Fiskene dør

Hei alle fiskene mine dør en etter en, alle vannprøver er helt ok, hva kan det være.

Hilsen tuja77
Ser du noen tegn til sykdom eller stress?
Testet du vannet med dråpetester eller strips?
Nitritt??
Ta litt av vannet du har i karet i en bøtte/balje og fyll opp med rent vann fra kranen. Å få fiskene som er igjen oppi der. Jeg fikk en sån nitrittbombe her for ikke lenge siden. Å guri det gikk fort fra de var helt ok til at de bare fløt rundt. jeg tok ca 5L av gammelvannet og fylte opp med ca 30L rent vann. Da kvikna fiskene til. Men husk å ha en pumpe i bøtta/baljen sån at de får luft.
Ser ingen tegn til sykdom og prøvene er tatt med dråpetester. Nitrit var helt fin, ph var også helt fin...for å dobbel sjekke testet jeg også med strips og fikk samme svaret der. Ca 20stk som har død den siste uka. (black molly, gyppy, sverddrage og tre algesugere som jeg ikke husker navnet på)
Plussmedlem
Har du målt ammoniakk?
Har du puttet noe nytt i akvariet ditt? Dekorasjoner, planter, osv.
har du byttet vann siden de begynte å dø?
bytt ut halvparten av vannet og så ca 30% hver dag frem til du enten ser tegn på sykdom, eller resten av fisken overlever.

har du sett om noen av de oppfører seg litt annerledes?
ser ut som de puster tungt? ligger på bunnen? svømmer stresset rundt?
noen endringer overhode?
ammoniakk har jeg ikke testet for.Er det en egen dråpetest for det? JEg har ikke sett noen forandret oppførsel på fiskene heller. Har ikke puttet oppi noen nye planter, fisker eller annet oppi der de siste mnd. Etter jeg har skiftet vann sist har en fisk dødd. (det var i morges) Prøvd å se på de fiskene som har tatt kvelden om det har vært noe annerledes men har ikke sett noe.
kom på en ting...eneste forandringen som er gjort i karret er at jeg har flyttet på to planter. De kan vel ikke dø av sånt?
Lønner det seg å rense sanden? Og hvordan gjør jeg da eventuelt??
hvor ofte og hvor mye vann har du byttet siden de begynte å dø?
Jeg har skiftet vann to ganger etter de begynte å dø og tar da to og halv bøtte. (har 54L karr)
HVordan renser jeg grusen??? ser det ligger rester av gamle snegler nedi den (sånne bittesmå) den "støvsugeren tar dem ikke alle sammen....Kan det være derfor de stryker med?
Bare for å kartlegge litt nøyere...

Hva ble resultatet på nitritt-testen?

De vannbyttene. Det er forholdsvis store vannbytter vi snakker om her, 25 liter på et 54 liters kar. Ca 50% og sikkert over det også (det er jo ikke 54 liter vann i et slikt kar, sand og innredning tar opp plass det og). Hva med tempen på vannet du tømmer ned i karet? Tenker da på om du får store temperatursvigninger.

Hva med vannverdiene når du bytter vann? Kan vannet fra krana ha andre verdier enn de verdiene i karet (spesielt PH)? Bøtta du bruker til vannbytter, er det en ren akvariebøtte eller har det vært andre ting oppi den (f. eks såpe).

Bruker du lunkent vann fra springen, kan det da være metaller/kobber i vannet som skaper problemer?

Bare detaljer, og det er absolutt ikke sikkert at problemet ligger her, men mange ganger er det en eller annen detalj man ikke har tenkt over som skaper problemer. Fort gjort å overse noe

Forresten, døde snegler i sanden tar ikke livet av fiskene med mindre de er så mange at de påvirker vannverdiene. Men da skulle du fått utslag på nitritt. Du kan jo ha ammoniakk utslag i karet...

Husker ikke om jeg leste det, men har du renset filteret i det siste? Strømbrudd?
Jeg har tatt så store vannbytter pga av at alle de fiskene har støket med. Bøttene er rene akvariebøtter og jeg bruker alldri lunkent vann fra springer men koker vann i vannkoker. (tips jeg fikk på TAM en liter kokt vann i full bøtte)
Nitriten har ligget på null. JEg har også tatt ut trebitene (vet ikke helt hva det heter men sånne søtter) og kokt dem. Skal nå i en dyrebutikk å få tak i en test for amoniakk greiene så får vi ser der.
Har tatt amoniakk test nå, den er 0.Pumpa går som bare det er masse sirkulasjon i vannet.nitrit 0,ph7,1.gh9.Så jeg skjønner ikke noe av dette jeg.
Jeg har akkurat hatt samme problem i mitt 540 liters akvarie.
Alle tenkelige tester er perfekte, ser heller ingen sykdom...men mange fisker døde i løpet av et døgn. spessielt maller og discus.
Men kjøpte sånn 'luft boble stein' med en liten ekstern pumpe for 2 dager siden, da kviknet de til i løpet av få timer
Hadde tydeligvis for lite oksygen i vannet, det syntes jo ikke på noen tester så vidt jeg vet. Ingen døde etter det.

Trenger jo ikke være det i ditt tilfelle...
Det finnes egne tester for å måle O2 i vannet. En annen ting å huske på er at vannverket har en lei tendens til å tilsette "all mulig drit" i vannet, uten forvarsel. Spesiellt gjelder dette vår og høst, etter hva jeg har hørt. Aquasafe kan være livreddende i slike tilfeller. Av denne årsak bruker jeg alltid dette produktet ved vannbytter. Og det er etter råd fra erfarne akvarister
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap