4 døde fisk siden i går kveld

I går kveld fant jeg 2 døde kardinaltetra. de så helt fine ut,men hadde utstående øyne.

De andre kardinaltetraene var helt bleike.

Bytta 50pros vann etter dødsfallene.

No3 var på 0,før vannbytte.

I dag lå det en kardinaltetra til død å en Ancistrus var død, de så helt ok ut. utenom at den største Ancistrusen hadde spist på den døde.

Fargen på kardinalteraene er kommet til bake.

Det er ikke noen nye fisk i karret.

Hva kan det være?
Plussmedlem
Du skriver NO3 (nitrat), men du mener kanskje NO2 (nitritt)?
Det er ikke mange sykdommer jeg kjenner til som kan ta kverken på så mange fisk så fort. Jeg tipper at det kan være snakk om en eller annen forgiftning. Du skriver ikke noe om hvor lenge karet ditt har vært i drift, hvor mange fisk du har, filterløsningen (vasker du filteret? (ofte og hvordan?), vannbytterutiner og vannverdier, samt adferden til fiskene. Dette er ting som hjelper oss til å finne et svar til deg.

Nitrat (No3) er det ikke veldig sannsynlig at er årsaken til dødsfallene. Nitritt (No2) eller Ammoniakk (NH3) er mer sannsynlig. Så du noe til at fiskene svømte i overflaten før vannbyttet? Hvor lenge har du hatt fiskene i dette karet og har du satt inn noen nye fisk i det siste?
Følg med om det er noe i nyhetene om E.coli osv i vannet ved deg.

Er kommet E.coli i drikkevannet mitt nå så jeg tørr søren ikke skifte vann til Discusene mine! :P
Loomis
Du skriver NO3 (nitrat), men du mener kanskje NO2 (nitritt)?

beklager mente no2
Joakim
Det er ikke mange sykdommer jeg kjenner til som kan ta kverken på så mange fisk så fort. Jeg tipper at det kan være snakk om en eller annen forgiftning. Du skriver ikke noe om hvor lenge karet ditt har vært i drift, hvor mange fisk du har, filterløsningen (vasker du filteret? (ofte og hvordan?), vannbytterutiner og vannverdier, samt adferden til fiskene. Dette er ting som hjelper oss til å finne et svar til deg. Nitrat (No3) er det ikke veldig sannsynlig at er årsaken til dødsfallene. Nitritt (No2) eller Ammoniakk (NH3) er mer sannsynlig. Så du noe til at fiskene svømte i overflaten før vannbyttet? Hvor lenge har du hatt fiskene i dette karet og har du satt inn noen nye fisk i det siste?

Akvariet er kjøpt brukt,med fisk. jeg har hatt det siden 28 mai. de andre fiskene ser friske ut. det er utvendig filter eheim.(det største med varme element,husker ikke num på det) har ikke vasket filtret, det var innkjørt da vi fikk det.

det er en del fisk oppi der,ca 50.. bytter vann 2 ganger i uka. ca 30pros. har samme vann i de andre akavriene,ikke noen døde der, bank i bordet.

ingen nye fisk. no2 er på 0.
Plussmedlem
Som Joakim skriver så kan det være en forgiftning av noe slag.
Nitritt er tydeligvis utelukket.
Pop-eye (utstående øyne) kan komme av dårlig vannkvalitet. Ta gjerne et vannbytte i dag også.
Hvordan ser fisken ut nå i ettermiddag?
tenkte jeg skulle bytte i kveld. de ser fine ut, kardinaltetraene var helt bleike i går,nå har de farge igjen. praktbotiane er også fine i fargen.

skal se om jeg får målt litt mere i kveld,bare finne bruksanvisning på norsk. ikke så flink i tysk.

de fikk reint vann på søndag,så litt rart med forgiftning.... men man vet aldri.
Nh3 er på 0

Så nå at den ene kardinaltetraen hadde rare øyne, en oppblåst hine som var "tåkete".. hva er det?
Søk på "pop eye". Ligner det?
Utstående øyne er mer et symptom enn sykdom, i seg selv. Litt som sopp. Og på samme måte som med sopp er det veldig vanskelig å si noe om årsaken ved å bare se symptomet. Begge deler kan komme av parasitter og bakterieinfeksjoner. Utstående øyne kan også være et resultat av dårlig vannkvalitet, men det virker ikke nødvendigvis som det er problemet her iom at du ikke har utslag på hverken nitritt eller ammoniakk. Tester du vannet med dråpetest, forresten?

Jeg klarer ikke komme med noen konklusjon uten mer info. Et bilde sier jo mer enn tusen ord, sier dem - så om du har anledning å legge ut noen gode bilder av fiskene dine kan det kanskje hjelpe...

Hvordan er adferden til fiskene dine? Observerte du noen annen adferd hos de døde fiskene i forkant? Hvilke andre fisker har du i karet og hvor mange av hver?

Kan du observere nøye på hver fisk om du ser antydning til noe parasitt-angrep, eller fargeforandring i huden? Se gjerne litt ekstra på gjellene til fisken; se om de noen av de (spesielt den som nå har fått utstående øyne) puster tyngre/fortere enn de andre? Kan du se om avføringen til fisken er annerledes enn vanlig, f.eks. lys og tynn?

Skjedde det noe som helst uvanlig i forkant av dødsfallene du opplevde? Hadde du gjort noe i karet, hatt oppi en stein - tatt et vannbytte, malt i stua - lekt med hårspray i samme rom el.l.?

Foruten gode og hyppige vannbytter (bare pass på at vannet du tilsetter er ok, mål gjerne ph i tilfelle det har blitt endret), så er det ikke dumt å sette av noe tid daglig fremover på å skikkelig observere fiskene dine. Se om du klarer å se noe uvanlig; om det er noen som gjemmer seg bort el.l. I forbindelse med mating vil du jo også kunne se om alle fiskene spiser, eller om noen ikke er interessert.

Den med øya, puster tungt å er alene.

På søndag, puttet jeg i en ny rot med javamose på. dette gjorde jeg i 180L oxo, ikke noe der. skal jeg ta ut roten? Skal jeg av live fisken?

for ca 3 uker siden hadde jeg hvitprikk i samme akvariet. synes jeg ser en prikk her å der nå.men ikke sikker på om det er sand eller hvitprikk, bare en på noen fisk.

akvariet er 375L Skal prøve å få med alle fiskene

5 praktbotia
5 pansermaller (div typer)
12 gullbarbe
20 kardinaltetra
3 kinesiske algespisere
2 maller
3 norsk flaggterta
3 falsk flying fox
1 fembånds barbe
4 rødmundstetra

Sorry vist navnene er stavet feil
prøvde å ta bilde,men kamra lyste liksom opp øyet, så det ble klart å fint.
fikk tatt to ok bilder.

Bilde 1 er det øyet som er værst.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap