fant disse når de var gått ut på dato :p
Vil tro at du med eSHa og Prazipro skal få bukt med problemene i karet.
Du kan jo i mellomtiden terrorisere de få butikkene det er i Oslo på jakt etter Sera-medisiner
Postet 24.02.08 kl 17:47
Postet 24.02.08 kl 17:52
Klask!HenrifletteHva med mitt nye vidunderfilter (2224), bør jeg vente med å sette det opp? Gleder meg som en liten unge....
Det var jo det også
Nei, jeg syntes ikke du skal sette det opp. Gi det heller til meg, det hadde vært bedre
Fra fleip til fakta; det er ikke noe problem å sette dette opp nå. Ikke skader filteret medisinen, og ikke skader medisinen filteret. Med andre ord 0 problemer med å sette det opp - om du da absolutt ikke vil gi det til meg i stedet :p
Postet 24.02.08 kl 18:14
Frank AngellMed andre ord 0 problemer med å sette det opp - om du da absolutt ikke vil gi det til meg i stedet :p
Hurra, hadde håpet du ville si det Ang. å sette det opp da, selvsagt, hehe.
Trodde du hadde en drøss med sånne jeg Kom over det på tilbud på Dyrego, -25% på Eheim, så det lå på nettbutikkpris - porto. Men jeg tror det ble noe feil der (evt jeg misforstod tilbudet), for jeg fikk -25% av DET igjen...
Nesten litt dårlig samvittighet, mulig jeg må gå tilbake i morgen og innrømme at jeg fikk filteret for billig. Har moralske kvaler her nå. (OT dette her)
Anyway: takk for råd, nå er vannet irrgrønt, og snart blir det xtra filtrering også
Postet 24.02.08 kl 18:24
Endret: 24.02.08 kl 18:25