Sykdom?

Har vært borte på vinterferie i en uke så jeg har fått noen til å mate fiskene mine. Da jeg kom hjem var flere guppyer døde. Jeg vet ikke hvor lenge de har værd døde. Men de var en som såg ut som om ikke hadde vært død så lenge. Finnen var opprevna/hakket så jeg tenkte at det kanskje var finneråte. Men det kan også være de andre fiskene som har spist på den.

Det jeg såg var at 4 fisker fløt i overflaten med et grønnt lag utenpå (såg ut som grønnt hår). resten av guppyene ser helt fine ut og platyene å algespiserene mine ser også ok ut, men skjørtetetraene mine svømmer på skeiva, liksom i skråstilling. Er dette bare tilfeldig? Hva kan det være? Kommer det til å skje de andre?
Hvordan er vannverdiene? Ph og nitrit?
Det høres ut som kadavrene rett å slett ligger å dupper i overflata, fulle av mugg.
Dette, kombinert med at det er alt for mye daue fisk i karet, har garantert herpa vannverdiene så det holder.

Fjern samtlige dauinger tvert, og ta ett vannbytte på 50%.
Om du kan måle vannverdier, er dette noe du også bør gjøre. Disse legger mye av grunnlaget for hvordan ting videre må gjøres
For det er vel slik at fisk ikke flyter til overflata før etter at de har vært døde en stund? Det er forråtnelsesprosessen som skaper gasser, som igjen fører til at fisker flyter opp - har jeg forstått riktig?

Da har antakelig disse fiskene vært døde flere dager? Jeg vet ikke hvor fort fisk flyter opp?
Jeg tok ut fisken å skiftet vann med en gang jeg så det for å forbedre ting ja. Ser ut som om ting går bedre nå. Synest bare det er rart at personen som matet fiskene mine i ferien ikke så de.

Takk for raske svar
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap