Karantene/karantenekar
Jeg bruker lese tidligere innlegg i forum om ting jeg lurer på for å unngå å spørre om ting som er spurt om 100 ganger før, men finner ikke helt de svarene jeg er ute etter ang. karantene.
Skal for en gangs skyld ha karantene på fisk som skal inn i nystart av 85L. 250 literen gjorde jeg ikke dette med og det ble jo litt frafall i perioden jeg satte inn fisk. Pumpa til 85 literen har gått i ca 6 mnd (med fisk) og skulle være godt i gangkjørt. Selve akvariet tømte jeg for en uke siden og rengjorde helt.
Tanken min er at hvis jeg er heldig så får jeg tak i alle fiskene jeg skal ha på samme dag (bor i Oslo så det skulle kunne la seg gjøre) og dermed får kjørt kur på alle samtidig og slipper sette etterkommere i eget karantenekar før de kan flytte inn. Men blir det for mange fisk på en gang? Selv med innkjørt filter?
Det blir snakk om 3 Apistogramma borellii , 4-5 Otto og 10-20 Corydoras pygmaeus .
Noen små reker er også tenkt etter endt kur. Med hyppig vannbytte kan det gå bra? Jeg har også en godt igankjørt 25L (tidligere sneglekar) som egentlig er tenkt til rekekar, men dette kan jeg jo bruke som karantenekar hvis det for hardt å putte alle fiskene i 85L med en gang. Men 25L... Æhh, litt lite som karantenekar?! Hvis feks 3 Borelli skal gå der i ca 4 uker?
Og hvilken medisin bruker dere til karantene?? Finnes det en alt-mulig medisin som tar det meste man kan risikere følger med fisken?
Jeg har utstyr for å kjøre ekstra med oksygen og kull for å fjerne medisinrester etter endt kur. Er det mer jeg trenger vite/ha?
Skal for en gangs skyld ha karantene på fisk som skal inn i nystart av 85L. 250 literen gjorde jeg ikke dette med og det ble jo litt frafall i perioden jeg satte inn fisk. Pumpa til 85 literen har gått i ca 6 mnd (med fisk) og skulle være godt i gangkjørt. Selve akvariet tømte jeg for en uke siden og rengjorde helt.
Tanken min er at hvis jeg er heldig så får jeg tak i alle fiskene jeg skal ha på samme dag (bor i Oslo så det skulle kunne la seg gjøre) og dermed får kjørt kur på alle samtidig og slipper sette etterkommere i eget karantenekar før de kan flytte inn. Men blir det for mange fisk på en gang? Selv med innkjørt filter?
Det blir snakk om 3 Apistogramma borellii , 4-5 Otto og 10-20 Corydoras pygmaeus .
Noen små reker er også tenkt etter endt kur. Med hyppig vannbytte kan det gå bra? Jeg har også en godt igankjørt 25L (tidligere sneglekar) som egentlig er tenkt til rekekar, men dette kan jeg jo bruke som karantenekar hvis det for hardt å putte alle fiskene i 85L med en gang. Men 25L... Æhh, litt lite som karantenekar?! Hvis feks 3 Borelli skal gå der i ca 4 uker?
Og hvilken medisin bruker dere til karantene?? Finnes det en alt-mulig medisin som tar det meste man kan risikere følger med fisken?
Jeg har utstyr for å kjøre ekstra med oksygen og kull for å fjerne medisinrester etter endt kur. Er det mer jeg trenger vite/ha?
Postet 28.03.08 kl 12:06
Postet 28.03.08 kl 12:44
Endret: 28.03.08 kl 12:45
Postet 28.03.08 kl 13:38
Postet 28.03.08 kl 14:57
Mitt karantenekar (85l) hadde jeg glatt hatt de fiskene i. Er jo lite innredning, og dermed mere vann enn i ett innredet kar. Følger såpass nøye med dem, og er så nøye med vannbytter og hygiene at det ikke er noe problem. Men, medisin? Har latt nye fisker gå i ca 6 uker oppi karantenekaret, og har, bank i bordet, ikke enda trengt å medisinere.. Hvis det da ikke er viltfangede fisker du skal ha? Da er det kanskje lurt med en "avlusningskur", men det får andre mene noe høylydt om, det kan jeg rett og slett for lite om.
Postet 28.03.08 kl 15:37
Endret: 28.03.08 kl 15:38
Hvilken kur er jo mitt spørsmål i første innlegg. Jeg ser at de andre akvaristene kjører karantene på ny fisk. Ofte er fisken du kjøper i butikken viltfanget og kan bære med seg masse rart som kan ta livet av og smitte fisk du har fra før. Tenkte bare jeg skulle gjøre det riktig for en gangs skyld. I 250 literen var jeg uheldig med noen VF cory som smittet en del av de andre fiskene. Mistet en del fisk på den tabba...
Postet 28.03.08 kl 15:52
ModernMitt karantenekar (85l) hadde jeg glatt hatt de fiskene i. Er jo lite innredning, og dermed mere vann enn i ett innredet kar. Følger såpass nøye med dem, og er så nøye med vannbytter og hygiene at det ikke er noe problem. Men, medisin? Har latt nye fisker gå i ca 6 uker oppi karantenekaret, og har, bank i bordet, ikke enda trengt å medisinere.. Hvis det da ikke er viltfangede fisker du skal ha? Da er det kanskje lurt med en "avlusningskur", men det får andre mene noe høylydt om, det kan jeg rett og slett for lite om.
Jeg syns jeg treffer på mer viltfanget enn oppdretts når jeg finner fisk jeg vil ha, så derfor ønsker jeg kjøre en kur som andre akvarister gjør. Jeg vet ikke om det også bør kjøres kur på oppdretts?
Postet 28.03.08 kl 15:54
Det som har "bekymret" meg mht viltfanget fisk er nok eventuelle parasitter. Da er en "bred" parasittkur en grei start. Mine vf har vært kjøpt privat, så de har blitt behandlet før de kom til meg. men, litt av poenget med et karantenekar er jo at man ikke trenger medisinere om det ikke "er noe der". Man bruker tid på å sjekke fiskene, følger nøye med dem, og lar være å medisinere om man ikke tror de har noe sykdom..
Postet 28.03.08 kl 17:54
Endret: 28.03.08 kl 17:56
Postet 28.03.08 kl 17:58
Endret: 28.03.08 kl 18:00
Postet 28.03.08 kl 21:24
Takk, lettere å finne noe når man vet hva slags ord man skal søke på
Jeg fant også denne artikkelen om hjemmelaget medisin og ble litt nyskjerrig på det som står om dette:
Kaliumpermanganat:
Mørk fiolette krystaller, som fort kan ødelegge gulvteppet. Største forsiktighet, slik at søl unngås, er derfor å anbefale. Kaliumpermanganat, KMnO4, er også svært giftig, og fiskene bør derfor observeres nøye. Lag en stamoppløsning på en liter ved å tilsette 10g. Av denne stamoppløsningen brukes 1 ml pr liter vann til kortvarige bad, på 5-30 minutter.
Virksom mot parasitter. Man kan også lage en pasta av dette til å smøre på sår. Dette gir en svært god desinfisering.
Har noen prøvd dette? Og hvor det kan skaffes? Å kunne ta et kortere bad på fisken istedet for å medisinere hele karet syns jeg høres veldig bra ut. Da kan jeg gi dette badet på nyinnkjøpt fisk før de slippes ut i karet. Genialt hvis middelet funker!
Skjønner at flere bruker Prazipro med god virkning, men er det å få tak i i norge? Kan få kjøpt det her men må da kjøpe 4 flasker...
Eller så kan jeg kjøpe [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3219&HKatID=]Esha 2000[/URL] den skulle dekke det meste eller?
Sistnevnte er lett å få tak i -skal jeg bestemme meg for den kanskje? Noen erfaringer?
Jeg fant også denne artikkelen om hjemmelaget medisin og ble litt nyskjerrig på det som står om dette:
Kaliumpermanganat:
Mørk fiolette krystaller, som fort kan ødelegge gulvteppet. Største forsiktighet, slik at søl unngås, er derfor å anbefale. Kaliumpermanganat, KMnO4, er også svært giftig, og fiskene bør derfor observeres nøye. Lag en stamoppløsning på en liter ved å tilsette 10g. Av denne stamoppløsningen brukes 1 ml pr liter vann til kortvarige bad, på 5-30 minutter.
Virksom mot parasitter. Man kan også lage en pasta av dette til å smøre på sår. Dette gir en svært god desinfisering.
Har noen prøvd dette? Og hvor det kan skaffes? Å kunne ta et kortere bad på fisken istedet for å medisinere hele karet syns jeg høres veldig bra ut. Da kan jeg gi dette badet på nyinnkjøpt fisk før de slippes ut i karet. Genialt hvis middelet funker!
Skjønner at flere bruker Prazipro med god virkning, men er det å få tak i i norge? Kan få kjøpt det her men må da kjøpe 4 flasker...
Eller så kan jeg kjøpe [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3219&HKatID=]Esha 2000[/URL] den skulle dekke det meste eller?
Sistnevnte er lett å få tak i -skal jeg bestemme meg for den kanskje? Noen erfaringer?
Postet 02.04.08 kl 15:19
Endret: 02.04.08 kl 15:20