Fiskedød ved bruk av esha-2000

Jeg har alle guppyene mine, ca 20 stk, samlet i en 85 liter. Det er ingen andre fisk i karet.

I går så jeg at to av hunnene hadde "innhugg" i halen, så ut som bitemerker, som det hadde gått noe sopplignende greier i. Merkelig egentlig, har aldri sett at guppyene har bitt hverandre slik før. I dag bestemte jeg meg for å medisinere, siden det var snakk om to ganske fine, blå hunner hadde jeg ikke lyst å fiske dem ut og avlive dem heller.

Doserte iflg. bruksanvisningen dobbel dose, siden det er snakk om surt og bløtt vann med lav gH.

Jeg forlot rommet og syslet med andre ting en god stund. Da jeg kom tilbake, lå det to pinnestive og døde hunn-guppyer i karet, og en tredje drev med "lobotomert svømming" i rykk og napp, snodige krumspring for så å plutselig dale ned og ligge stiv på toppen av en plante. Jeg fisket den opp og avlivet den, og håvet også ut de to døde. Synes egentlig alle så litt rare ut i fargene, bleke, og bestemte meg for å tynne ut medisinen. Byttet halvparten av vannet straks, og satte nytt vann i tønner for å bytte mer i morgen.

Nå var jeg nettopp inne og kikket på dem, og den fjerde guppy-hunnen lå steindau på bunnen....

Ærlig talt, hva ER dette? Jeg kan ikke huske sist jeg har mistet en guppy, og nå dør det 4 stk i løpet av timer etter dosering med eSHa-2000?!?

Jeg sjekket datostemplingen på pakningen med medisin, og den er gyldig til desember 2010, altså burde det ikke være noe galt med den.
Pussig er det også at kun hunnene dør.

Det svømmer små yngel av guppy i karet også, jeg så fem stk nettopp, i lys levende live. De ser ikke ut til å ha tatt noen notis av det, og ingen hanner har dødd.

Disse guppyene har aldri vært syke i hele sitt liv, født og oppvokst her hos meg, og jeg synes det er veldig pussig at det skal stryke med så mange rett etter bruk av eSHa-2000. Det MÅ være den som er årsaken? De dør jo ikke av antydning til sopp i en halefinne, og dessuten var det bare to stk som hadde det, ikke alle fire.

Noen som har noen teorier....?
Det høres kjent ut, men jeg husker ikke eksakt hva som skjedde. Tror det var en gang jeg hadde glemt å riste flaska, eller noe... Det kom bare klatter ut. Fiskene fikk rykninger, men jeg bytta vann med det samme jeg så det (tok sjangsen på et 90% bytte). Det gikk fint, så vidt jeg husker, og da jeg medisinerte igjen dagen etter, så var det helt greit...
Jeg har brukt ESHA 2000 en gang, da døde en guppy dagen etter. Det så da ut som den hadde fått en indre blødning. Det jeg reagerte på da jeg hadde medisinen i vannet, var at den ikke løste seg ordentlig opp da den kom i akvarievannet, det ble liksom bare klumper/flak i stedet. Jeg blandet da resten av dråpene ut i en bolle med rent vann som jeg så helte forsiktig i akvariet. Men den første "skyen" med konsentrert medisin skulle jo guppyen absolutt svømme inn i, så jeg tenkte at det var da den tok skade. Ingen flere fisker enn denne døde for meg. Kunne vært artig å vite hvordan andre går fram når de medisinerer.
Akkurat det med å riste flasken godt gjorde jeg faktisk. Grunnen til det er at det er så lenge siden jeg har brukt den, så jeg tenkte at alt sikkert hadde samlet seg på bunnen. Så jeg ga den en god "shake", og doserte dråpene i utblåset fra filteret der jeg regner med at vannstrømmen er god og sprer det raskt. Jeg gjør alltid det når jeg drypper medisin i vannet; rett i utblåset fra filteret.

Nei, ikke vet jeg hva som skjedde... men jeg har iallefall byttet vann to ganger i kveld. Først 50%, så et nytt på 25%. Jeg har satt mere vann til mellomlagring, og skal bytte 50% i morgen også. Fiskene ser forøvrig mere normale ut nå, blåfargen har vendt tilbake.

Kunne vært interessant å høre om flere har erfaringer med brå dødsfall ved bruk av medisinen.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap