Molly, kampfisk og platy dør, hva skjer?

Hei, j
eg startet med akvarium i januar -08. Startet da opp et 54L akvarium med tre black mollyèr. De trivdes og fikk mange barn, etterhvert puttet jeg oppi 2 ancistrus, to oransje lange sugemaller, 1 kampfisk og 10 stimfisk.
Plutselig blir guttemollyèn veldig liten og tynn, og mister farge. Etter en stund så tar jeg livet av den, og kjøper en ny gutt. Så følger de andre på rekke og rad, alle voksne og molly`yngel dør.
Da kjøpte jeg 6 platy, rød korall og puttet oppi, og etter et par dager så døde kampfisken. Nå har vi også mistet to platyèr, den ene ble veldig liten og mistet farge før den døde. den andre(som var gravid) lå plutselig en dag med magen i været.
Felles for alle, bortsett fra kampfisken er at de blir små og tynne, men spiser fremdeles, og mister farge. De har ofte lang tynn hvit avføring som henger etter de.

Mallene og stimfiskene er friske og fine.

Noen som vet hva som skjer her?

På forhånd,
tusen takk for hjelp

Shine

Hvilke vannverdier har du?

Hvor ofte tar du vannbytte?
Bytter 2 bøtter vann i uka, ingen nitrit, og Ph på ca 7.
Kan det vere bukvannsot du har fått?

Se utdrag av sykdomsbasen:
"Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene.
"
Det er nok mulig, men ville det bare rammet fiskene som nevnt, og ikke de andre jeg har? Kan jeg behandle med eSHa 2000 i dette akvariet, eller bør jeg flytte de til et annet og behandle der? Eller er det vannet som behandles?Hvordan får de denne sykdommen?

Tusen takk igjen for svar,

Shine
For å behandlet dette ville jeg bruke Esha 2000 som medisin!
Det var det jeg mente, skrivefeil
Darn, i går når jeg byttet vann oppdaget jeg at en av mine Danio choprae svømte rundt med skikkelig utstående skjell, skikkelig "poppet opp", men den er aktiv og blir heller ikke mobbet av andre fisk... Skulle ha avlivet den, men jeg får jo fa... ikke tak i den! 250L fullstappa med planter, røtter og det som er... dette er en små kjappe fisker!

Men jeg lurer faktisk på om det skyldes dårlig vannkvalitet? Det er første gang siden jeg starta karet for 1,5 år siden at jeg har latt det gå 2 uker før jeg bytta vann. Kjære vene, hvis jeg har klart å sette mitt kar i så ustand pga. ett overhopp på vannbytte... fisken er vel for godt vant, bytter alltid 1/3 en gang i uka.

Men etter å ha lest gjennom alle tråder ang. denne sykdommen velger jeg og ikke medisinere. Jeg er ikke glad i å putte kjemikalier i karene uten at det er ekstremt nødvendig.. Prøver utover fredagen og få tak i det lille kreket for å få avlivet den og så ser jeg an resten av bestanden..

Litt umulig sykdom å handles med
...
fikk vite at hvis du tok gode vannbytter tilsatte noen dråper aquasafe(forsterke sllimhuden) og dullet fint med fiskene i akvariet ungå smitte.
Og jeg er en av de som ikke bruker aquasafe... kanskje jeg burde bruke litt penger på det... kan jo ikke skade -annet enn lommeboka mi...
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle H. Moe
Reklame for plussmedlemskap