Kløe på corydoras habrosus ..

Satte i gang et 85L kar med denne coryen og et par med A. Borelli.

Alt gikk fint lenge, men plutselig døde borelli hannen -ja virkelig plutselig, uten noen form for mistrivsel eller annet, han var nydelig og vannkvalitet på topp.

En uke etter lå dame nr 1 død også. Det som var litt spesielt var at de lå med munnen vidåpen, har ikke sett det før -på den måten?! ...

Men jeg tok det med ro, det bor 15-17 corydoras habrosus sammen med dem og de hadde det helt fint!

Borellidame nr. 2 lever fortsatt og ser frisk ut (hun er til og med gul, og stakkar, parringsklar og klør seg ikke!)

Men nå ser jeg under foring at mine små coryer klør seg mot sanda/bakken... så kanskje jeg har et problem i dette karet?

Jeg ville absolutt ikke miste mine nydelige borellier, men nå har jeg gjort det... (nesten) men jeg vil ABSOLUTT ikke miste min gjeng med 15-17 corydoras habrosus, brukte litt tid på å få tak i denne gjengen så den vil jeg ha! Jeg HAR lest tråder om kløe osv, men finner ikke helt svar på hva jeg skal gjøre nå...

De ser ikke syke ut og de er velfødde, men klør... ?
Skikkelig skudd i blinde, men... har lest at fisk kan klø dersom det er metaller i vannet. Så.. har du prøvd å tilsette aquasafe?

Du har jo flere kar og det er jo rart at de bare klør i dette karet. Men aquasafe skal jo etter sigende styrke slimlaget også... kan vel ikke skade å prøve? Kanskje?

Håper det går bra. Trist når fisk dør - spesielt når man ikke aner hva som egentlig foregår. Har et slikt tilfelle her selv nå.
...nei, jeg er jo en av dem som ikke bruker aquasafe... jeg har faktisk tenkt på å prøve det, jeg brukte det jo før, men det var bare av vane ... men jeg er også av dem som ikke liker å bli "lurt" ang. vannbehandlingsmidler eller annet stæsj som dyresjappene selger deg -dyrt... Men jeg har stor respekt for SAF som faktisk sammenlignet aquasafe med solkrem. Kanskje det er noe i det?!

Joa, jeg skal faktisk for første gang på lenge kjøpe aquasafe. Da skal det bli en hel kanne så jeg har en stund! (feriepengene kommer jo nå snart )
Det ville overraske meg stort om noe som faller meg inn ville hjelpe :p

Men jeg tenkte at det koster jo ikke all verden å prøve. For enten hjelper det, eller så hjelper det ikke - det vil jo ikke være farlig eller noen risiko. Slik man løper om man "medisinerer i blinde".

Jeg hadde nok prøvd om jeg satt der med kløende fisk Jeg bruker kun aquasafe i rekekarene mine. Ene og alene fordi jeg ikke tør la være siden disse er så følsomme for kobber. Om det hjelper? ha'kke peiling, men det kan da umulig skade heller
Jeg er også av dem som bruker vannforbedringsmiddel. Har prøvd å slutte med det, men synes fiskene klør mye da. Bruker kaldt vann som står over natten også, men likefullt så får jeg en slik reaksjon. Gidder derfor ikke å styre mer med det og tilsetter anbefalt mengde ved hvert vannbytte. Har jo ikke 20 akvarier liksom så det blir ikke den enorme utgiften.

Har i tillegg opplevd at coryene har klødd mye i forkant av hvitprikkutbrudd så hold gjerne ekstra utkikk etter disse også.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap