Sopp

Vi har slitt litt med guppyene og nå er det ingen igjen. Den siste hua levde før vi dro på ferie, men da vi kom hjem var hun borte. Fant henne ikke, så jeg regnet med at hun var spist. Nappet opp det meste, renset akvariet, fylte nytt vann - men fant ikke restene av fisken.

Så går det en halv uke og plutselig ser jeg noe merkelig i vannskorpen - en hvit hårball!! Inni ligger liket av guppyhunnen som vi ikke hadde funnet. Soppveksten på henne var nesten 1 cm lang i alle retninger. USJ!

Er denne soppen farlig for de andre fiskene, eller er det kun guppy den angiper?? Er det noe jeg bør gjøre for å bli kvitt soppen?? Adrian liker guppyene veldig godt, og kunne tenke seg noen hanner, men jeg tør ikke putte flere fisk oppi og i hvertfall ikke guppy!

Håper noen har noen nyttige tips til oss!

På forhånd takk!

Hilsen mora til Adrian
Mange opplever at guppy kan være noe skjøre og lett stryker med. Det er ingen tvil om at arten har vært utsatt for intensiv avl og at de nå er lett mottagelige for både det ene og det andre av sykdommer. Antagelig vil Endlers guppy være et bedre valg mht sunnhet. Ikke riktig så slående i farge- og finneformer som "vanlig" guppy, men så absolutt vakre fisk.

Når det gjelder den soppen dere la merke til etter at fisken var død så kan den like gjerne ha dukket opp etter at fisken gikk i vei. Sopp oppstår vanligvis som en sekundær innfeksjon etter skader eller lignende (se sykdomsartikkelen), eller i dette tilfellet på et kadaver i oppløsning.

Om det ikke dukker opp sopp på noen av de levende fiskene i karet så ville jeg tatt det med ro og regnet det som sannsynlig at dette er sopp som har oppstått etter at fisken var død.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap