Fiskene dør:(
Jeg har hatt et 85l akvarium i ca 3mnd. Det er guppy, platy og otto og alt har gått veldig bra inntil nå. 3 platy, 3 guppy og en otto har dødd i løpet av 3-4 dager. Jeg har en del yngel på 2-3 mnd, ingen av disse dør (foreløpig). Jeg bytter 30% av vannet ukentlig og sjekker jevnlig vannverdier med strips (vet dere ikke anbefaler dette) og tok dråpetest på lørdag i dyrebutikk. Det var høy GH på 18 og pH på 8, ikke nitrat/nitritt. Jeg skiftet da 20 l som ga meg GH på 10. Jeg mistenker at det er kommet sykdom i akvariet, men jeg kan ikke se noen ytre endringer på fiskene som dør. De blir slappe, legger seg på bunnen, puster fort og "svimer" rundt. Hva gjør jeg?
Postet 28.04.08 kl 10:18
Postet 28.04.08 kl 10:24
Endret: 28.04.08 kl 10:32
Jeg har en pumpe som heter AquaEl FAN-3 og den gir 700l/h. Den har hele tiden stått på laveste nivå, dette gir bobler i overflaten og alle plantene svaier i strømmen. Jeg har tenkt det var tilstrekkelig og det er vel rart om dette kan være årsaken siden det har gått bra i 3 mnd, men nå plutselig dør de. Uansett har jeg skrudd opp strømstyrken så nå får de gjenværende fiskene litt å jobbe med
Kan det være noe med filteret i pumpen? Jeg har kjøpt den brukt så jeg vet ikke hvor lenge det har stått i. Det er sort og tres utenpå innsuget til pumpen
Kan det være noe med filteret i pumpen? Jeg har kjøpt den brukt så jeg vet ikke hvor lenge det har stått i. Det er sort og tres utenpå innsuget til pumpen
Postet 28.04.08 kl 10:35
Postet 28.04.08 kl 11:20
Postet 28.04.08 kl 11:22
Postet 28.04.08 kl 11:30
Postet 28.04.08 kl 12:37
Hvordan bunnlag har du i karet ditt? Evt. har du noen hvite stein?
Om du har en gh på 18, som blir senket til 10 ved et vannbytte, så har du noe i karet ditt som avgir stoffer til vannet som hever gh. Nå vet jeg ikke om dette kan gi slike utslag som du oppgir, men gale vannverdier over tid, evt. hurtige forandringer kan føre til stress som igjen utløser sykdom. Iom at du bytter 30% vann ukentlig og du har målt gh 18, vil en anta at ghen din da varierer fra gh10 etter vannbytte til gh18 og ned igjen til gh10 etter vannbytte ila en uke. Det er nok ikke gunstig for fisken.
Hvis du ikke får noe utslag på nitritt er antakelig filteret ditt i orden.
Om du har en gh på 18, som blir senket til 10 ved et vannbytte, så har du noe i karet ditt som avgir stoffer til vannet som hever gh. Nå vet jeg ikke om dette kan gi slike utslag som du oppgir, men gale vannverdier over tid, evt. hurtige forandringer kan føre til stress som igjen utløser sykdom. Iom at du bytter 30% vann ukentlig og du har målt gh 18, vil en anta at ghen din da varierer fra gh10 etter vannbytte til gh18 og ned igjen til gh10 etter vannbytte ila en uke. Det er nok ikke gunstig for fisken.
Hvis du ikke får noe utslag på nitritt er antakelig filteret ditt i orden.
Postet 28.04.08 kl 14:31
Jeg har hatt en kalkstein som jeg nå har tatt ut og også tilsatt gips ved vannbytte. Jeg har nok tilsatt for mye gips i og med GH på 18. Så vannverdiene har ikke endret seg plutselig fra GH 10 til GH 18 men nok ligget stabilt høyt. Likevel forklarer det ikke hvorfor de plutselig dør så mange.
Jeg har nå sett at det er kommet (tror jeg) et par sorte prikker på kroppen til en gul platy.
Jeg har nå sett at det er kommet (tror jeg) et par sorte prikker på kroppen til en gul platy.
Postet 28.04.08 kl 15:31
elviraJeg har hatt en kalkstein som jeg nå har tatt ut og også tilsatt gips ved vannbytte. Jeg har nok tilsatt for mye gips i og med GH på 18. Så vannverdiene har ikke endret seg plutselig fra GH 10 til GH 18 men nok ligget stabilt høyt. Likevel forklarer det ikke hvorfor de plutselig dør så mange.
Litt forvirret her jeg nå.... skrev du ikke at GH hadde sunket til 10 etter vannbytte? Isåfall kan det ha gått opp og ned som en jo-jo ved hvert vannskift pga kalkstein og tilsetting av gips... Eller har jeg misforstått det du har skrevet?
Postet 28.04.08 kl 18:33
Endret: 28.04.08 kl 18:34
Postet 28.04.08 kl 20:32
Postet 28.04.08 kl 20:36
Ja
Men, jeg synes ikke jeg har fått noen overbevisende forklaringer til hvorfor fiskene dør... Gjelleorm tror jeg ikke det er, etter å ha lest litt, symptomene med at de puster med en gjelle og finnene klistrer seg til kroppen stemmer ikke. De blir bare slappe og jeg tror de puster fort. Dessuten ser det ut som om en gul platy har fått noen sorte prikker, men kanskje har de vært der fra før.
Men, jeg synes ikke jeg har fått noen overbevisende forklaringer til hvorfor fiskene dør... Gjelleorm tror jeg ikke det er, etter å ha lest litt, symptomene med at de puster med en gjelle og finnene klistrer seg til kroppen stemmer ikke. De blir bare slappe og jeg tror de puster fort. Dessuten ser det ut som om en gul platy har fått noen sorte prikker, men kanskje har de vært der fra før.
Postet 28.04.08 kl 20:42
Postet 28.04.08 kl 21:16
Dersom fiskene henger ved overflaten, og puster raskt, betyr det at de ikke får nok oksygen. Dette kommer som regel av for lite vannbevegelse i overflaten, for varmt vann eller opphpning av amoniakk/nitrit. Ville prøvd å få testet litt vann for nitrit og evt amoniakk i en dyrebutikk.
Det kan være veldig vanskelig å "fjerndiagnostisere" fisk, også når man med en gang ser hva det er om man er på stedet.
Det kan være veldig vanskelig å "fjerndiagnostisere" fisk, også når man med en gang ser hva det er om man er på stedet.
Postet 28.04.08 kl 23:39
Her er det svært lite informasjon som kan være til hjelp for å finne en årsak.
Som Trygve sier, er det ofte meget vanskelig å fjerndiagnostisere fisk, og uten noen konkrete feil\ symptomer, står en igjen med så mange muligheter, at det bare blir vill og til dels ukontrollert gjetting å si noe konkret
Men det jeg kan si, er at:
Det at fiskene får økt respirasjonsfrekvens, og faller til bunnen, er i seg selv "bare" ett symptom på at fiskene sliter, og er i ferd med å vandre til de evige jaktmarker.
Om det hadde vært mangel på O2 som var grunnen, ville friske fisker trukket opp der det er mest O2, altså i overflata.
At Gh har vært såpass høy, og likeså pH, har jeg vondt for å se at skulle kverka andre enn Ottoene. Platy\ Guppy er fisk som faktisk oftest trives bedre med disse verdiene, enn pissesurt vann med så lav Gh at en må leite etter denne.
Selvsagt er det uheldig om verdiene går opp og ned som en jojo, men jeg ser ikke de store grunnene til dette her.
Med en springverdi på 6, og supplering med CaSo4, vil Gh hele veien ha vært på 14-15.
Siden det ikke er noe å ta tak i, blir vi nesten nødt til å mase noe på deg som akvarist:
Hva er vannverdiene No2 og No3? Målt med dråpetester, strips duger absolutt ikke til dette.
Hvordan er filteret håndtert siden start? (hvor mange ganger, og hvordan er filteret rensa)
Slamsuges det ofte?
Er det noen tilsettinger som f.eks algestopp, sneglegift, "antigrums" som har vært brukt den siste måneden?
Er det noen nye vannledninger i form av kobber som er i kontakt med vannet?
Hva fôrer du med, og hvor ofte?
Hvordan er planteveksten?
Er plantene av hurtigvoksende type, eller er det grønn sirup ?
Spiser fiskene godt tiden før de vandrer?
Ser fiskene ut til å ha normale farger og slimlag på kroppen? Studer gjerne med ei lupe om noen holder seg i ro.
Har fiskene noen former for rykkninger, enten i finner, eller hele kroppen før de blir svært svake?
"Gjesper" eller "hoster" fiskene noe?
Som Trygve sier, er det ofte meget vanskelig å fjerndiagnostisere fisk, og uten noen konkrete feil\ symptomer, står en igjen med så mange muligheter, at det bare blir vill og til dels ukontrollert gjetting å si noe konkret
Men det jeg kan si, er at:
Det at fiskene får økt respirasjonsfrekvens, og faller til bunnen, er i seg selv "bare" ett symptom på at fiskene sliter, og er i ferd med å vandre til de evige jaktmarker.
Om det hadde vært mangel på O2 som var grunnen, ville friske fisker trukket opp der det er mest O2, altså i overflata.
At Gh har vært såpass høy, og likeså pH, har jeg vondt for å se at skulle kverka andre enn Ottoene. Platy\ Guppy er fisk som faktisk oftest trives bedre med disse verdiene, enn pissesurt vann med så lav Gh at en må leite etter denne.
Selvsagt er det uheldig om verdiene går opp og ned som en jojo, men jeg ser ikke de store grunnene til dette her.
Med en springverdi på 6, og supplering med CaSo4, vil Gh hele veien ha vært på 14-15.
Siden det ikke er noe å ta tak i, blir vi nesten nødt til å mase noe på deg som akvarist:
Hva er vannverdiene No2 og No3? Målt med dråpetester, strips duger absolutt ikke til dette.
Hvordan er filteret håndtert siden start? (hvor mange ganger, og hvordan er filteret rensa)
Slamsuges det ofte?
Er det noen tilsettinger som f.eks algestopp, sneglegift, "antigrums" som har vært brukt den siste måneden?
Er det noen nye vannledninger i form av kobber som er i kontakt med vannet?
Hva fôrer du med, og hvor ofte?
Hvordan er planteveksten?
Er plantene av hurtigvoksende type, eller er det grønn sirup ?
Spiser fiskene godt tiden før de vandrer?
Ser fiskene ut til å ha normale farger og slimlag på kroppen? Studer gjerne med ei lupe om noen holder seg i ro.
Har fiskene noen former for rykkninger, enten i finner, eller hele kroppen før de blir svært svake?
"Gjesper" eller "hoster" fiskene noe?
Postet 28.04.08 kl 23:56
Frank AngellSelvsagt er det uheldig om verdiene går opp og ned som en jojo, men jeg ser ikke de store grunnene til dette her. Med en springverdi på 6, og supplering med CaSo4, vil Gh hele veien ha vært på 14-15.
Kan du utdype dette Frank?
I og med at GH var 18 før vannbytte og 10 rett etter, (dvs ustabilt, hvis vannskifte gjøres ukentlig) hvordan kan den da være stabil på 14-15?
Jeg tror heller ikke GH er direkte årsaken til plutselig død her, men det hadde vært nyttig å lære hvorfor det er slik du sier
Postet 29.04.08 kl 00:48
Takk for svar og mange spørsmål Frank. Her er mine svar:
Jeg har ikke dråpetestet No2 og No3 jevnlig, kun med strips. Etter de fleste dødsfallene og før vannbytte dråpetestet jeg i butikk og svaret var ”ikke nitrat eller nitritt”.
Filteret er skylt i bøtte med ”brukt” akvarievann ca en gang per mnd. Dette er kjøpt brukt så jeg vet ikke hvor gammelt det er. Jeg slamsuger hver gang jeg skifter vann, dvs en gang i uken men kun i deler av akvariet hvor ikke det er planter som kan rives opp.
Ingen tilsettinger utenom for å regulere GH som forklart tidligere.
Forer med Tetra Pro ca en gang om dagen så fiskene spiser opp ila ca 2 minutter, av og til får de Artemia i stedet for tørrfor.
Jeg vet ikke hva plantene heter, men fra bildet kan det kanskje sees noe. Det er noe gress, sakte voksende til venstre og midt i og hurtigvoksende foran pumpen til høyre.
Fiskene spiser godt og dør plutselig med en kort fase først (½ - 3 døgn) hvor de som sagt legger seg på bunnen.
Fiskene ser helt normale ut, men jeg lurer på om det har kommet noen nye små sorte prikker på en gul platy (men de kan ha vært der hele tiden). Kanskje de kan sees fra bildet. Ingen rykninger, ingen gjesping
Ikke mye hjelp i dette?
Ingen dødsfall siden lørdag, nå har jeg 4 platy, 4 otto og mye platy yngel igjen
Jeg har ikke dråpetestet No2 og No3 jevnlig, kun med strips. Etter de fleste dødsfallene og før vannbytte dråpetestet jeg i butikk og svaret var ”ikke nitrat eller nitritt”.
Filteret er skylt i bøtte med ”brukt” akvarievann ca en gang per mnd. Dette er kjøpt brukt så jeg vet ikke hvor gammelt det er. Jeg slamsuger hver gang jeg skifter vann, dvs en gang i uken men kun i deler av akvariet hvor ikke det er planter som kan rives opp.
Ingen tilsettinger utenom for å regulere GH som forklart tidligere.
Forer med Tetra Pro ca en gang om dagen så fiskene spiser opp ila ca 2 minutter, av og til får de Artemia i stedet for tørrfor.
Jeg vet ikke hva plantene heter, men fra bildet kan det kanskje sees noe. Det er noe gress, sakte voksende til venstre og midt i og hurtigvoksende foran pumpen til høyre.
Fiskene spiser godt og dør plutselig med en kort fase først (½ - 3 døgn) hvor de som sagt legger seg på bunnen.
Fiskene ser helt normale ut, men jeg lurer på om det har kommet noen nye små sorte prikker på en gul platy (men de kan ha vært der hele tiden). Kanskje de kan sees fra bildet. Ingen rykninger, ingen gjesping
Ikke mye hjelp i dette?
Ingen dødsfall siden lørdag, nå har jeg 4 platy, 4 otto og mye platy yngel igjen
Postet 29.04.08 kl 18:39
RiktigelviraIkke mye hjelp i dette?
Ser egentlig ikke noen verden grunn til at fiskene velger å legge seg ned å dø.
Alle forhold virker å være riktige. Om noe kan forbedres, er det redusert slamsuging, og redusert filterrens. For min egen del, kan jeg egentlig ikke huske helt når jeg gjorde noen av delene sist
De sorte prikkene kan være pigmentflekker, en del platy og andre levendefødere har slike flekker i genene.
Men det kan også være en parasitt som passende nok gjerne kalles sort-prikk (Metacercaria sp.)
Sort-prikk er ikke i seg selv dødelig, og er faktisk meget vanlig på mange fisk, og lever da på fisken uten å skade denne vesentlig.
Det er normalt først når fisken er svekket på grunn av stress eller annen sykdom, at disse øker i antall.
Det er altså ikke de sorte prikkene som er morderen.
For meg er det hele ei gåte - ei irriterende sådann
Postet 30.04.08 kl 21:02