Corydoras flyter opp som en dupp....

Min kjære mor har for første gang kjøpt en flekket pansermalle. Den ene oppfører seg meget merkelig. Den er konstant opp i overflaten og henter luft, med det resultat at den ikke greier å holde seg nede på bunnen. Den flyter rett og slett rundt som en dupp! Den prøver desperat å holde seg på bunnen, men opp flyter den...

Hva kan dette være?
Kan man ta med fisken tilbake til butikken for å få en ny? Dette kan jo ikke være normalt?

Håper noen kan gi en rask tilbakemelding slik at jeg for hjulpet min mor mens jeg er på besøk.

Antakelig problemer med svømmeblæra? Det kan skyldes sykdom eller slosskamp. Har den vært slik helt fra den ble innkjøpt? Er det noen ytre tegn på fisken etter skade?

Hvor lenge har akvariet/filteret vært i drift? Hvilke andre fisker er i akvariet?
Har opplevd dette selv med en pansermalle jeg hadde hatt i lang tid. Regner med at det er et problem relatert til svømmeblæren. At fisken er oppe og henter luft er ikke uvanlig for disse når de føler seg utilpass. Det er ikke den luften den snapper opp som skaper problemet.

Litt avhengig av hva som er årsaken til svømmeblære-problemet, (infeksjon, skade) så kan det gå over eller den kan bli verre. Er problemet en bakterieinfeksjon så kan det hjelpe med medisinsk behandling, feks esha 2000. Eller så er det bare gode vannforhold, fred og ro som kan hjelpe fisken til å takle dette selv.

Regner med at hvis du kontakter butikken så vil du få en ny malle om den skulle stryke med. Å returnere den til butikken når den er så dårlig er nesten dyreplageri. Da er det bedre å avlive den synes jeg.
Det er dessverre påvist at kardinaltetraene som også går i dette karet har sykdom, finneråte, så det er mulig pansermallen har reagert på dette....Jeg får hjelpe henne med noen vannskifter og se om de har denne eSHa medisinen.

Takk for rask tilbakemelding!
Plussmedlem
Det er ikke så mange butikker som fører eSHa på Romerike (er det noen i det hele tatt?), men hvis det er fullstendig krise så kan du, hvis du bor i nærheten av Kløfta, kontakte Aquamanias. Han har som regel denne på lager, og kan sikkert hjelpe deg allerede i kveld hvis du kan stikke innom.
Min kjære mor bor i Tr.heim hvor jeg nå er på besøk. Så det er jo mulig den medisinen finnes her. Tenkte jeg skulle være litt rask med å hjelpe henne da jeg er på vei hjem til Romerike i morgen

Hun hadde noe medisin i skapet som heter "Ektomor", er litt usikker på om den hjelper. Kanskje noen som har erfaring med den?
Plussmedlem
Et stykke til Kløfta da, ja

Det står her at Ektomor hjelper mot bl.a. finneråte (kardinalene til din mor?) og diverse annet.
Jeg er mildt sagt skeptisk til ektomor, da jeg mistenker at den kan ta livet av filterbakteriene. Jeg er ikke 100 % sikker på det, så noen få rette på meg om jeg tar feil.
Plussmedlem
Inger Anne
... jeg mistenker at den kan ta livet av filterbakteriene. Jeg er ikke 100 % sikker på det, ...

Dette lurer jeg også på. Fant ingenting på nettet.
Derfor har jeg sendt en mail til produsenten og spurt.
(Spurte om flere av deres produkter i samme slengen.)
Så da håper jeg på et snarlig svar
Om produsenten oppgir at produktene ikke tar livet av filterbakteriene, betyr det ikke at de ikke gjør det...
Plussmedlem
Den kan så være, men det kan lønne seg å spørre når man lurer på noe
Og man håper jo bestandig på et ærlig svar...
Plussmedlem
Da har jeg fått et ærlig svar, og svaret var vel som forventet.

-----------
with the exception of dactymor all these products contain an antibacterial component.

Unfortunately an antibacterial medicine is not able to distinguish between bad and good bacteria. So these products kill the good bacteria too.

The only exception is dactymor. This product does not harm any bacteria.

Best regards
------------

Jeg spurte om følgende medisiner:

dactymor
ektomor
medimor
aquafuran
furamor
faunamor
dessamor
odimor
Hei jeg tror Zolsiden Zoo på solsiden har noe esha. Er ikke sikker på om det er medisin eller vanntilsetning de har bak disken. Ellers har kanskje jeg noe igjen hvis du ikke finner noe på butikkene.
Tilfeldig bekjentskap
© John Sverre Vik
Reklame for plussmedlemskap