Fisk med flerre/ sår
Min kjære fisk har en ganske stor flerre på nesen og ned under øyet på høyre side når du ser fisken foran i fra.. Vet ikke hvordan han har fått til dette..
Hva skal jeg gjøre??
Skal førsøke å ta bilde av den der skaden vises, men er ikke så lett når den ikke står i ro.. Bildet som ligger ute nå er bare slik at man kan se hvilken fisk det er..
Hva skal jeg gjøre??
Skal førsøke å ta bilde av den der skaden vises, men er ikke så lett når den ikke står i ro.. Bildet som ligger ute nå er bare slik at man kan se hvilken fisk det er..
Postet 12.11.08 kl 18:21
Endret: 13.11.08 kl 08:56
Ligner på en Norsk Flaggtetra synes jeg. Men jeg skal ikke påstå at det er det da. Men syns det ligner.
Har du noen skarpe ting i akvariet ditt, skarp stein eller noe annet så kan det være det som er synderen. (lavastein kan være ganske skarpe til tider de også).
Noen agressive fisker?
Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan du kan behandle den til å bli frisk. Viktig at det ikke blir infektert såret slik at han blir værre. Jeg synes å ha opplevd at sår som oftest vil gro.
Kanskje lurt å bytte vann litt oftere enn vanlig (?)
Hvor dype er kuttene?
Håper noen andre kan komme med bedre råd enn meg for å hjelpe deg med selve fisken )
*Hvis det er andre fisker nedi der nå så kan de være ganske på fisken med sår, selv om de er artfrender også. Åpne sår er utsatt. Så hvis du ser at dette skjer så burde du klare å avskille den slik at det blir ro å fred for såret å gro.
Har du noen skarpe ting i akvariet ditt, skarp stein eller noe annet så kan det være det som er synderen. (lavastein kan være ganske skarpe til tider de også).
Noen agressive fisker?
Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan du kan behandle den til å bli frisk. Viktig at det ikke blir infektert såret slik at han blir værre. Jeg synes å ha opplevd at sår som oftest vil gro.
Kanskje lurt å bytte vann litt oftere enn vanlig (?)
Hvor dype er kuttene?
Håper noen andre kan komme med bedre råd enn meg for å hjelpe deg med selve fisken )
*Hvis det er andre fisker nedi der nå så kan de være ganske på fisken med sår, selv om de er artfrender også. Åpne sår er utsatt. Så hvis du ser at dette skjer så burde du klare å avskille den slik at det blir ro å fred for såret å gro.
Postet 12.11.08 kl 18:30
La en ny lavastein ned i går (hvis det er en som er "porøs"-lignende, den har også et hull i midten)... Skal jeg ta den ut igjen?
Kuttet er ganske dypt, med tanke på at halve nesen henger under øyet og rundt øyet er det rødt..
Det gjør ikke ting noe bedre av at jeg ikke tåler å se noe form for blod, og blir uvell av å se på det, samtidig som jeg er veldig redd for min lille "Knoll" (jeg har to og den andre heter Tott, hehe..)
Skal jeg nå bytte vann ofte?
Trenger han noe ekstra i vannet?
Er det noe "gro-fort-middel" jeg kan putte oppi?
Kuttet er ganske dypt, med tanke på at halve nesen henger under øyet og rundt øyet er det rødt..
Det gjør ikke ting noe bedre av at jeg ikke tåler å se noe form for blod, og blir uvell av å se på det, samtidig som jeg er veldig redd for min lille "Knoll" (jeg har to og den andre heter Tott, hehe..)
Skal jeg nå bytte vann ofte?
Trenger han noe ekstra i vannet?
Er det noe "gro-fort-middel" jeg kan putte oppi?
Postet 12.11.08 kl 23:43
baLiLa en ny lavastein ned i går (hvis det er en som er "porøs"-lignende, den har også et hull i midten)... Skal jeg ta den ut igjen? Kuttet er ganske dypt, med tanke på at halve nesen henger under øyet og rundt øyet er det rødt.. Det gjør ikke ting noe bedre av at jeg ikke tåler å se noe form for blod, og blir uvell av å se på det, samtidig som jeg er veldig redd for min lille "Knoll" (jeg har to og den andre heter Tott, hehe..) Skal jeg nå bytte vann ofte? Trenger han noe ekstra i vannet? Er det noe "gro-fort-middel" jeg kan putte oppi?
Det har pleid å gro av seg selv, men vi har da ikke hatt så store sår som du beskriver, bytt vann ofte og tilsett litt ekstra ektozon, men ikke hvis du har ancistrus... De tåler ikke så mye ektozon...
Postet 13.11.08 kl 00:36
Til dette bruker jeg [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1883&HKatID=]Noraq Akvariesalt[/URL] med stor suksess. Legg deg litt under foreskreven dosering dersom du har corydoras evt. andre maller i karet- Slike skader forvinner/gror da meget raskt.
Postet 13.11.08 kl 00:39
janhennoTil dette bruker jeg [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1883&HKatID=]Noraq Akvariesalt[/URL] med stor suksess. Legg deg litt under foreskreven dosering dersom du har corydoras evt. andre maller i karet- Slike skader forvinner/gror da meget raskt.
Postet 13.11.08 kl 00:42
Endret: 13.11.08 kl 00:43
Postet 13.11.08 kl 00:43
Postet 13.11.08 kl 12:22
Postet 13.11.08 kl 23:33
Postet 13.11.08 kl 23:50
Postet 14.11.08 kl 10:46