Gi fisken mat under varmekur?

Har for første gang satt i gang varmekur pga prikkesyke og følger bruksanvisning i denne artikkelen. I artikkelen står det at når man behandler med medisin skal man ikke gi mat til fisken den første uka. Gjelder dette også varmekuren, eller er det spesielt når man bruker medisin?

Fisken Har ikke fått mat på et par dager og nå har jeg veldig lyst å gi de litt..

Forresten det er bare 2-3 prikker på 4 nyinnkjøpte fisk og de er i god form. Resten av fiskene har ikke rukket å få symtomer, men er selvfølgelig ganske slappe pga. varmen.. Men altså de ligger ikke halvdød og peser og er syke. Derfor tenkte jeg det ville være greit å gi de litt mat?

De gangene jeg har medisinert eller brukt varmekuren har jeg foret som normalt og det har gått utmerket. Om det er korrekt eller ikke skal jeg egentlig ikke uttale meg om, men jeg innbiller meg at fisken ikke har vondt av litt næring. Jeg blir sikkert kjapt korrigert om jeg tar feil
Kan tenke meg at en av grunnene til at det frarådes å fôre under medisinering er at mye av medisinene tar knekken på filterbakteriene. Mer avfall når filteret ikke er helt i slag bør derfor unngås. Siden varme ikke har den samme negative virkningen så kan jeg ikke se noen grunn til å unngå å mate. I og med at fisk er vekselvarme så øker også stoffskiftet i varmen, og de kan da faktisk ha behov for mer mat enn normalt.
Så lenge fisken viser appetitt under varmekuren for hvitprikk, så er det ingen grunn til å la være å mate. Spiser de, bør de få mat.

Er hvitprikk-angrepet svært massivt og fiskene tydelig ille ute, viser de sjelden noe særlig appetitt og det er da greit å være tilbakeholden med maten siden det bare forurenser om det ikke blir spist.

Jeg har alltid matet mine fisk under varmekuren, og de har spist det med normalt god appetitt.
Så bra, da gir jeg fiskene mat, prøver meg litt forsiktig fram. Men de virker sultne, er liksom på leiting

Takker for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap