Førstegangs fiskeeier trenger hjelp med slørhale!
Heisann! Jeg har aldri eid fisk før, men lurer på om noe kan være galt med de to søte fiskene mine. (slørhaler er jeg ganske sikker på at det er)
Jeg har hatt dem i ca en uke, og kjøpte dråper til å ha i springvannet en uke før jeg kjøpte inn fiskene. Jeg fikk ikke noen bveskjed om hvor gamle fiskene var da jeg fikk dem.
Den ene fisken er en del mindre enn den andre, og har en sterkere orange-farge. Damen i dyrebutikken som solgte dem til meg sa at hun trodde den ene kanskje kunne være gravid, men det kunne også hende at den bare var feit. Hvordan er det mulig å se dette?
Jeg har dem i en glassbolle på rundt 7 liter, er dette for lite, eller går det greit til bare to små fisk? Har også puttet plante og sten oppi som ble skyldt godt på forhånd.
Jeg har ikke noen pumpe i bollen, for det fikk jeg beskjed om at ikke var nødvendig, men nå syntes jeg at de oppfører seg litt rart... De er veldig livlige, og suser rundt i bollen, men de puster gasnske fort og hyppig begge to, og går ofte opp til overflaten og stikker "nesa" opp av vannet og lager må bobler langs bollekanten. Er det noe galt med dem? Og hva kan jeg i såfall gjøre?
Andre spørsmål:
-Hvor ofte bør jeg bytte vann?
-Hvor mye mat skal de ha? (jeg mater dem med TetraAniMin colour, og gir dem ca 10 korn om dagen)
-Er de avhengige av ekstra lys?
-Hvor gamle kan de bli?
-Hvor store kan de bli?
-Hvordan ser man forskjell på kjønn?
-Hva slags andre fisk trives de med?
-Hvordan er vanskelighetsgraden?
samt spørsmålene ovenfor om hvordan man kan se om de er gravide eller bare feite, og spørsmål ang. pustingen.
Beklager om dette er dumme spørsmål, men er helt nybegynner og kan svært lite om fisk, men håper på raskt svar.
På forhånd takk, MVH Ledina Havre
Jeg har hatt dem i ca en uke, og kjøpte dråper til å ha i springvannet en uke før jeg kjøpte inn fiskene. Jeg fikk ikke noen bveskjed om hvor gamle fiskene var da jeg fikk dem.
Den ene fisken er en del mindre enn den andre, og har en sterkere orange-farge. Damen i dyrebutikken som solgte dem til meg sa at hun trodde den ene kanskje kunne være gravid, men det kunne også hende at den bare var feit. Hvordan er det mulig å se dette?
Jeg har dem i en glassbolle på rundt 7 liter, er dette for lite, eller går det greit til bare to små fisk? Har også puttet plante og sten oppi som ble skyldt godt på forhånd.
Jeg har ikke noen pumpe i bollen, for det fikk jeg beskjed om at ikke var nødvendig, men nå syntes jeg at de oppfører seg litt rart... De er veldig livlige, og suser rundt i bollen, men de puster gasnske fort og hyppig begge to, og går ofte opp til overflaten og stikker "nesa" opp av vannet og lager må bobler langs bollekanten. Er det noe galt med dem? Og hva kan jeg i såfall gjøre?
Andre spørsmål:
-Hvor ofte bør jeg bytte vann?
-Hvor mye mat skal de ha? (jeg mater dem med TetraAniMin colour, og gir dem ca 10 korn om dagen)
-Er de avhengige av ekstra lys?
-Hvor gamle kan de bli?
-Hvor store kan de bli?
-Hvordan ser man forskjell på kjønn?
-Hva slags andre fisk trives de med?
-Hvordan er vanskelighetsgraden?
samt spørsmålene ovenfor om hvordan man kan se om de er gravide eller bare feite, og spørsmål ang. pustingen.
Beklager om dette er dumme spørsmål, men er helt nybegynner og kan svært lite om fisk, men håper på raskt svar.
På forhånd takk, MVH Ledina Havre
Postet 15.09.08 kl 13:00
Ledina HavreJeg har dem i en glassbolle på rundt 7 liter, er dette for lite, eller går det greit til bare to små fisk?
Det er veldig lite. Til og med en vanlig bøtte er større enn 7 liter.
Ledina Havrede puster gasnske fort og hyppig begge to, og går ofte opp til overflaten og stikker "nesa" opp av vannet og lager må bobler langs bollekanten. Er det noe galt med dem? Og hva kan jeg i såfall gjøre?
Høres ut som oksygenmangel. Det er flere ting du kan gjøre: Senke temperaturen. Skifte vann. Få tak i et større akvarium. Sette inn en pumpe.
Ledina Havre-Hvor ofte bør jeg bytte vann?
Ca. en gang i døgnet.
Ledina Havre-Hvor mye mat skal de ha? (jeg mater dem med TetraAniMin colour, og gir dem ca 10 korn om dagen)
Høres greit ut.
Ledina Havre-Er de avhengige av ekstra lys?
Nei.
Fikk ikke tid til å svare på alt nå.
Postet 15.09.08 kl 13:07
Dersom det er gullfisk (samme som slørhale) du har blir de ikke gravide, de legger egg. Fisken er derfor enten feit eller så er det noe galt med den.
Gullfisker er grisete fisker, de produserer mye avfallsstoff, og de blir i tillegg store, gjerne 25-30 cm, og de lever gjerne i 20 år - dersom de får riktig stell. I en liten bolle lever de sjelden mer enn 2-3 år. De passer derfor best i hagedammer, eller STORE akvarier.
At de gulper i overflaten skyldes sannsynligvis dårlig vannkvalitet. Når du ikke har filter i en så liten mengde vann med så grisete fisker skal det ingenting til før vannet blir dårlig. Fisker produserer nemlig et giftstoff som heter ammoniakk, og siden bollen din er helt ny og ikke har filter har ikke dette stoffet noen steder å ta veien. Vannbytte er derfor det eneste som hjelper, og det må gjøres hver eneste dag, gjerne 2 ganger om dagen.
Dersom du hadde hatt en innkjørt filter og et kar som var stort nok hadde du ikke trengt å bytte vann mer enn en gang i uka.
7 liter er ikke stort nok for disse fiskene, eller noen andre fisker for den del. En bolle på den størrelsen passer best til reker, og da kun med innkjørt filter.
Foreslår at du leverer tilbake fiskene til dyrebutikken. Deretter kan du enten kjøpe filter til bollen og skaffe deg reker om 4-5 uker når filteret er innkjørt, eller kjøpe deg et større kar og fisker som passer til karstørrelsen.
Gullfisker er grisete fisker, de produserer mye avfallsstoff, og de blir i tillegg store, gjerne 25-30 cm, og de lever gjerne i 20 år - dersom de får riktig stell. I en liten bolle lever de sjelden mer enn 2-3 år. De passer derfor best i hagedammer, eller STORE akvarier.
At de gulper i overflaten skyldes sannsynligvis dårlig vannkvalitet. Når du ikke har filter i en så liten mengde vann med så grisete fisker skal det ingenting til før vannet blir dårlig. Fisker produserer nemlig et giftstoff som heter ammoniakk, og siden bollen din er helt ny og ikke har filter har ikke dette stoffet noen steder å ta veien. Vannbytte er derfor det eneste som hjelper, og det må gjøres hver eneste dag, gjerne 2 ganger om dagen.
Dersom du hadde hatt en innkjørt filter og et kar som var stort nok hadde du ikke trengt å bytte vann mer enn en gang i uka.
7 liter er ikke stort nok for disse fiskene, eller noen andre fisker for den del. En bolle på den størrelsen passer best til reker, og da kun med innkjørt filter.
Foreslår at du leverer tilbake fiskene til dyrebutikken. Deretter kan du enten kjøpe filter til bollen og skaffe deg reker om 4-5 uker når filteret er innkjørt, eller kjøpe deg et større kar og fisker som passer til karstørrelsen.
Postet 15.09.08 kl 13:13
Postet 15.09.08 kl 13:21
Jo, fisker blir rognstinne, men det er lite sannsynlig at din er i humør til egglegging i en så liten bolle med dårlig vann...
Dessverre er de fleste i dyrebutikker bare ute etter å tjene penger, eller de har rett og slett ikke peiling. Du kan spørre hvem som helst her inne om dårlige erfaring eller dårlige råd fra dyrebutikker, og alle vil kunne fortelle deg hårreisende historier...
Postet 15.09.08 kl 13:28
Ledina HavreHvorfor solgte damen i butikken meg en så liten bolle om fisken ikke kan overleve i den?
Fordi jobben hennes er å tjene penger.
Nå blir du dessuten nødt til å gi henne enda mer penger, enten til et større akvarium, eller til nye fisk når de fiskene du har nå dør.
Ikke særlig snilt av dyrebutikken, men på noen måter ganske smart, egentlig.
Postet 15.09.08 kl 13:32
Endret: 15.09.08 kl 13:33
Ledina Havre-Hvor gamle kan de bli?
Mange år under gode forhold. Få år i en bolle.
Ledina Havre-Hvor store kan de bli?
20-40 cm lange, kanskje? Spørs hvilken avlsform det er.
Ledina Havre-Hvordan ser man forskjell på kjønn?
Det er (normalt) umulig på gullfisk. Akkurat i yngletiden finnes det små forskjeller. Søk i forumet eller på Google.
Ledina Havre-Hva slags andre fisk trives de med?
Mye rart. Blant annet andre gullfisk, koi og karpefisker som skal ha halvkaldt vann.
Ledina Havre-Hvordan er vanskelighetsgraden?
Lett til middels, hvis man har stort nok akvarium. Hvis man har en liten bolle, blir vanskelighetsgraden "Svært vanskelig".
Postet 15.09.08 kl 13:37
Endret: 15.09.08 kl 13:38
Syntes det er ganske ille at jeg ikke har fått noen som helst form for informasjon om noe av dette av selgerne jeg! Uansett om de er ute etter å tjene penger, så burde de jo informere om sånt! Fisk eller ikke, dette er dyreplageri.
Skiftet forresten nettopp vann, og nå puster de rolig og har ikke vært oppe til overflaten enda siden jeg skftet
Skiftet forresten nettopp vann, og nå puster de rolig og har ikke vært oppe til overflaten enda siden jeg skftet
Postet 15.09.08 kl 13:47
Postet 15.09.08 kl 13:55
Hvis du søker på "gullfiskbolle" her i forumet vil du finne mange tråder ang. fisk i bolle. Merkelig nok virker det som det blir mer og mer populært å selge bitte små beholdere til fisk..
Håper du får bytta inn det du har kjøpt. Har du mulighet til å legge i litt mere kroner kan du heller kjøpe et startsett. Der får du med pumpe, lys og varme. Hvis det er gullfisk eller slørhale du har så er disse startsetta også for små, men da kan du jo heller kjøpe fisk som passer. Fiskebasen her er fin for å søke opp fisk og hvor stor plass de trenger. Lykke til
Håper du får bytta inn det du har kjøpt. Har du mulighet til å legge i litt mere kroner kan du heller kjøpe et startsett. Der får du med pumpe, lys og varme. Hvis det er gullfisk eller slørhale du har så er disse startsetta også for små, men da kan du jo heller kjøpe fisk som passer. Fiskebasen her er fin for å søke opp fisk og hvor stor plass de trenger. Lykke til
Postet 15.09.08 kl 14:47
Kjære vene - SYV liter ?? Det er ikke mye vann for to fisker.
Jeg gremmes når jeg er i dyrebutikker og ser bitte bitte små beholdere til å ha fisker oppi. Det er tragisk . (bittesmå bur til gnagere og fugler er desverre også like vanlig)
Nytt vann hver dag, og pumpe bør de ha.
Den som er veldig tykk kan være syk.
Jeg gremmes når jeg er i dyrebutikker og ser bitte bitte små beholdere til å ha fisker oppi. Det er tragisk . (bittesmå bur til gnagere og fugler er desverre også like vanlig)
Nytt vann hver dag, og pumpe bør de ha.
Den som er veldig tykk kan være syk.
Postet 15.09.08 kl 17:11