Kardinaltetra med hvitt belegg på finnene....

Min kjære mor er ekstremt uheldig med nykjøpt fisk. 10 stk kardinaltetra ble kjøpt inn på lørdag. Nå har flere fått ett hvitt belegg / hvit stripe på bakerste finne. Jeg kan også observere at de som har dette verst har finner som har begynt å forsvinne, smuldre....

Hva kan dette være?

Karet de nå går i har tidligere hatt sykdom, men er nå satt opp på ny. Vannverdiene er fine, men det ble dessverre kjøpt inn "fuglesand"..kremt...til å ha i bunnen. Iflg akvarie butikken var dette akkurat som vanlig sand og kunne godt brukes i karet. Den ansatte som sa dette er godt kjent med akvaristikk. Jeg har stusset veldig på dette, og har en mening om at dette kan være grunnen til at fiskene nå ikke har det så bra...
Beskrivelsen høres nesten ut som finneråte. Du kan lese mer om den og behandling i sykdomsartikkelen.

Når det gjelder bruk av fuglesand så har jeg faktisk prøvd det selv. Det som er viktig er å velge den som er "ren" og ikke tilsatt alle slags remedier som kull, kalk og parfyme. Den jeg brukte var helt enkelt vanlig sand uten tilsetninger, men det stod altså fuglesand og ikke akvariesand på posen
Takk "Tante Astrid" er enig i at dette høres ut som finneråte.

Sanden var full av kalk og kull, men etter som jeg har forstått var det ingen parfymelukt. Tror uansett jeg sørger for at denne sanden blir skiftet, til en type sand corydoras'ene liker.

Takk for rask tilbakemelding!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap